Varför är paketerade galvaniska isolatorer så dyra?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Varför är paketerade galvaniska isolatorer så dyra?

Inlägg av TomasL »

sodjan skrev:Om det är för hemma/hobby bruk så kanske det kan ses som dyrt.
Om det är professionell/industriell användning så är det en piss i havet.
Speciellt om det bara handlar om ett enda exemplar.

Sen så är jag inte helt säker på att "galvanisk isolation" är detsamma
som "åskskydd", men där är jag ingen expert...
Galvaniska isolatorer är inte avsedda att skydda mot åska.
De är tull för att förhindra oönskade jordströmmar och andra otrevligheter när enheter med olika matningar kopplas ihop.
byletomten

Inlägg av byletomten »

Härligt att hörs hur idéerna bubblar!

Stort tack för länkarna! Jag har fyllt på mitt bibliotek med ett par nya sajter att söka på.
Jag tänker mig en målkostnad på max 1000 kr som riktvärde per enhet och sen pressar man det när alla i hela världen vill ha uppfinningen :)

Radio- eller fiberlösningarna känns som möjliga. Men det här med att få ström från ett tredjeparts-system... Löda i deras kort är uteslutet. Att koppla sig direkt på 230 kräver sannolikt en elektriker som installerar när det blir storskala på det hela och är en tråkig tröskel för en liten skoj leksak.
Även om jag får ner priset totalt så ska det läggas på en elektriker 2 timmar med körning för att få dit den.

Batteri? Induktion? ;)
För en lång förlängningssladd lär ju vara som att be om problem med åska m.m...
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Om du har råd med en pool så har du väl råd att låta en elektriker installera ett eluttag invid pumparna? :wink:

Jag var avsiktligt vag när jag skrev om trådlös överföring, wifi är ju ett alternativ med hygglig räckvidd.
gkar

Inlägg av gkar »

byletomten skrev:
Kan det finnas någon form av isoleringsstandard för "good enough" för elspikar/motsvarande på samma sätt som det finns LVD och EMD-direktiv med gränsvärden i?

Fullt medveten om att jag kanske är ute på djupt vatten...
Det finns EMC standard för detta. En 61000-4-5
byletomten

Inlägg av byletomten »

Jo, jag förstår, finns det pengar till en pool, gärna uppvärmd, så borde det gå att sätta ett eluttag, absolut.
Men ur produktperspektiv vill jag fila ner så många trösklar som möjligt.

Hur ser det ut med behörigheter eg. Om en pool-installatör får montera och fast koppla in en pool. Kan han dra fram ett uttag från samma tåtar? Får han dra om lite el i badrummet när han ändå håller på?
Nä, skämt åsido, det sista förstår jag, men var går gränsen för delbehörigheter?
Skulle han kunna få "patcha på" någonstans en 230 på kortet (förutsatt att vi ignorerar garantier m.m.) men ur elsäkerhet?
Nerre

Inlägg av Nerre »

Du får inte ens koppla in en fast installerad tvättmaskin utan behörig elektriker. Så om pool-installatören får koppla in poolens styrsystem till 230 V så är han elektriker med behörighet (annars begår han formellt sett lagbrott). Och då ska han både kunna sätta upp ett extra uttag och dra om elen i badrummet om du betalar för det.
byletomten

Inlägg av byletomten »

Är det verkligen så? Det trode jag inte.
En tvättmaskin som är fast monterad (inte stickpropp) kräver alltså en behörig elektriker för att ställa dit?
Om en poolreparatör ska byta ett kort i en styrdator, typ rota runt "nära" 230V, samma där?

Jag vet, en smula off-topic, men jag blev nyfiken :)
Det finns alltså inga delbehörigheter? Som att koppla X men inte Y osv? Det hade jag inbillat mig.

Lär sig nytt varje dag!
Nerre

Inlägg av Nerre »

Ställa dit maskinen behöver ingen elektriker, men koppla in den gör det. I och med att den är fast installerad så är det en "förändring i den fasta installationen".

Att byta ett styrkort i poolens styrsystem behöver inte behörighet på samma sätt såvitt jag vet, eftersom man inte gör nån "förändring".
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Det räcker att poolinstallatören eller tvättmaskinstallatörens chef har behörighet.
Chefen ansvarar för att installatören har nödvändig kompetens för att utföra arbetet och delegerar rätten att göra just detta arbete.

Det finns många installatörer som får koppla in en tvättmaskin men inget annat.
Det finns andra installatörer som kan sätta upp eluttag och koppla in tvättmaskiner men inte röra elcentralen.
Sen finns det andra som byter elmätare men inte kan montera ett eluttag.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Om det redan är avsatt en arbetsbrytare vid platsen ifråga, räcker det med begränsad behörighet.
Arbetsbrytaren och inkoppling av den till central skall naturligtvis utföras av behörig elektriker.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Det knäppa är att man får inte koppla in tvättmaskinen (fast) själv, men när den väl står på plats så får man laga den själv bäst man vill, inklusive mickla med starkströmgrejerna. :shock:
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Får du visst det, om du har nödig kunskap, under förutsättning att matningen till central redan är dragen, och du kopplar in den i avsedd befintlig arbetsbrytare/Dosa.
Samma gäller yrkesmässigt, men då krävs begränsad behörighet.
byletomten

Inlägg av byletomten »

Tror mig ha fått svaret på ursprungsfrågan och en hel del därtill :)

Jättetack för alla svaren!

Jag ska läsa på och begrunda lite.
Skriv svar