Godagens!
Nu när jag har börjar ramla in i FPGA träsket så har jag några idéer där jag skulle vilja skicka/ta emot en LVDS signal.
Men för detta skulle jag vilja ha ett kontaktdon samt kablage som passar bra för detta.
Det första som slår mig för detta (billigt och bra + 2 kanaler) är SATA kablar.
De har 2 kanaler och stödjer iaf upp till 1.5 Gb/s. Så detta borde räcka gott och väl.
Har någon här testat använda SATA för LVDS signaler? Jag ser inga direkta problem, men kanske har missat något?
Kontaktdon för bidirectional LVDS
Kontaktdon för bidirectional LVDS
Senast redigerad av Korken 20 september 2014, 12:54:25, redigerad totalt 1 gång.
Re: Kontaktdon för bidirectional LVDS
Impedans..
Det fungerar säkert. Men ta en djup kik på detta.
Det fungerar säkert. Men ta en djup kik på detta.
SATA har 100 Ohm differentiell, så inte ska de vara några problem. Samt att GPT i Spartan 6 bara stödjer upp till 1050 Mb/s så man kommer inte använda det fullt ut.
Men desto mer jag läser om SATA kontakten så känns den bra. Hittade ett gäng trevliga kontaktdon av Molex som jag nog ska göra ett testkort av.
SATA-kontakter på Digikey.se
Men desto mer jag läser om SATA kontakten så känns den bra. Hittade ett gäng trevliga kontaktdon av Molex som jag nog ska göra ett testkort av.

SATA-kontakter på Digikey.se
En annan fråga angående SATA kablar som jag inte hittar info om.
Om man bara använder en differentiell kanal, finns det några restriktioner på den andra?
Eller skulle man kunna ha en LVDS gå i ena kanalen och text köra I2C (eller annan låghastighets buss) i den andra med de två överblivna datalinorna?
Om man bara använder en differentiell kanal, finns det några restriktioner på den andra?
Eller skulle man kunna ha en LVDS gå i ena kanalen och text köra I2C (eller annan låghastighets buss) i den andra med de två överblivna datalinorna?