Kamvinkel/Dwell 4cyl -> 2Cyl
Kamvinkel/Dwell 4cyl -> 2Cyl
Någon som har en aning om hur man skalar om mätningarna med en kamvinkelmätare avsedd för 4//8-cyl motorer, när man mäter på en 2-cylindrig, blir det dubbla värdet på 4-cyl-skalan, eller?
Re: Kamvinkel/Dwell 4cyl -> 2Cyl
Som ag gissade då, konstigt egentligen att det inte finns några kamvinkelmätare med 2-cyl skala.
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: 13 september 2007, 19:03:17
- Ort: sverige
Re: Kamvinkel/Dwell 4cyl -> 2Cyl
En äldre grunka,eller?
I så fall kan jag tänka mig att det var naturligt att bara ha områden för de vanligaste bilmotorerna.Extra finesser kostade pengar och vi var inte så bortskämda då som idag.
I så fall kan jag tänka mig att det var naturligt att bara ha områden för de vanligaste bilmotorerna.Extra finesser kostade pengar och vi var inte så bortskämda då som idag.
Re: Kamvinkel/Dwell 4cyl -> 2Cyl
Bladmått var ju allmänt förekommande som mätverktyg för inställning av brytarspetsar förr i tiden.
En kamvinkelmätare från t.ex. Sun som man kunde lita på var inte billig i inköp.
Plus att den skulle kalibreras med jämna mellanrum och var därför oftast förbehållet de större bilverkstäderna.
Men med en riktig kamvinkelmätare blir det inställning med precision
och man kan även se om t.ex. lagringen till fördelaraxeln börjar bli sliten,
det klarar inget bladmått...
Ett exempel är den lilla luckan på många av GM:s äldre amerikanska bilars fördelardosa,
det kan man öppna när motorn går och ställa in kamvinkeln med en liten insexnyckel.
Men det finns många fördelar om man kan konvertera till ett brytarlöst system...
En kamvinkelmätare från t.ex. Sun som man kunde lita på var inte billig i inköp.
Plus att den skulle kalibreras med jämna mellanrum och var därför oftast förbehållet de större bilverkstäderna.
Men med en riktig kamvinkelmätare blir det inställning med precision
och man kan även se om t.ex. lagringen till fördelaraxeln börjar bli sliten,
det klarar inget bladmått...

Ett exempel är den lilla luckan på många av GM:s äldre amerikanska bilars fördelardosa,
det kan man öppna när motorn går och ställa in kamvinkeln med en liten insexnyckel.
Men det finns många fördelar om man kan konvertera till ett brytarlöst system...
Re: Kamvinkel/Dwell 4cyl -> 2Cyl
En kamvinkelmätare borde egentligen inte vara så komplicerad, den mäter väl egentligen pulsbredden misstänker jag.
Bladmått funkar egentligen bara på nya brytare (om man skall vara riktigt petig), gissar dock i slutändan att det får bli bladmått, och kamvinkel som kontroll. Brytalöst, nej, det är inte aktuellt.
Måste nog skaffa ett nytt stroboskop, då det gamla packat ihop.
Motorn, en Penta MB10A eller rättare sagt MARNA S. 2-Cyl sidventils bensinmotor (tillverkas tydligen fortfarande, vad det verkar).
Bladmått funkar egentligen bara på nya brytare (om man skall vara riktigt petig), gissar dock i slutändan att det får bli bladmått, och kamvinkel som kontroll. Brytalöst, nej, det är inte aktuellt.
Måste nog skaffa ett nytt stroboskop, då det gamla packat ihop.
Motorn, en Penta MB10A eller rättare sagt MARNA S. 2-Cyl sidventils bensinmotor (tillverkas tydligen fortfarande, vad det verkar).
-
- Inlägg: 295
- Blev medlem: 4 januari 2013, 14:40:06
- Ort: Tenhult
Re: Kamvinkel/Dwell 4cyl -> 2Cyl
Enklast vore väll ändå att fräsa till ett nytt triggerhjul med rätt antal tänder och montera på vevaxeln alternativt på kamdrivningen.
Du skriver kamvinkelsgivare men jag är lite osäker på vad för något du vill ha ut av den. Varvtal eller styrning till ett motordon?
Du skriver kamvinkelsgivare men jag är lite osäker på vad för något du vill ha ut av den. Varvtal eller styrning till ett motordon?
Re: Kamvinkel/Dwell 4cyl -> 2Cyl
Nä kamvinkelmätare, skrev jag.
Dvs det riktiga sättet att mäta brytaravståndet korrekt.
Dvs det riktiga sättet att mäta brytaravståndet korrekt.
Senast redigerad av TomasL 14 september 2014, 15:12:51, redigerad totalt 1 gång.
-
- Inlägg: 295
- Blev medlem: 4 januari 2013, 14:40:06
- Ort: Tenhult
Re: Kamvinkel/Dwell 4cyl -> 2Cyl
nu hänger jag med. Trodde det var kamvinkelgivare du var ute efter....
My bad
My bad