Hastighetsmätare Volvo 940. Läckande kond. Hur byta IC krets

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
BGA

Hastighetsmätare Volvo 940. Läckande kond. Hur byta IC krets

Inlägg av BGA »

En del av årgångarna hade problem med läckande kondensatorer som skadade kretskortet o IC . Felet finns väl dokumenterat på Volvoforum. Där rekommenderas byte av 5 kondensatorer och noggrann rengöring.
Jag har gjort detta, men fel består. Tidigare visade den 40 eller 80 km/h som är det vanliga enligt forumen, men min visare beter sig nu som ett flipperspel. Defekt mätare införskaffades från skroten. En av kondensatorerna hade blivit enbent av elektrolyten. Denna byttes och mätaren visar rätt 90% av tiden. Resten visar den 0.
På Blocket finns det en kille som reparerar instrument. Han sa att elektrolyten skadar IC kretsarna och han byter hela kretskortet för 2500 kr (=halva bilens värde). Jag tror mig inte om att löda loss en 28 bening. Nu till min fråga : Finns det nån genväg? T.ex. kapa benen nära kapseln och löda på nån sorts IC hållare - jag tror dom kallades Molex i min ungdom.
Den mest skadade ICn heter AN 6505 UBK. Enligt Google sökningar är det en spänningsstabilisator och op-amp. Hittar dock ingenstans där jag kan köpa en stycken. Hittar den inte på Elfa. Tipps? Ersättare?
Den andra ICn verkar oskadd och jag kan inte hitta info om den. Den är märkt: J3 SP-ST-1 YZH .Kanske en IC som sköter stegmotorn till vägmätaren?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: Hastighetsmätare Volvo 940. Läckande kond. Hur byta IC k

Inlägg av Glenn »

Ett klassiskt tips är att klippa/skära av alla benen på kretsen och löda loss dom ett och ett.
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Hastighetsmätare Volvo 940. Läckande kond. Hur byta IC k

Inlägg av Icecap »

Att kretsen är skadad betyder inte nödvändigtvis att den är trasig! Skadan är på benen av kretsen och efter vad jag kan se är det ingen ben som är av.

Ena kretsen är rimligt säkert en mikroprocessor (µC, närmast kristallen) med ett fabriksinbränd program i och kanske en specialversion med inbyggd drivning av stegmotorn, alltså sannolikt en ASIC. Detta betyder att du kan glömma att hitta den i handeln, den är specialbeställd av tillverkaren helt enkelt.

Och skulle du hitta den är den nog utan program i och att hitta programmet kan du bara glömma.

Så att byta kretsar som inte är bevisligen trasiga känns inte helt vettigt. Och då instrumentet visar rimeligt rätt mestendels skulle jag tro att det är fel på en ledningsbana på mönsterkortet. Laga detta, rensa bort evt. skit och rester, tvätta ordentligt och torka och dina problem är rimligt säkert avklarat.
Skriv svar