Trick för att öppna generatornav?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Re: Trick för att öppna generatornav?

Inlägg av anders_bzn »

el34 skrev:Där ser man :humm: . Då ska det ju vara så. Den hackar likt den gamla dynamon man la mot däcket förr. Man upplever ju inte det i hjulet då man snurra det men det är ju klart hjulet fungerar ju som en svängmassa. Tack för att du kollade upp det. Då behöver jag inte öppna mitt nav och se efter :wink:
Jag blev nyfiken, det var inget besvär!
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

anders_bzn skrev: Är det nummer 10 i skissen som sitter fast? Eller är det muttern utan på?
Nej det är nr:7. På andra sidan får jag bort allt.

HB-NX21
bearing

Inlägg av bearing »

Jag skulle spruta typ WD40 mot gängorna från alla håll jag kan, och låta vänta ett dygn så att oljan hinner rinna fram. Sen knacka för att lösa ev. oxid. Efter det skulle jag antagligen använt stora skiftnyckeln, och om allt går sönder skulle jag köpa en ny generator.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag har kört med biltemas rostlösare. Men det är bara en smal aluminium "mutter" att dra i. Det håller inte för särskilt mycket kraft.

Man kan hitta ett nav för 350kr på ebay, eller ett komplett hjul för 450kr på biltema. Då ligger det nära tillhands att gå över till batterilyse. Man kan köpa många batterier för de pengarna.
bearing

Inlägg av bearing »

Att tillverka ett eget specialverktyg som fästs i hål nära periferin lät ju som en bra idé. Jag skulle nog gängat hålen och skruvat fast verktyget med typ M6.

Kanske funkar att koka klumpen i citronsyra (eller ättika) och vatten, alternativt bakpulver+vatten för basisk lösning. Jag har provat att koka en kolv i citronsyra för att försöka få fastkoksade ringar att släppa. Ringarna släppte inte, men kolven fick en helt annan annan yta, så antagligen frätte syran på kolven. Jag skulle vara ännu mer försiktig med den basiska lösningen.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Om du köper ett nytt nav så kan du ju använda det som reservdelar så slipper du ekra om hjulet. Ta en fast nyckel som passar, dra för kung och fosterland. Prova att värma axeln eller muttern, se till så att det inte finns plastdelar som smälter.
Skriv svar