vad är det med transistorer och mig??..

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
teljemo
Kontakt:

Re: vad är det med transistorer och mig??..

Inlägg av teljemo »

Men resistorn sitter på bas benet på transistorn.. Och där mäter jag 0,7 nu.. Men jag måste ju ha upp volten för att kunna starta en motor..
Går inte med dessa transistorer då?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

En bipolar transistor styrs mer eller mindre on med strömmen till basen. Har du för högt basmotstånd blir basströmmen gör låg och transistorn går inte on nog.
Användarvisningsbild
teljemo
Kontakt:

Inlägg av teljemo »

Ska jag byta resistorn till basen och isåfall till vilken vågar man byta.. ?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Svårt att veta då du ju konsekvent inte uppger värden utan lite spänningar som inte säger någonting då du inte anger var de är mätt i förhållande till GND.

Vill du ha bra svar får du ge bra upplysningar.
Användarvisningsbild
teljemo
Kontakt:

Inlägg av teljemo »

När jag mätte på resistorn vid bas benet med den röda proben och den svarta direkt på gnd så fick Jag 0,7v..
Och när jag mätte på anoden på lampan med den röda proben och den svarta på gnd fick jag 3v.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Men herre gud, det står Veb och det är den maximala "negativa" spänningen på basen, Bas-emitter dioden (PN övergången) tål inte mer är ca 5 v i spärriktningen.
Vbe brukar bli någonstans 0,6-0,7 volt.

Vcb och Veb är NORMALT parametrar som man kan bortse ifrån.

Teljemo har en bit kvar att behöva bry sig om Veb

Protte
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

teljemo skrev:testade netrunners länk: http://www.instructables.com/id/H-Bridg ... readboard/
får kretsen att fungera perfekt med LED som simulerar motor rotationen...=)

Måste bara leta fram rätt resistorer för nu har jag 0,7v på basen och 3v på lampan.. kör 9 v på agget.. så det var nog n lite väl kraftig resistor.
Men jag kan räkna på att jag kan ha 5v på basen då? där resistorn sitter..

Bild

Dessa instructables borde förbjudas ta ett foto av ett breadboard men inget schema. Till brytarna går det svart tråd men den är nog plus för sedan blir det rött.

Den kopplingen har bara 4 transistorer och det går att få att fungera om spänningen till brytarna är hög, kommer dock ALLTID att förlora 0,7 V

Lita aldrig på vad som skrivs på internet.

Protte
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Förstår inte varför de satt ett 22kOhm som basmotstånd till emitterföljarna?? Tappar ju ytterligare spänning på "höga sidan"

Protte
Användarvisningsbild
teljemo
Kontakt:

Inlägg av teljemo »

När man pysslar med nåt dagligen och gjort det länge blir det lätt och logiskt. Man glömmer lätt att dom simplaste sakerna kan vara obegripligt för någon som är ny på området.. Märker det ofta själv när man hjälper folk med diverse saker.

Jag är överlycklig att jag fick dioderna att lysa nu senast.. Men tror inte jag fattar detta med var ja kan lägga hur mkt volt. Fått för mig att transistorn går lätt sönder om man matar för mkt. Men vet inte hur mkt jag kan lägga på basen.. För det kommer ju plus genom en resistor in i bas... Men behöver jag ans höja den volten?. Är det som en signal som bara öppnar upp för spänningen att flyta vidare genom transistorn,som ett relä. Men tycker det försvinner för mkt spänning?. Med ägget på 9v fick jag ändo bara 3v på lampan.. Och då försvinner 0.7v i transistorn? Men var är resten?.. Kan inte starta nån motor med det där?
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Har du något motstånd i serie med "lampan" som jag tror är en vit lysdiod.
Vita LED har just 3 volt framspänningsfall

Resten tror jag försvinner i den transistor som är ansluten till plus då 22 kOhm basmotstånd är ca 22 kOhm för stort.

Men rita ett schema så är det enklare att förklara.

Protte
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Transistorn är en strömförstärkare.

Basströmmen x hFE = den ström som KAN gå genom kollektorn.
Det här gäller om belastningen är så stor att det blir en eller två volt mellan emitter och kollektor.

Man kan bottna en transistor med en hög basström så emitter - kollektorspänningen närmar sig noll.

Bas - emitter övergången är en diod och spänningen i framrikningen brukar bli 0,6-0,7 volt.
De 5 volt i databladet är maximal spänning när man polvänder bas emitter.

Protte
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Du får inte en bas-emitter spänning på 5V så länge transistorn är hel. Den kommer att stanna på 0,7V precis som en diod. I databladet står det att backspänningen är max 5V. Dvs. bas-emitter spänningen kan vara mellan -5V och 0,7V. Om transistorn leder ström är den alltid 0,7V.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Vi har alla varit nybörjare någon gång. :)

En tumregel är att en transistor garanterat tål så mycket ström på basen som behövs för att den ska kunna släppa igenom så mycket ström som den ska tåla på kollektorn, plus en del marginal.

Exempelvis så tål BC547B 0,2 A ström genom kollektorn. Om man delar den strömmen med strömförstärkningen Hfe så får man hur mycket ström in på basen som behövs. Här 0,2A / 200 = 0,001A, vilket motsvarar 1mA.

Sen får man räkna lite på komponenterna runt omkring, och hur många volt hela kopplingen matas med.

Säg om du har 12V in från nätaggregatet, en strömbrytare från plus och sedan ett motstånd till basen på transistorn, och emittern till minus. Över transistorn ligger det alltid cirka 0,7V mellan bas och emitter när transistorn leder. Om man drar bort dessa 0,7V från de 12V du har in, så får du 11,3V kvar över motståndet.

Ohms lag ger 11,3 V delat på 0,001 A = 11300 ohm. Nu är 11300 ohm inget standardvärde. Högre värde ger lägre ström, och lägre värde ger högre ström. Eftersom transistorn tål lite mer ström in på basen så kan man plocka närmaste standardvärde nedanför, till exempel 10k (10 000) ohm.

Om man letar reda på ett datablad med många fler siffror om transistorn så kan man slå upp exakt hur mycket ström den tål in på basen, den heter oftast Ib. Med hjälp av den strömmen kan man räkna ut hur stort motståndet minst måste vara för att man inte ska köra sönder transistorn.

Det är rätt bra att lära sig färgkoderna på motstånden.

Ifall multimetern visar fel värden så kanske batteriet är dåligt, det har jag varit med om.
Användarvisningsbild
teljemo
Kontakt:

Inlägg av teljemo »

Ja det var batteriet som behövde bytas.. ;)

Ska rita upp de schemat när jag hinner.. kanske ikväll/natt..

blir att testa dom kretslösningarna protte ritade oxå.. inte hunnit med det ännu..
har massor av tid resten av den här veckan så nu jäklar...
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Du ör fundera lite på enhetet och storheter. Om ett snöre inte räcker så ökar du inte metern, du ökar längden. Det är samma sak med spänningen. Metern och volten är definierade och kan inte ändras.
Skriv svar