Bygga värmepump

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Bygga värmepump

Inlägg av SeniorLemuren »

Ja nu börjar vintern närma sig. Jag är trött på att elda i braskaminen. Eftersom båten skall ligga i sjön hela vintern så funderar jag på om det skulle vara en bra ide att bygga en värmepump som tar värme från sjövattnet. Den är mycket bra isolerad så värmebehovet kommer inte att överstiga 2 kW.

Att jag vill bygga i stället för att köpa hänger naturligtvis på min mycket lilla budget för dylikt. Jag betalar 1 kr /kW-timme där jag står nu så blir det en kall vinter kan det dra iväg till bortåt sextusen kr eller mer för att värma direkt med el.

Är det rimligt och framgångsfullt att bygga själv från t.ex en beg. kyldiskkompressor? Jag kan ju Tig-svetsa/löda/hårdlöda/svarva m.m så jag räknar med att klara den praktiska delen utan problem.

Att det kanske inte är tillåtet lämnar jag åt sidan. Ser helst att slippa den diskussionen i denna tråd. :)
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Re: Bygga värmepump

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Klart att du skall bygga din egen konverter.
Kan du få fatt på några paket så borde det underlätta .
Och varför skulle det inte vara tillåtet?
Är själv lite trött på alla dessa förbudsivrare, även om mitt förslag om destruktion av E-sigg smög sig! Hälsan är viktig, sedan kommer komforten.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det beror på vilket kylmedie man fyller det med.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Det bestäms ju naturligtvis av vilket media som användes i den kylkompressor man får tag i. Jag eftersöker självklart det bästa jag kan komma över i begagnat skick till bästa pris och som går att byta ut när den pajar.

Frågan är ju om jag skall söka efter kompressor från kyl/frys eller airecond. 2 kW avgiven värme kräver väl ingen bjässekompressor antar jag?
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Lasp skrev:Klart att du skall bygga din egen konverter.
Kan du få fatt på några paket så borde det underlätta .
Och varför skulle det inte vara tillåtet?
Är själv lite trött på alla dessa förbudsivrare, även om mitt förslag om destruktion av E-sigg smög sig! Hälsan är viktig, sedan kommer komforten.
Tack Lasp, lite uppmuntrande ord är bra att ha på vägen :)
qx5

Inlägg av qx5 »

Om du skall ha 2 kW uteffekt så lär det krävas 666 W i elektrisk energi (1/3). Frågan är väl vilken temperatur sjövattnet har vid tidpunkten? Kanske du kan mäta stegsvaret på båtens isolering genom att värma till t.ex 20 C° och mäta hur lång tid det tar att förlora halva differensen mot utetemperaturen?
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Om jag nu genom tidigare praktisk erfarenhet vet att det behövs max 2 kW för att erhålla den värme jag eftersträvar i vinter så förstår jag inte riktigt ditt inlägg? Vattentemperaturen på vintern ligger på +4 grader som normalt på botten där jag står, meningen är att sänka en slinga mot botten under vinterperioden.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

En kvalificerad gissning & co:

Eftersom +4 ligger inom "kylskåp"-området så är det antagligen det som är effektivast för kylskåpstemperatur som också är effektivast i ditt fall. Det är väl lite olika typer av kylmedel som används beroende på vilket temperaturområde (och vilken kompression) man ligger inom, antar jag.

Vad jag förstått så är det för övrigt samma typ av värmepump som används för bergvärme, jordvärme och sjövärme, så om du av någon anledning skulle köpa något färdigt så lär väl någon sådan vara lämplig. Jag tror att det är svårt att köpa en sådan "lös", tillverkarna är endast sugna på "special price for you my friend"-paket i maskopi med installatörs-skrået...

En sidospårsfråga: Hur har du tänkt lösa övergången mellan "slang nere i vattnet" och "inne i båten"? Jag antar att man inte gärna borrar genom skrovet, så den lär väl få ligga utanpåliggande. Om den ligger utanpåliggande så är väl problemet att det fryser på ytan runt slangen och ifall cirkulationen stannar så fryser det även invändigt i slangen. Kanske någon slags grövre rör som sänks ned i vattnet kan fungera som någon slags skydd?

Fast när jag tänker efter så tror jag att alla kommersiella lösningar för berg/jord/sjövärme använder "glykolvatten fast nästan", d.v.s. någon slags vätska som inte fryser kring nollgradigt. Problemet torde då till stor del vara löst, förutom den mekaniska tåligheten hos slangen är isar rör sig.

Den enklaste fullösningen som också är ineffektivast är ju att installera en luftvärmepump. Den torde löna sig direkt på en säsong jämfört med elvärme, men du får givetvis mycket bättre effektivitet om du bygger något själv som nyttjar sjövattnet.

En teoretiskt tänkbar tanke vore kanske att bygga om en luftvärmepump så att du tar isär dess utomhusdel och bygger in radiatorn (osäker på namnet) i en behållare där du kan cirkulera sjövärmevattnet.

Om jag vore dig så skulle jag överväga att kombinera en sånhär installation med ett par anslutningar så att du också kan använda sjövärmeslingan ihop med endast cirkulationspump (som du ändå behöver) och en enkel "kylare" för att ge luftkonditionering på sommaren. Fast nu blottar jag min okunskap, skrovets kontakt med sjövattnet kanske är tillräckligt för att få behaglig temperatur i båten även heta sommardagar?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Inte nu för att lägga smolk i bägaren eller hindra något att bygga ett kompressorsystem utan bara för att vara realistiska för en stund:

Att bygga ett eget kompressorsystem, oavsett för värme eller kyla, är inget trivialt inte ens om man är proffs på det bara lite lättare och det är en hel del grejer som måste stämma för att få det effektivt och fungera som tänkt och man måste även ha diverse mätinstrument för detta, som många dock går att få tag på Ebay för rätt ok summor.

Har själv gjort både en AC en gång som funkade rätt ok (men tillverkade inte klart efter att jag köpte en AC istället) och nyligen ett kompressorbaserat vatten kylsystem som funkade helt ok men dessa gjorde jag utan uträkningar då ekvationerna tycker jag är lite av en vetenskap och det orkar jag inte hålla på med. Jag baserade allt istället på vad jag uppskattade skulle behövas och tittade i datablad på vad tex de kompressorer jag hade kunde hantera vid en viss temperatur och dylikt och kunde då välja rätt, vilket är det man skall börja med.

Oavsett kompressor för 2kW så kan jag säga att det behövs en rätt så stöddig sådan men scroll är inte alls nödvändigt men nya sådana här är väldigt dyra det handlar om i runda drag om minimum skulle jag gissa 4000:-, 4500:- + känns dock mer realistiskt.

Har bla en rätt stöddig kompressor SC15 på vinden och om jag inte kommer ihåg fel och om jag läst rätt en gång så hade den klarat att pumpa ut runt 2kW från 4+, men sedan drar den samtidigt runt 1kW så sammantagen blir det 3kW värmeffekt.

Att sedan rent generellt få ut 2kW från 4 gradigt vattnet hade nog krävt en rätt tilltagen förångare skulle jag tro alternativt en med högt vattenflöde igenom men då det är saltvatten hade det enda som fungerat varit rostfritt vilket kostar flis. Alternativt en mindre värmeväxlare av det samma och metervis med RF rör och rätt högt flöde igenom den som kanske varit billigare men ändå rätt dyrt skulle jag tro.

Summa summarum; det hade blivit dyrt att tillverka ett system själv, om man haft kunskaperna vls, men en del billigare om man fått tag på alla grejerna i begagnat bra skick men förmodligen ändå kostat en del med RF hit och dit. Jag hade förmodligen själv gått vägen med en redan tillverkad billig värmepump och arbetat den vägen istället på något vis men det hade inte blivit trivialt ändå skulle jag tro för vattnet måste komma i mer eller mindre kontakt med förångaren utan att denna korroderar.

Svets/löda metervis med kopparrör på skrovets insida (under förutsättning att det förstås är löd/svetsbart material) hade varit ett bra alternativ på ett sätt men förstås inte säkert det varit möjligt pga olika orsaker men då hade man fått en stor effektiv förångare men väldigt stor absorberande yta.

Gas sedan så det enda man kan få tag på och lagligt använda för detta (mig veterligen) är propan från gasolflaskor vilket jag kört mycket med i alla mina system och det har funkat fint.

De grejer jag gjort är nu för kyla men vet inte hur propan fungerar i avseendet värmepumps system men xxargs har nog lite mer koll på det är jag. R134a går att få tag på lagligt i form av dusters men olagligt att använda i kylsystem men vet inte heller hur det funkar i avseende värmepump men lutar förmodligen mer åt propan i det avseendet.

Jag är inget expert eller proffs alls inom kyl utan helt självlärd, men detta var mina fem öre.
Användarvisningsbild
JohnGalt

Inlägg av JohnGalt »

Det är ju inte saltvatten i Kristinehamn, eller ligger båten någon annanstans?
Men TS har väl ändå tänkt sig en slinga med plastslang i sjön som för jordvärme?
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Stämmer bra, Vinterhamn i Kristinehamn i sötvatten. Vattenslinga med frostskydd (etylalkohol?) i lämpligt lång plastslang med sänken på botten efter kajkanten in till värmeväxlaren.

Casco Nobel här i närheten har under årens lopp säkert "spillt" ut kubikmetevis med etylalkohol i Vänern när de tömmer från tankbåt via pipeline, så om det mot all förmodan skulle slippa ut någon liter av misstag från min slang så är det säkert ingen som märker det. :mrgreen:
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Ah, ok Vänern enbart trodde det var åkande lite överallt. :) Ja men då blir det ju i alla fall lite enklare med den delen. Slang som det sedan nämns för att ta upp 2kW så blir det nog en lååång slang gissar jag då ju värmeledningsförmågan för plast inte är den bästa men borde funka.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Räkna med runt 50W/m slang, så runt 50-75 m PEM-slag, dock måste du förse den med sänken, då PEM flyter.
Vanlig köldbärarsprit fungerar i dessa applikationer.
Du behöver också en lämplig cirkulationspump samt expansionskärl för KB-sidan, samt lämplig platt-vvx som förångare och en dito som kondensor.

Hur du skall skydda slangen mot åverkan, blir nog ingen lätt nöt att knäcka dock.
Slutsumman blir nog rätt hög, skulle gissa närmare 30k eller så, för rätt grejjor

Det billigaste du kan göra är att skaffa en Luft/Luft-värmepump i stället.

Sedan är det väldigt tveksamt om du överhuvudtaget får lägga ned en slang i sjön, utan vattendom.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Om man skall köra på R134a så gäller det att hitta en kompressor för dito då den måste ha ganska ordentligt med slagvolym gentemot motorstyrka, om man kör med en gammal R22/R407C kompressor så kommer den vara övermotoriserad gentemot effektuttaget på kompressordelen och det är lite onödigt.

om man skall bygga själv och experimentera med HC-baserad köldmedie som propan och propylen så bör man kika efter kompressor/gammal värmepump som arbetade med R22/R407C (vilket förvisso gäller dom flesta kompressorer för jord och bergvärme än idag)

det som är lite knepigt är att det kanske blir lite väl stora laddningsmängder med HC med plattvärmeväxlare, speciellt om det är i en båt.

Med andra ord så måste man fundera på var dom brännbara gaserna tar vägen vid en eventuell läcka och att det är välventilerat så att det inte blir några koncentrationer samt all elektromekanik som kontaktorer mm. är bortrensat kring där kompressor med värmeväxlare är.

Djupt nere i båten är alltså inge bra (inte ens med R407C då om det är stor läcka så kväver gasen) och med dagens nya köldmedier som R152a, HFO1234yf och R32 så måste man ta samma hänsyn då de också är brännbara.

R134a, R407C, R410A, R404A - dvs. köldmedier över 750 i GWP är köldmedier som skall fasas ut och inom några år får dessa gaser inte finnas i nyproducerade maskinerer inom EU. För resturangkylar så tror jag förbudet inträffar redan nästa år...

Inom resturang-kylmaskiner så är det propan och propylen som som gäller (och man ser det redan idag i allt flera nyinköpta dito utrustningar - så utrullningen med propan som köldmedie är i fullgång redan idag) och för vitvaror inom hemmet så baseras det på R600a (isobutan) sedan mitten av 1990-talet

propan har också använts i värmepumpar i främst frånvärmeluftpumpar i en rad år (med varierande framgång hållbarhetsmässigt... vilket i efterhand kan anses höra till avdelningen barnsjukdomar beroende på missar i konstruktionen pga. oförståelse att propan inte är samma sak som R22 och tex. kräver högre suggasöverhettning och andra trix för att det inte skall bli uttunnad olja och problem med smörjningen) och i somliga fall även jord/bergvärmepumpar

med andra ord att börja med en kompressor och bygga därifrån är kanske lite väl häftigt, men kan man får tag på en kompressormodul med plattvärmeväxlare på plats i modulen både för varma och kalla sidan och färdigfylld med gas för en bergvärmepump och bara ägna sig åt kontrollelektroniken och rörmokeriet kring detta så finns det en chans att få något som faktiskt fungerar inom rimlig projekttid.
Användarvisningsbild
Volvo245GLT
Kontakt:

Inlägg av Volvo245GLT »

Med en förångare/växlare som sjövattnet pumpas genom direkt så slipper man lägga ut slang samt krångla till det med slutet köldbärarsystem.
Behövs bara ett intag och ett utsläpp, och effektivare än så blir det inte.
Nya växlare kostar som sagt en slant, men borde gå att komma över billigt från någon skrotad poolvärmepump t.ex. om det ska vara rostfritt eller titan.

Som kondensor är nog innedelen från en luftvärmepump av on/off-typ lämplig att använda. En sådan innehåller dessutom redan all styrning som behövs.
En värmepump av den modellen borde även kunna donera en lämplig kompressor, och varför inte även 4-vägsventilen så att du kan vända processen för skön AC på sommaren?
Tyvärr är de flesta luft/luft-pumpar avsedda för R410a idag, men nog går det gå att krama ur ett par kW även med propan (R290) i en sådan? Hittar du en äldre pump avsedd för R407c eller t.o.m. R22 så är det absolut inga bekymmer.

Tänk på brandfaran med propan bara! Stoppa ner kilovis av den varan i skrovet på en båt är antagligen inte att rekommendera. Men går det att minimera fyllningen till endast några hundra gram, och komplettera det hela med en gasvarnare som bryter bort all ström i utrymmet och/eller startar en vädringsfläkt, så har man i alla fall minimerat olycksrisken.
Skriv svar