hur är det med behörigheter och el?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Mindmapper

Re: hur är det med behörigheter och el?

Inlägg av Mindmapper »

Krille Krokodil skrev:Det är ett konstigt system... Elfirma är att 1 elinstallatör är målvakt åt 10 obehöriga elektriker som
är allt från skickliga till stolpskott som inte fattar någonting av vad de kopplar. Jag försökte få
en lista på vilka kunskaper som krävs för behörighet från Elsäk. men nähä, sådant går tydligen
inte att skriva ihop utan de "godkänner utbildningar".

http://www.eio.se/ElIHemmet/Documents/E ... triker.pdf
Jag förstår elsäkerhetsverket. Det finns en otrolig mängd med litteratur för att tillgodogöra sig teoretisk kompetens i elsammanhang. Om du har läst det eller det materialet så talar det inte om vad du har för kunskaper. De vill därför se på helheten i det som du studerat. Numera har de alltid möjlighet att kalla in dig på prov om de är osäkra.

EIO vill gärna styra och bestämma vad som gäller. Därför blir det ännu otydligare när en annan aktör ger sig in och låtsas som de har bestämmande rätt över hur behörigheterna ska tillämpas.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Re: hur är det med behörigheter och el?

Inlägg av danei »

Jag har gått en utbildning som i princip ger behörighet. Men den dög inte åt myndigheterna, efter mycket om och men lyckades de få ut från dem vad som saknades, så de fixade en sommarkurs som skulle komplettera med det. Jag skulle gå den, men läraren fick stroke precis innan sommaren. Jag har inte gått kursen, jag vet inte om den kom igång sen eller hur det blev.
Skriv svar