Högtalare RA145/146 (RA180)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MiaM
Inlägg: 13357
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Högtalare RA145/146 (RA180)

Inlägg av MiaM »

Med en förstärkare så lär du inte behöva nån linjetrafo, däremot kanske du behöver ett motstånd på 600 ohm för att utgången från radion ska trivas. (Jag har inte en aning om vad utgången på radion tycker om last, den kanske går lika bra utan nämnvärd belastning).

Vad gäller bilstereo så på de gamla med rattaxlar så är det väl inte helt ovanligt att förstärkaren sitter på ett kort som hänger ihop med volymkontrollen/strömbrytaren, och tar mycket mindre plats än hela stereon. Tänk på att bandspelarmekaniken tar rätt mycket plats i en bilstereo så en äldre stereo kan kanske gå att plocka isär och montera på annat sätt i din högtalarlåda. Modernare stereo (sent 80-talet och framåt) utan rattaxel utan med modernt DIN-monteringshål brukar väl däremot ha mer eller mindre all elektronik på ett stort kort som täcker hela botten (och/eller översidan) av stereon, där blir det svårare att bygga om.

Du nämnde två högtalare i tråden. Om du skrotar en bilstereo så har du ju en tvåkanalig förstärkare.



Eventuell trafo har fördelen att den lyfter bort jorden så att du slipper risken för jordslingor, en klassisk störkälla för fordonselektronik...


Absolut enklast är väl om du kan hitta en gammal bilstereobooster som är liten nog att rymmas på önskad plats. Kör den med linjetrafon före boostern, så är problemet löst. :)
Användarvisningsbild
matsadona
Inlägg: 759
Blev medlem: 28 februari 2010, 23:05:17

Re: Högtalare RA145/146 (RA180)

Inlägg av matsadona »

Tänkte jag skulle förtydliga förutsättningarna.

För placering i bandvagn, dvs 24V elsystem. Kommer i första hand användas när den står still (då jag hellre kopplar in mig på kåporna vid marsch). Syftet är alltså att kunna ha passning även om man är ett par meter från vagnen och pysslar med annat.
Två till antalet pga. att jag ofta behöver passa både kompani- och plutonsnät samtidigt. Dock kan det vara så att de behöver delas och således är en kombovariant inte att föredra (även om det rent tekniskt skulle underlätta).

Jag tänkte testa de förstärkare som länkades till tidigare (cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=181164187604) och kör matningen genom en L7824 för att hantera ev. högre spänningar när generatorn laddar. Borde inte vara några problem då det inte blir några högre strömmar, men man kan ju alltid skruva dit en mindre kylfläns för säkerhets skull.

Jordbrum osv är en intressant fråga. Radio apparaterna kommer att köras på eget batteri och är således inte inkopplade på bandvagnens elsystem. Frågan är om det är en fördel eller inte. Kanske borde man fixa en jordisolator, typ en sådan här: http://www.totalljud.se/jordisolator--m ... c-279.aspx ?
I praktiken är det väl endast en 1:1 lindad trafo eller?

Fortsätt gärna komma med idéer och tips.


Förövrigt har jag en gammal bilstereobooster med högnivåingång, som man kanske kunde plundra på tex ingångstrafo eller liknande...?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26703
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Starup (Haderslev), Danmark

Re: Högtalare RA145/146 (RA180)

Inlägg av Icecap »

En LM78xx behöver minst 2,5V över sig för att reglera. Du kan alltså inte reglera 24V fordonsspänning till 24V ut med en sådan!
Användarvisningsbild
matsadona
Inlägg: 759
Blev medlem: 28 februari 2010, 23:05:17

Re: Högtalare RA145/146 (RA180)

Inlägg av matsadona »

My bad.

Förstärkaren ifråga har ju dock en matningspänning på 9-24, så då kan man ju köra med en 7818 eller 7812 kanske.
Användarvisningsbild
MiaM
Inlägg: 13357
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Högtalare RA145/146 (RA180)

Inlägg av MiaM »

Jordisolatorn är mycket riktigt en 1:1-trafo.

Du har ju redan trafo för 600ohm - 8 ohm. Om förstärkaren har tillräcklig känslighet kan du ansluta den på 8-ohm-sidan. (Det här förutsätter att det är en fulltrafo. Är det gemensam jord för ut och in så är den värdelös i det här fallet). Om förstärkningen inte är tillräcklig men om du har två 600-8-trafos så kan du koppla dem rygg mot rygg, d.v.s. ansluta båda trafonas 8-ohm-sidor mot varandra, mata in ljudet på 600-ohm-sidan på ena trafon och låta andra trafons 600-ohm-sida driva förstärkarens ingång. På så vis slipper du kasta bort trafos. Fast den där du länkade till väger kanske klart mindre, vet inte om det har betydelse eller inte.

Eget batteri är en fördel men ifall du har dels antennen till radion jordad i fordonets chassie och också strömförsörjningen till förstärkaren också jordad i fordonets chassie så kan det ändå bli jordslinga. Trafon är alltså ändå en bra idé.


MEN OBSERVERA: MIN ERFARENHET ÄR AV STÖRNINGAR I LJUDFREKVENSOMRÅDET. VAD SOM HÄNDER NÄR RADION SÄNDER LÅTER JAG VARA OSAGT!
(Jag har alltså en gång i tiden jobbat en del med bilstereoinstallationer och har nog sett alla varianter av jordslingor och elände i fordon)


P.S. vad gäller 7824 så kolla i databladet vad den gör vid för låg inspänning. Jag är inte säker men tror att den bara skickar igenom spänningen som den är minus ett visst spänningsfall. Det är ju bara bra om förstärkarkortet funkar på 9-24V. Du vinner ju knappast något på att bränna bort mer effekt än nödvändigt i en linjärreglerad spänningsregulator.
Användarvisningsbild
matsadona
Inlägg: 759
Blev medlem: 28 februari 2010, 23:05:17

Re: Högtalare RA145/146 (RA180)

Inlägg av matsadona »

Det visade sig att Svebry har små billiga 600-600 ohm trafos, som då borde vara lämpliga eller?
Förvisso med mittuttag på både primär och sekundär, men det spelar väl ingen roll (om den lämnas oanvänd)?

Fördelen med dessa ur mitt perspektiv formfaktorn - dvs avsevärt mindre rent fysiskt jämfört med de 600-8 Ohm traforna jag nämnt tidigare.
Användarvisningsbild
matsadona
Inlägg: 759
Blev medlem: 28 februari 2010, 23:05:17

Re: Högtalare RA145/146 (RA180)

Inlägg av matsadona »

Då var det dags att försöka färdigställa detta projektet, men har några funderingar.

Antar att det kan vara lämpligt med kondensatorerna för att filtrera spänningen lite då det är en fordonsmonterad audio-tillämpning. Stoleken på dessa varierar ju ungefär lika mycket som det finns träffar på LM7812 på nätet.
Finns det några tumregler / best practices gällande detta?

Jag vill ha en volymkontroll, men är osäker på om den skall sitta före eller efter förstärkaren. Spontant skulle jag säga före, men är lite osäker på impedanser osv.
Radion förväntar sig 600 Ohm, så trafon är dels för detta, men även för att få bort jordslingor osv.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
matsadona
Inlägg: 759
Blev medlem: 28 februari 2010, 23:05:17

Re: Högtalare RA145/146 (RA180)

Inlägg av matsadona »

MiaM skrev:Med 600 ohm så blir det väl ett par volt även vid normal lyssning, så ett litet seriemotstånd, likriktardiod, glättningskonding och seriemotstånd för dioden borde väl funka för att driva lysdioden. Det första motståndet för att första uppladdningen av kondingen inte ska dista ljudet (för mycket). Prova att bara likrikta och glätta ljudet med max brus-sprak-bröl-ljud till högtalaren och se vad du får för spänning, så kan du välja ett motstånd som passar en lysdiod.

Lite bättre är väl att ha nån slags konstantströmdrivkrets, då kan glättningskondingen vara mindre men ändå ge hygglig efterlysning.

Så, något i stil med detta? (hittade något exempel på konstantströmskrets jag kopierade rakt av)
Eller är jag helt ute och cyklar... hjärnan har nog redan tagi helg tror jag :?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MiaM
Inlägg: 13357
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Högtalare RA145/146 (RA180)

Inlägg av MiaM »

Det räcker med halvvågslikriktning, alltså bara en diod. Då får du lägre spänningsfall varpå dioden reagerar vid lägre ljudnivå. Om du inte har alltför svåra ljusförhållanden (typ strålande dagsljus) så ser man en LED även vid rätt mycket mindre ström än vad den tål maximalt så det kanske funkar utan konstantströmkretsen. Men sätt ett motstånd i serie mellan högtalarsignalen och likriktningen så att det inte blir så hög toppström precis vid första halvperioden av ett starkt ljud. Annars kan lysdioddrivningen dra så mycket ström att det distar ljudet en smula.

Vad gäller schemat över förstärkaren så minns jag inte vilken förstärkarmodul som var på gång men de flesta har hög ingångsimpedans. Då bör du nog ha ett motstånd på drygt 600 ohm som belastar ingångstransformatorn. Volymregleringen ordnar du med en potentiometer som är spänningsdelare för signalen in till förstärkaren. Om du vill att det inte ska gå att reglera ända ner till noll (för att det är bättre att använda reglaget på radion t.ex.) så kan du sätta ett motstånd i serie med potentiometerns ena ände och jord.

P.S. om nu förstärkarkretsen tål upp till 24V så är det bättre att reglera till så hög spänning du kan. Förstärkaren är ju specad att fungera hur den nu är utförd, men regleringen får du själv se till att kylflänsen är tillräcklig. Nu är det väl inga större strömmar men säg om förstärkaren snittar på en halv ampere så eldar du bort 6W med en 7812 och 24V in. Slänger du in en 7818, eller för den delen trollar fram högre spänning ut från 7812 (eller använder LM317 med en gång) så bränner du bara bort 3W på regulatorn vid 0,5A.

Om förstärkarmodulen är switchad = klass D så drar den dessutom mindre ström vid högre inspänning och samma uteffekt. Det är alltså en bra idé att bygga en regulator som bara ser till att du inte får mer än de 24V förstärkaren tål men i övrigt så hög utspänning som möjligt (med lite marginal för toleranser/temperaturdrift på dina komponenter, så typ t.ex. 20-22V kan väl vara bra val på utspänning från regulatorn).

P.S. när du ändå har en förstärkare så behöver ingångstrafon inte vara just 600:600 utan kan ha högre impedans och annat förhållande - det räcker att sätta ett belastningsmotstånd före trafon för att radion ska "se" rätt impedans.
... och när du ändå bygger med förstärkare med ingångstrafos så kan du kanske lika gärna ordna en enkel mixergrej ihop med två förstärkare så att du kan ta signalen från dina två radios och göra dem mixbara till två förstärkare i samma låda (alternativt göra två likadana lådor med en förbindningskabel emellan som används när båda lådorna körs tillsammans). På så vis kan du t.ex. reglera så att radio 1 hörs fullt i ena högtalaren och halvsvagt i andra högtalaren och vice versa. Det kan kanske (eller kanske inte) bli lättare att höra allt då.

P.S. i princip kan lysdiodindikeringen använda samma typ av krets som används för att automatiskt slå av/på förstärkare baserat på inkommande ljud, fast sådana schemor kan vara onödigt krångliga...

Men när du har vanlig matningsspänning så kan det kanske ändå vara läge att ha någon slags aktiv krets till lysdioddrivningen.


Men förresten, är förstärkaren = bilstereoboostern? I så fall har du låg ingångsimpedans, typiskt 100 ohm eller lägre, och rätt låg känslighet. Direkt på ingången sitter det belastningsmotstånd och antagligen också en spänningsdelare som du kan lobotomera bort om du vill. Se bara upp för att om du tar bort ingångslasten så måste ingångarna nog alltid vara ordentligt anslutna, annars kan signal från utgångarna plockas upp kapacitivt av ingångarna varpå hela skiten riskerar att självsvänga och i värsta fall kanske den magiska röken läcker ut ur högtalare och/eller booster. Ett par foton av insidan av boostern, speciellt där ingångssladdarna landar på kretskortet (båda sidor av kortet), kan nog berätta hur det ser ut i just din booster.

Nackdelen med en boostar är ju att den har alldeles för hög uteffekt för detta. Du kan minska strömförbrukningen utan att äventyra funktionen om du ansluter högtalarna med en lämplig konding (elektrolyt som tål 10V eller liknande och har ett värde av kanske 470µF) i serie med en utgångsledning på boostern och andra högtalaränden mot matningsjord. Då nyttjar du inte bryggkopplingen i boostern, uteffekten minskar till en fjärdedel och strömförbrukningen minskar också. Det finns dock en risk att kortslutningsskydd i boostern felaktigt reagerar på en sådan koppling - det går kanske att undvika genom att bygga en "spänningsdelare" av två likadana seriekopplade elektrolyter mellan +12 och jord, och mitten använd som "högtalarminus". Då borde strömrusningen för att ladda kondingarna ske i stort sett utan att själva boostern blir inblandad.

OBS att åtminstone en del boosters var inte ordentligt kortslutningsskyddade. Rita schema på hur du tänkt koppla och visa i tråden innan du provkör så lovar jag att säga stopp om det ser tokigt ut. :)


Just ja, är det endast en booster utan några knappar/indikeringar, eller har den typ nån VU-meter eller liknande? Om den har VU-meter för ljud så kan du ju låta den indikera om det pratas i radion. Det kan gå att modda VU-metern så att den tar signal före volymreglage och så att den blir lagom känslig. Fast din booster är kanske bara en "svart låda"...
Användarvisningsbild
matsadona
Inlägg: 759
Blev medlem: 28 februari 2010, 23:05:17

Re: Högtalare RA145/146 (RA180)

Inlägg av matsadona »

Oj, nu blev det väldigt mycket information igen :)

Är alldeles för sent för att jag skall kunna ta till mig allt och analysera det idag. Men håller med om att en 7818 kanske är ett bättre alternativ.

Förstärkaren (*2) är en enkel krets från Kina baserad på TDA2030A. Jämfört med databladen för en TDA2030A så är detta säkert inte vare sig en bra eller effektiv lösning, men billig.
Har ingen prestige i detta, så jag kan mycket väl slänga dessa och gå på ett helt annat spår. Bara jag har en lösning till sluten på Mars.

Lysdiodsindikeringen är av sekundär betydelse, och skall endast ses som en "nice to have". Men i vissa lägen skulle det vara bra att ha.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
matsadona
Inlägg: 759
Blev medlem: 28 februari 2010, 23:05:17

Re: Högtalare RA145/146 (RA180)

Inlägg av matsadona »

Ja, jag vet att jag är sen in i matchen :oops: - men jag har just skådat ljuset, och insett hur smidigt det är att leka lite i Sketchup före man börjar borra hål i sin låda och för sent inser att det inte blir bra.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
matsadona
Inlägg: 759
Blev medlem: 28 februari 2010, 23:05:17

Re: Högtalare RA145/146 (RA180)

Inlägg av matsadona »

Sådär, kartan och verkligheten börjar närma sig varandra :)

Har dock inte orkat räkna på någon drivkrets för "activity" LED'en ännu. Mest pga att jag inte har haft möjlighet att testa med en korrekt radio ännu, och således inte har någon aning om vilka spänningar det kommer att bli. Får bli ett senare projekt...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
matsadona
Inlägg: 759
Blev medlem: 28 februari 2010, 23:05:17

Re: Högtalare RA145/146 (RA180)

Inlägg av matsadona »

Sådär, nu kan man addera status "proven in combat" :)
Överlag fungerade det bra. I en uppdaterad revision kommer jag nog att jag bort volym potten helt och hållet, och kanske ersätta med två fasta lägen (normal/dämpad).
Enklare att reglera med radions volymkontroll.

Största bekymret är rundgången. I praktiken fick man sitta med ena handen på strömbrytaren och slå av varje gång man skulle sända. Någon form av feedback killer alternativt automatiskt frånslag av högtalaren hade suttit fint.
Tips mottages tacksamt. Någon form av EQ som stoppar utpekade frekvenser kanske är enklast?

Blir nog även en mindre variant (en-kanals) med batteridrift (2 * 9V) för mobilt nyttjande, med lite mindre högtalare i ryggsäcken.
Skriv svar