Jag har i snart ett år kört med ett aftermarket Xenonkit på 55w för min Honda CBR250R.
Det är av typen man kopplar direkt i lampsocketen, sen gömmer ballasten på lämpligt ställe.
Senaste månaden har jag märkt att det tänder sällan och det hart verkat bli sämre med tiden.
Antog att det var glappkontakt i de tvivelaktiga kina-kontakterna, ev pga vatten eller något.
Brukade få igång lyset efter ett par omstarter av hojjen, men det blev svårare hela tiden.
Till slut så tändes det aldrig, nästan aldrig, ibland bara.
Felsökning:
__
Så i onsdags så tog jag tag i det hela och rev halva fronten för att fixa ev glapp, byta till rejälare connectors samt montera ballasten på ett bra ställe.
Bytte kontakterna och xenonljuset startade perfekt, flera gånger i rad. Supernöjd!

Drog kablar snyggt och gjorde allt "riktigt", var supernöjd med allting.
När det var dags att montera tillbaka kåporna så insåg jag vid kanske 6-8e testet att xenonlyset inte tände.
Då började jag fundera på alternativa förklaringar, spänningsfall är väl den uppenbara misstänkta boven.
Så slet fram min multimeter och kollade, 12.45v vid lampconnectorn, 12.45v vid ballasten, tänder inte.
Provade koppla i och ur ballasten med motorn igång, laddspänning 14.5v, ingen tändning.
Tyvärr inte tillgång till någon laddare, så kan inte testa ladda upp batteriet, inget annat batteri att testa med heller.
Lyssnade på ballasten, hörde ett klart stegrande och döende "ziiiip --- ziiiip --- ziiiip", låter som den inte orkar starta.
Fick den briljanta idén att det kunde vara något fel på ballasten, eller kanske lampan i sig.
Snabbt googlande gav att ballaster verkar kunna ge upp av låg spänning.
Det började mörkna, så jag måste montera ihop hojjen vare sig jag får till det eller inte.
Men stack snabbt iväg och köpte ett nytt 35w kit för att prova, jag ville verkligen få det klart så chansade.
Nya kittet startade på en gång, flera gånger i rad, superlycklig!


Monterar det nya kittet, tänder det några gånger, ja jo det fungerar ju superbra.
Innan jag ska börja montera tillbaka kåporna (jobbiga delen), ett sista test bara: nitlott

Tänder inte, samma fel igen. Får inte igång det något mer alls.
Tidsbrist, det blir mörkt om 15min, gräver fram min gamla orginal halogen H4 och får trycka dit den och montera ihop skiten.
Fundering:
Vad kan det bero på?
Det har fungerat perfekt i nästan ett år, om det är spänningfall eller för låg spänning; vad orsakar det?
Borde den inte starta när jag kör motorn i så fall?
Kan det bero för lite ström?
Hur kan det helt plötsligt uppstå?
Kan mitt batteri börja bli slitet?
Inte orka hinka ur sig strömmen känns osannolikt, kan starta motorn perfekt.
~12.5v tycker jag är normal/bra standbyström för ett MC-batteri, men kanske det är för lågt?
Andra teorier och förslag på hur jag ska gå vidare?
Känner inte för att åka iväg och skaffa nytt batteri eller laddare i onödan, har inget ladduttag vid parkeringen ändå.
Ingen diskussion om xenonlysets laglighet eller lämplighet, ni som inte kört natt i denna trafik på vägarna jag trafikerar; har ingen aning vilken livräddare det är.