Mottagare astro sändare

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Micke_71

Re: Mottagare astro sändare

Inlägg av Micke_71 »

Om jag inte har fel så fungerar astron med Bluetooth för att para ihop enheterna på kort avstånd och göra inställningar i halsbandet som ex uppdateringsfrekvens (någon meter) sedan sänder den sin position på 155MHz.

Har själv varit inne på idén med att lyssna på Astron o köra till annan mottagare. Då skulle man kunna hålla koll på alla hundar som rör sig i området (även grannlagets) Sökte en hel del på det förra året men fann inget om någon lyckats med det.

Har en misstanke om att det i ihopparningen även bestäms en viss kryptering av den sända datan.

Inga problem att lyssna på astron, den stör ut jaktradio kanal 2 så den är oanvändbar. Nu trängs alla lag på kanal 1 eftersom det i nästan varje lag finns någon gammal apparat som inte har 3 o 4. Dvs L1 o L2 som är fritidsbåt o får användas för jakt på fastlandet.
perampere

Inlägg av perampere »

Garmin Astro använder sig av samma protokoll som Garmin Rino.

Snubbarna på Radiocative Networks har försökt klura ut hur det skall avkodas.
Vet inte hur långt de har kommit ännu...

http://www.radio-active.net.au/web3/APRS/Resources/RINO
c2h5oh

Inlägg av c2h5oh »

Oj det är lite för avancerat för mig, hoppas dock någon lyckas och sen bygger en app som visar positionen på envettig karta.
qx5

Inlägg av qx5 »

Vad skulle behövas i ren hårdvara för att ta emot dessa signaler?
(framförallt i form av RF..)
Nerre

Inlägg av Nerre »

Jag googlade lite och det verkade i alla fall finnas möjlighet att koppla en Astro-mottagare till en dator och på så vis få positionen på en karta. Fast då ser man väl bara sin egen hund. Men å andra sidan är det väl kanske så det är tänkt, man ska inte kunna spåra andra.
c2h5oh

Inlägg av c2h5oh »

Det finns 10 kanaler att välja så för att spåra någon annans hund lägger man in en hund på vardera kanal så kan man spåra alla hundar med aatro
Nerre

Inlägg av Nerre »

Jaha, är det kanaler? Det jag läste uppfattade jag som att man parade halsband med mottagare.
c2h5oh

Inlägg av c2h5oh »

Ja det stämmer men man kan även lägga in kanal-id manuellt. Det är förmodligen så för att man ska kunna hitta hunden med en annan mottagare om den springer bort och den parade mottagaren slutar fungera
eqlazer

Inlägg av eqlazer »

Inte kanaler frekvensmässigt. Astron är bara tilldelad en viss frekvens att sända på.
Däremot så sätter man olika ID på halsbanden, så att man kan spåra multipla hundar. Man kan också para ihop så att ingen annan kan följa hunden (kryptering?).

Nu har jag inte använt Astro nått större själv, men det är såhär som jag fattat att det fungerar.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Jag skulle gissa på krypteringen består av något enkelt. Typ xor eller räknare + någon egensnickad typ.
Skriv svar