MikroC Pro for PIC, läsa biblioteksfil
- Magnus_K
- EF Sponsor
MikroC Pro for PIC, läsa biblioteksfil
Hej!
Vet inte om det kallas just biblioteksfil men jag ska förklara vad jag är ute efter.
Just nu grejar jag lite med den inbyggda ADC-modulen i min PIC och tänkte använda mig av MikroC:s färdiga bibliotek för detta.
I biblioteket så finns det en funktion som heter ADC_Init().
Nu har jag som vanligt lite problem och tänkte börja felsökningen med att kolla vad den funktionen verkligen gör. Hur vet den tex vilken Vref jag ska ha etc. Givetvis kan den ju inte veta det men då vill jag veta vad den sätter som default.
Så, vet någon av er vart jag kan läsa koden till just den funktionen? Finns det i MikroC någon genväg så man kan gå direkt från textfönstret till "bibliotekskoden"?
Vet inte om det kallas just biblioteksfil men jag ska förklara vad jag är ute efter.
Just nu grejar jag lite med den inbyggda ADC-modulen i min PIC och tänkte använda mig av MikroC:s färdiga bibliotek för detta.
I biblioteket så finns det en funktion som heter ADC_Init().
Nu har jag som vanligt lite problem och tänkte börja felsökningen med att kolla vad den funktionen verkligen gör. Hur vet den tex vilken Vref jag ska ha etc. Givetvis kan den ju inte veta det men då vill jag veta vad den sätter som default.
Så, vet någon av er vart jag kan läsa koden till just den funktionen? Finns det i MikroC någon genväg så man kan gå direkt från textfönstret till "bibliotekskoden"?
Re: MikroC Pro for PIC, läsa biblioteksfil
Google "mikroc library source" gav som träff nummer 6:
http://www.mikroe.com/forum/viewtopic.php?f=48&t=45596
"the policy of our company prohibits us from publishing the library source codes."
http://www.mikroe.com/forum/viewtopic.php?f=48&t=45596
"the policy of our company prohibits us from publishing the library source codes."
- Magnus_K
- EF Sponsor
Aj då, det hade jag inte tanke på att det kunde varit så. Men visst förstår jag att källkod skyddas men bibliotekskod trodde jag nästan var tvunget att vara öppet för att hjälpa till.
Men bra, tack sodjan, då kan jag sluta leta!
Ps. Det så kallade felet var för övrigt att jag hade skrivit fel ADC-kanal Ds.
Men bra, tack sodjan, då kan jag sluta leta!
Ps. Det så kallade felet var för övrigt att jag hade skrivit fel ADC-kanal Ds.
Problemet med just Mikroelektronikas biblioteksrutiner är att dokumentationen
ibland är lite "tunn" och det saknas ibland någon liten detalj. Om källkoden
inte är tillgänglig så är det ju än viktigare att dokumentationen är OK.
> men bibliotekskod trodde jag nästan var tvunget att vara öppet för att hjälpa till.
Lite oklart vad du menar med "hjälpa till", men annars är det ju inte så.
Varför skulle det vara nödvändigt att se hur det är impementerat?
Det viktiga är ju funktionen som sådan. Mer än nyfikenhet alltså...
ibland är lite "tunn" och det saknas ibland någon liten detalj. Om källkoden
inte är tillgänglig så är det ju än viktigare att dokumentationen är OK.
> men bibliotekskod trodde jag nästan var tvunget att vara öppet för att hjälpa till.
Lite oklart vad du menar med "hjälpa till", men annars är det ju inte så.
Varför skulle det vara nödvändigt att se hur det är impementerat?
Det viktiga är ju funktionen som sådan. Mer än nyfikenhet alltså...
- Magnus_K
- EF Sponsor
Det kanske är jag som inte fattar men detta sitter jag med i denna skrivande stund:
Jag ska med hjälp av en pot styra pulskvoten i en PWM-modul. För bara en liten stund sen så fick jag igång det här men inser också att jag kan behöva ändra Vref:en för ADC samt klockan för denna.
Kikar jag på funktionerna ADC_Init() och ADC_Read() så säger dokumentationen att jag kan enbart använda en intern spänningsref och att ADC-modulen använder systemklockan.
Om jag vidare kollar i databladet hur jag ställer in en ADC-modul så ska jag göra följande inställningar:
- Port config
- Channel selection
- ADC Vref selection
- ADC conversion clock source
- Interrupt control
- Result formatting
Det jag menar med att det borde vara öppet för att hjälpa till, är att om jag inte snabbt kan kolla i deras dokumentation vilken av de interna Vref:ar eller vilken "clock option" som biblioteksfunktionera har valt som default så innebär det att jag ändå måste ställa in detta för att försäkra mig om att det blir som jag vill ha det.
Slutpoäng: Om jag ändå ska ställa in klocka och vref så känns det nästan som att dessa biblioteksfunktioner är överflödiga. De övriga punkterna som jag måste ställa in måste jag ju göra oavsett bibliotek eller inte.
OBS. Detta är som jag uppfattat det vilket mycket troligt kan vara fel. Jag blir hemskt gärna rättad.
EDIT: Satan. Nu slängde mitt gamla fina skop in handuken också. Började vissla i det och lampan på framsidan fladdrar plus att den inte visar något. Jahopp, det blir en dyr månad det här!
Jag ska med hjälp av en pot styra pulskvoten i en PWM-modul. För bara en liten stund sen så fick jag igång det här men inser också att jag kan behöva ändra Vref:en för ADC samt klockan för denna.
Kikar jag på funktionerna ADC_Init() och ADC_Read() så säger dokumentationen att jag kan enbart använda en intern spänningsref och att ADC-modulen använder systemklockan.
Om jag vidare kollar i databladet hur jag ställer in en ADC-modul så ska jag göra följande inställningar:
- Port config
- Channel selection
- ADC Vref selection
- ADC conversion clock source
- Interrupt control
- Result formatting
Det jag menar med att det borde vara öppet för att hjälpa till, är att om jag inte snabbt kan kolla i deras dokumentation vilken av de interna Vref:ar eller vilken "clock option" som biblioteksfunktionera har valt som default så innebär det att jag ändå måste ställa in detta för att försäkra mig om att det blir som jag vill ha det.
Slutpoäng: Om jag ändå ska ställa in klocka och vref så känns det nästan som att dessa biblioteksfunktioner är överflödiga. De övriga punkterna som jag måste ställa in måste jag ju göra oavsett bibliotek eller inte.
OBS. Detta är som jag uppfattat det vilket mycket troligt kan vara fel. Jag blir hemskt gärna rättad.
EDIT: Satan. Nu slängde mitt gamla fina skop in handuken också. Började vissla i det och lampan på framsidan fladdrar plus att den inte visar något. Jahopp, det blir en dyr månad det här!
Du kan så klart själv direkt ställa de rellevanta registren direkt.
Det är bara 3-4 register i alla fall...
För övrigt kan jag inte hitta ADC_Init() i någon MirkoC manual.
Länk?
Det är bara 3-4 register i alla fall...
För övrigt kan jag inte hitta ADC_Init() i någon MirkoC manual.
Länk?
Enligt den här sidan (inte lika som PDF manulerna jag har):
http://www.mikroe.com/download/eng/docu ... ibrary.htm
så verkar ADC_Init enbart användas om man ska använda ADC_Get_Sample, inte för ADC_Read.
http://www.mikroe.com/download/eng/docu ... ibrary.htm
så verkar ADC_Init enbart användas om man ska använda ADC_Get_Sample, inte för ADC_Read.
- Magnus_K
- EF Sponsor
Jo det har du rätt i. Skrev fel ovan. Jag använde ADC_Get_Sample istället för ADC_Read, men i detta fallet spelar det ju inte så stor roll.
Sen är även dokumentation här lite svår att tyda tycker jag. Man ska använda ADC_Init() för att initiera ADC modulen att börja använda PIC:ens interna klocka.. Jaha, det vill man väl vid en ADC_Read() också?
Nej nu ska jag inte vara bitter. MikroC är bra för mig.
Det var i alla fall pga ovan anledning jag trodde att koden skulle vara öppen så man kunde se själv.
Sen är även dokumentation här lite svår att tyda tycker jag. Man ska använda ADC_Init() för att initiera ADC modulen att börja använda PIC:ens interna klocka.. Jaha, det vill man väl vid en ADC_Read() också?
Nej nu ska jag inte vara bitter. MikroC är bra för mig.
Det var i alla fall pga ovan anledning jag trodde att koden skulle vara öppen så man kunde se själv.
Nej, ADC_Read() gör en init on-the-fly. Om det är effektivt
eller inte är ju en helt annan sak. Men som sagt, en annan lösning
är att strunta i rutinerna och köra direkt på registren i stället.
eller inte är ju en helt annan sak. Men som sagt, en annan lösning
är att strunta i rutinerna och köra direkt på registren i stället.
- SeniorLemuren
När det gäller frågor om MikroC är det logiskt att du går till MikroC forum. Där kan du få svar från MikroC-medarbetare direkt.
Om det är gamla frågor (som det ju var här) så räcker det
sannolikt med att leta lite, och Google pekade ju direkt ut
MikroC forumet där svaret också fanns. Det var ju inte så
att det var en direkt svår eller unik fråga...
sannolikt med att leta lite, och Google pekade ju direkt ut
MikroC forumet där svaret också fanns. Det var ju inte så
att det var en direkt svår eller unik fråga...

- Magnus_K
- EF Sponsor
Ja just det. Ska försöka att inte upprepa detta och göra mer efterforskning innan jag skapar en tråd igen.