Ännu en tidtagningstråd - nu för hästkörning

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
nosslop

Ännu en tidtagningstråd - nu för hästkörning

Inlägg av nosslop »

Hallå där!

Går och funderar på om man skulle dra igång ett litet projekt för tidtagning / preliminär tidsinformation för hästkörning. Det är tjejen som sysslar med så kallad maratonkörning, typ sånt här: http://youtu.be/Q_w4dBYhT0w. En maratonbana består av en lågfartsslinga och några "hinder". Ett hinder är en typ av slalombana som ska klaras av så fort som möjligt.

Då banorna kan vara ganska långa och inuti skogsområden så är det svårt för publiken att hänga med på vad som händer, varför det vore kul om man med hjälp av en stor display skulle kunna visa vilket hinder, vilket ekipage, vilken tid osv. Självklart så ska även sekretariatet få informationen...

Som jag har tänkt mig systemet, visas i de supersnygga skisserna som bifogas, och är följande:
- Varje ekipage får en RFID-tag
- Vi varje hinder sitter en antenn som känner av vilket ekipage det är som är på gång samt aktiverar fotocellerna.
- Fotocellerna startar och stoppar tidtagningen
- Data ska sen på nåt vänster skickas till "sekretariatet" / Infodisplayen

Så min största fundering är följande:
- Vad kan va det smidigaste sättet att hantera datan? Går det att skicka med radio till sekretariatet? Eller ska varje "hindertidtagare" vara utrustad med ett mobilt bredband och använda nåt web-gränssnitt?

Sen så antar jag att det säkert finns nån som har nån synpunkt angående RFID/fotocells-lösning det vore också kul att höra.

Ha det gött!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
lond

Re: Ännu en tidtagningstråd - nu för hästkörning

Inlägg av lond »

Tyvärr har nog RFID-taggar för kort räckvidd. Skulle nog använda mig av en aktiv "tagg" med blåtand eller 433kHz med kort räckvidd (typ 10m) som kontinuerligt sänder sitt ID.

Sedan ett mesh-nät av typ ZigBee-moduler för att transportera informationen till sekretariatet.

Den stora frågan är hur mycket får det kosta?

/// Marcus
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Radiolänk genom 1000m skog är svårt med de legala ISM-moduler som finns. Det går såklart att ha fler moduler som kan fungera som repeaters (jepp, även det har jag testat) men frågan är om det är en bra lösning.

Sedan har jag för mig att RFID har avkänningsavstånd på ett par dm som bäst - men den delen går att lösa.

Hur ska du mäta tiden? Att göra det med en Raspberry Pi är inte speciellt bra, du kan inte lita på tiden i en sådan grad att det duger till tävling.

Jag har själv löst ett sådan problem vid att ha en stabil 1Hz klocka som bas och sedan "låsa" hårdvaran mot den så att jag fick 1ms klocka att mäta med. Inte helt enkelt men definitivt välfungerande. Och dom som har sett Jokkmokk's skidklubbs tidtagningsur vet vad jag menar.

Nåväl, när data är insamlat är det inte så svårt att överföra dom till ett sekretariat som sedan kan göra med dom vad de vill. Det viktiga är att data inte "blir borta" på vägen, det kan t.ex. vara en störning på vägen som stoppar radiopaketen att komma fram, då ska det vara minne nog i dom att komma ihåg de data till när länken är på gång igen eller de tankas ut "manuellt".

Klart möjligt att göra - men det är mycket som ska testas och fungera i alla väder. Inget man snor ihop på en pisskvart.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Varför behöver du RFID vid varje hinder? Är det flera ekipage på banan samtidigt?
Xoffis
Kontakt:

Inlägg av Xoffis »

borde inte raspPi/arduinfo funka ifall man för med en RTC på den?
nosslop

Inlägg av nosslop »

Angående tidtagningsnoggrannheten(?) / upplösningen så klockas hästarna idag manuellt med tidtagningsur. Sen så är ett ekipage inuti ett hinder kanske i max 1,5 minut, om inget oförväntat händer, så jag tror inte noggrannheten är något problem.
Nerre skrev:Varför behöver du RFID vid varje hinder? Är det flera ekipage på banan samtidigt?
Ja, precis. Det kanske kan va upp till tio ekipage samtidigt...
Icecap skrev:Radiolänk genom 1000m skog är svårt med de legala ISM-moduler som finns. Det går såklart att ha fler moduler som kan fungera som repeaters (jepp, även det har jag testat) men frågan är om det är en bra lösning.

...
Tyvärr så har jag missat Jokkmokks skidstadion. ;)

Angående räckvidden på "taggen" så får det bli aktiva taggar, så räckvidden borde räcka till...

Nu har jag ju redan fått tips, men finns det ytterligare alternativ för den trådlösa överföringen? Zigbee verkar ju intressant, men kanske lite overkill?

Ja, vad det får kosta? Det mesta jag brukar göra, brukar va locost. Så, det får ju även detta bli. Fast samtidigt är jag medveten om att detta kommer kosta penger. Är nog svårt att sätta nån exakt prislapp...
nosslop

Inlägg av nosslop »

Är det någon som har erfarenhet av nåt liknande: http://www.seeedstudio.com/depot/2KM-Lo ... p-321.html
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Jag har tittat lite på Körning och har då, för många år sedan, funderat på D GPS.
På det viset kunde man se vad man förlorar tid i hindren också.
Idag är GPS så prisvärt att man borde kunna köra med Id sändande enheter.
En stor skiss på storskärm skulle göra det möjligt att följa varje och enskilt ekipage.
Tidtagning löser man med Id och Geofence.
För väldigt många år sedan skrev jag "Duellstridsanalys" kolla BT 41, helt liknande race, fast med stridsvagnar!

Fast även om jag uppskattar enbet så är ett Fyrspann mäktigt att kolla in!
nosslop

Inlägg av nosslop »

Ja, det är helt klart intressant om det skulle gå använda GPS. Men hur noggrann blir tidsmätningen? Jag tänker på om gps-noggrannheten gör att tidsmätningen blir för dålig... Eller?
Nerre

Inlägg av Nerre »

Tidtagningen lär nog få skötas med fotoceller ändå, men GPS-positioneringen kan ju i alla fall användas för att identifiera ekipage och visa deras placering på banan.

Observera att Lasp skriver D GPS, differentiellt GPS alltså. http://en.wikipedia.org/wiki/Differential_GPS
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Det är inga problem att köra passiva RFID taggar flera meter, det gäller bara att välja rätt system. Lekte själv med ett på 868MHz bandet, funkade fint på 5-6m håll...

Annars är ju bluetooth BLE väldigt populärt nuförtiden, släng på en iBeacon på varje ekipage och en iPhone vid varje ingång till hindret så är det klart :)
nosslop

Inlägg av nosslop »

Skulle det vara möjligt att använda passiva taggar så sjunker ju priset ganska drastiskt och gör det än mer intressant. Hur snabb är läsningen av en sådan tagg? Måste den befinna sig inom antennens räckvidd flera sekunder?
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Jag har nu lyckats med att köra mina bilbanebilar skala 1:24 ned RFID taggar. Då har du hastigheten klar för dig!
Men jag har precist och kort läsavstånd.
nosslop

Inlägg av nosslop »

Lasp: Hehe, ok! Ja, det borde ju räcka! Jag får väl köpa hem och testa... Duellstridsanalysen kändes lite mer macho på nåt sätt =)

En antenn till RFID-historien borde vara nåt liknande då eller? http://cnyet.en.alibaba.com/product/303 ... T_682.html
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Jag tycker att du har gjort en bra beskrivning av din vilja!

Bryt nu ner den i block och se hur de kan passa ihop på ett ekonomiskt förnuftigt sätt.

I helgen som var, var jag Funktionär på HBGM Där användes RFID och en bra app.
Kolla igenom den och se om du kan lära av den!

http://www.helsingborgmarathon.se/start/ Ta ner appen också HBGM

Lite av våra bilder https://www.facebook.com/media/set/?set ... 708&type=1

Eftersom jag också kollar in F1 ibland kan det vara ett tips att kolla in den appen.
Nu till Helgen sänder dessutom Viasat F1 gratis, så passa att kolla in det spectakulära Nattracet i Singapore.
Uppfinn inte hjulet igen, om det inte går snabbare! ;-)
Skriv svar