Intel lanserar Edison -miniatyr X86 plattform
Intel lanserar Edison -miniatyr X86 plattform
http://www.intel.com/content/www/us/en/do-it-yourself/edison.html
Intel lanserar Edison, baserad på samma processor som i deras tidigare Galileo men mycket mindre. Man skulle väl kunna säga att den här är nått mellanting mellan Arduino och Raspberry Pi men baserad på processor med X86-arkitektur.
Key Features:
The Intel Edison module uses a 22-nm Intel® Atom™ SoC, formerly Silvermont that includes a dual core, dual threaded CPU at 500 MHz and a 32-bit Intel® Quark™ processor MCU at 100 MHz. It supports 40 GPIOs and includes: 1 GB LPDDR3, 4 GB EMMC, and dual-band WiFi and Bluetooth® Low Energy on a module the size of a postage stamp.
The Intel Edison module will initially support development with Arduino* and C/C++, followed by Node.JS, Python, RTOS, and Visual Programming support in the near future.
Inte så dumt säger jag. Undrar hur mycket ström den drar?
Intel lanserar Edison, baserad på samma processor som i deras tidigare Galileo men mycket mindre. Man skulle väl kunna säga att den här är nått mellanting mellan Arduino och Raspberry Pi men baserad på processor med X86-arkitektur.
Key Features:
The Intel Edison module uses a 22-nm Intel® Atom™ SoC, formerly Silvermont that includes a dual core, dual threaded CPU at 500 MHz and a 32-bit Intel® Quark™ processor MCU at 100 MHz. It supports 40 GPIOs and includes: 1 GB LPDDR3, 4 GB EMMC, and dual-band WiFi and Bluetooth® Low Energy on a module the size of a postage stamp.
The Intel Edison module will initially support development with Arduino* and C/C++, followed by Node.JS, Python, RTOS, and Visual Programming support in the near future.
Inte så dumt säger jag. Undrar hur mycket ström den drar?
Re: Intel lanserar Edison -miniatyr X86 plattform
Finns för 50usd på sparkfun. Finns massa "shields" också. https://www.sparkfun.com/categories/272
Dubbla priset mot en Raspberry-Pi. Så har den minst den dubbla prestandan?
Gjorde en snabb googling på Intel Edison ADC DAC PWM
Har ju inget av det, därav ser jag det inte som en konkurent / option till de man ofta har arduino kort till. Dock ett mycket trevligt kort till priset tycker jag.
Har ju inget av det, därav ser jag det inte som en konkurent / option till de man ofta har arduino kort till. Dock ett mycket trevligt kort till priset tycker jag.
Att en dubbelkärnig 500 MHz x86 skulle klara mer än en enkelkärnig 700 MHz ARM är tveksamt.
Nej. Dess poäng är ju i följande ordning:qx5 skrev:Dubbla priset mot en Raspberry-Pi. Så har den minst den dubbla prestandan?
a) X86-processor som kan köra kod som inte ARM (Rasberry etc) kan köra. Till exempel Windows

b) Liten, något mindre än Raspberry Pi
Att man väljer den kan vara att man tidigare kört nått inbättat system med X86-kod och bara vill göra liten anpassning och inte skriva om rubbet.
Själv tycker jag det är trevligt att ha flera plattformar att välja på.
Men måste man inte ha ett breakout-kort för att kunna använda modulen? Då är man uppe $74.95.
Verkar inte finnas nåt enkelt sätt att koppla in nån display heller? Den är alltså mer lik Arduino i det här avseendet?
Verkar inte finnas nåt enkelt sätt att koppla in nån display heller? Den är alltså mer lik Arduino i det här avseendet?
Mer likt ett försök att konkurrera med Raspberry-Pi som inte riktigt når hela vägen..
Jag tror nog dom kan leva vid sidan av rpi, den är tillräckligt annorlunda.. men visst, jag tror inte den hade lanserats utan succen som rpi blev 

Äntligen kan jag fortsätta köra Windows XP för mina projekt i framtiden

Utan grafikmodul är den ju inte så användbar. Vettig CPU, WiFi och BT är en klar fördel mot rpi, men i övrigt väldigt mycket sämre och dyrare. Dessvärre är IMHO rpi fortfarande den bästa för hobbyister trots att den har en udda CPU, saknar WiFi och snålt med RAM.