Videostreaming av sport på webben

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
kilimanjaro
EF Sponsor
Kontakt:

Videostreaming av sport på webben

Inlägg av kilimanjaro »

Hallå forumet behöver lite input i ett projekt jag är delaktig i.

Är delaktig i ett team som streamar sport ( j20 ishockey från Timrå) via webben. Från start var det via en kamera och kanske bara för de närmast sörjande, nu har vi fått möjligheten att sända med två kameror, klippbord samt kommentator. Klar kvalitetshöjning på vår produktion men det saknas en detalj och där kommer min fråga till er som kan och vet.
Med kamera två är vi nu bundna till sändande dator (HDMI 720 P) via HDMIkabel och därmed begränsat avstånd till datorn. Kamera ett kör hela tiden mera översiktsbilder från fast position.
Önskemål och min idé är att ha kamera två trådlöst knuten till dator för tex intervjuer med spelare/domare eller publik i periodpauserna kanske tom från isen med kameraman på skridskor.
Finns naturligtvis pro prylar att handla men detta är ideellt arbete med privat utveckling utöver vad LiveArena består med och därmed önskvärt att minimera kostnaderna.
För tusentals dollar, i staterna finns grejorna jag söker, men nu till min fråga:
Någon som har förslag till hur jag kommer billigare undan?
Som sagt 720 P HDMI samt max 30 till 50 meter.
Kan jag snickra ihop sändare och mottagare på ett mera kostnadseffektivt sätt?

Med vänlig hälsning, // Karl B.
Nerre

Re: Videostreaming av sport på webben

Inlägg av Nerre »

Vad kör ni med för mjukvara etc?

Det borde väl vara fullt möjligt att köra via WiFi (men då inte HDMI, det behövs nåt som sitter mellan), men det förutsätter ju att mjukvaran stödjer det.
kilimanjaro
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av kilimanjaro »

Njae vi har ju inte så vitt jag begriper tillgång till nätverket på det viset. Naturligtvis sänder vi via nätverket men fram till vår dator och därmed mjukvaran är vi en homogen grupp med anslutning av två kameror via HDMI. Mjukvaran tillhandahålls av LiveArena och därmed har jag noll koll på hur den funkar än så länge. Ska tillägga att jag är en av dom som fotar och ännu inte uppdaterad på vårt nya system så här i början av säsongen.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

HDMI har väldigt hög bandbredd. Det är inte rimligt att överföra okomprimerat via radio.

Någonstans omvandlas ju er hdmi - ström till mpeg4 eller mpeg2 för streamingen. Om du flyttar denna omvandlare till kameramannen är det bara 8-15 Mbit som ska överföras vilket är ganska enkelt med bra wifi-prylar.

Billigast är antagligen en begagnad netbook med vettig prestanda, runt 3k.
Sedan sätter du en asus rt-66 på läktaren som endast används för videoöverföringen med en kabel in till er streamingmaskin.
kilimanjaro
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av kilimanjaro »

Stort tack för er input.
Det gäller även att göra jobbet möjligt för mig som filmare och då är det lite jobbigt att ha en massa utrustning på släp.
Vad som gäller är nog dessvärre bara en enkel (?) sändare på kameran.
Ljudet är redan löst med utrustning jag redan har.
B1n4ry
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

Det finns dom som använder vanliga konsument-trådlös-HDMI-till-nästa-rum burkar och säger att det fungerar rätt bra.

Dock brukar det ju vara lite trångt i luften på publika evenemang vilket krånglar till det en del...
Men det kan ju vara värt att testa, dom kostar ju inte många 100-lappar...

//B1N4RY
kilimanjaro
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av kilimanjaro »

Intressant, finnes länk till slikt?
B1n4ry
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »