Min 10-faldiga uppsampling skulle ju inte tillföra något

Det som de kallar "1-bit DAC with a simple first-order integrator" är så vitt jag förstårA short comparison with pulse-width modulation shows that a 1-bit DAC with a simple
first-order integrator would have to run at 3 THz (which is physically unrealizable) to achieve
24 meaningful bits of resolution, requiring a higher-order low-pass filter in the noise-shaping loop.
Nej, 1-bit DAC är inte samma sak som PWM i den där beskrivningen, de står ju som varsin post.sodjan skrev: Det som de kallar "1-bit DAC with a simple first-order integrator" är så vitt jag förstår
detsamma som en vanlig PWM med ett enkelt RC filter efter.
Och inga av de färdiga DAC-chip som finns använder sig av PWM?ensamresande skrev:Men jag (och jag tror många andra) använder termen "DAC" för att syfta på ett färdigt chip där (oavsett tillvägagångssätt) allt är fixat och färdigt.
Och jag tolkar det som att de menar delta-sigma med ett enkelt RC-filter. Delta-sigma och PWM är inte samma sak, även om de är besläktade. Delta-sigma är ett sätt att försöka lösa en del av de problem som finns med PWM.sodjan skrev:men när de skriver "1-bit DAC with a simple first-order integrator" så tolkar i alla fall jag det som en PWM med ett enkelt RC (första ordningen) filter.
PWM är egentligen bara ett sätt att modulera en signal genom bredden på pulserna. Delta-sigma är en kontrollmetod som används för (bland annat) PWM; man kan förenkla det som att det är en variant av PWM (därav också att jag skrev "ren" PWM tidigare, i referens till en mera konventionell PWM så som finns i exempelvis en MCU).Nerre skrev:Och jag tolkar det som att de menar delta-sigma med ett enkelt RC-filter. Delta-sigma och PWM är inte samma sak, även om de är besläktade. Delta-sigma är ett sätt att försöka lösa en del av de problem som finns med PWM.sodjan skrev:men när de skriver "1-bit DAC with a simple first-order integrator" så tolkar i alla fall jag det som en PWM med ett enkelt RC (första ordningen) filter.
Jag har tolkat diskussionen som huruvida Magnus_K skulle implementera en egen DAC via PWM eller köpa ett färdigt chip där allt är klart. Huruvida chipet sedan internt använder R2R, PWM eller något annat är helt irrelevant. Jag kan bara tala för mig själv, men när jag köper ett färdigt chip så gör jag det just för att inte behöva bry mig om hur den fungerar.Nerre skrev:Och inga av de färdiga DAC-chip som finns använder sig av PWM?ensamresande skrev:Men jag (och jag tror många andra) använder termen "DAC" för att syfta på ett färdigt chip där (oavsett tillvägagångssätt) allt är fixat och färdigt.