Funderingar kring ett konstlastbygge
Re: Funderingar kring ett konstlastbygge
Om du inte tänker slå på och av lasten väldigt snabbt är det onödigt och det antar jag du inte behöver. Så en enkel resistor räcker i detta fall. Håll det enkelt till en början.
Rätt. Mosfettar drivs ju av en spänning. Strömmar behövs bara för att få riktigt snabba stig och falltider.
- Magnus_K
- EF Sponsor
Kanon, tack för snabba svar!
Ska ta och rigga upp det på brädan ikväll och testa lite.
Ska ta och rigga upp det på brädan ikväll och testa lite.
Gör det. Har faktiskt funderat på att bygga själv, en litet större än den jag har nu som är helt analog.
- Magnus_K
- EF Sponsor
Blev inget mekande men däremot har det blivit ett par timmar vid LTspice.
Mig veteligen verkar det fungera kanon med en väldigt låg-ohmig lastresistor och sedan förstärker upp spänningsfallet x100 eller så. Det fungerade bra på simuleringen i alla fall.
Nu kommer det en dum fråga så håll i hatten.
I förstärkar-IC:n jag tänkte testa så ställer man gainen genom en resistor mellan två ben. Visst ska det gå med en trimpot där istället? Så man kan finjustera när allt sitter på plats.
Mig veteligen verkar det fungera kanon med en väldigt låg-ohmig lastresistor och sedan förstärker upp spänningsfallet x100 eller så. Det fungerade bra på simuleringen i alla fall.
Nu kommer det en dum fråga så håll i hatten.
I förstärkar-IC:n jag tänkte testa så ställer man gainen genom en resistor mellan två ben. Visst ska det gå med en trimpot där istället? Så man kan finjustera när allt sitter på plats.
Visst. Sätt en flervarvig cermetpot om du vill vara seriös.
- Magnus_K
- EF Sponsor
Provade att koppla ihop bara opampen, FET:en och en 1 Ohm:s resistor. Opampen styrde jag med en pot och konstlasten fungerade kanon.
Nästa steg i raketen blir att koppla på låg-ohms resistorn med förstärkaren över.
Min blåbärsfråga är som lyder:
Innan jag låter förstärkaren styra opampen så vill jag trimma och mäta gainen på dess output, alltså att output:en är flytande. Går det göra utan någon resistor eller dylikt emellan?
Hur gör man med en "vanlig" op-amp utan ställbar gain? Går det mäta rakt av på output:en (så länge den får feedback)?
Tänker lite på impedanser och så...
Nästa steg i raketen blir att koppla på låg-ohms resistorn med förstärkaren över.
Min blåbärsfråga är som lyder:
Innan jag låter förstärkaren styra opampen så vill jag trimma och mäta gainen på dess output, alltså att output:en är flytande. Går det göra utan någon resistor eller dylikt emellan?
Hur gör man med en "vanlig" op-amp utan ställbar gain? Går det mäta rakt av på output:en (så länge den får feedback)?
Tänker lite på impedanser och så...
Ja, du kan mäta direkt på utgångenalltså att output:en är flytande. Går det göra utan någon resistor eller dylikt emellan?
- Magnus_K
- EF Sponsor
Det blev en nöt att knäcka. Om man kollar på bilden nedan, ser ni om jag tänkt jättefel i hur jag kopplade in den? Databladet finns här om någon har lust att hjälpa mig.
När jag har ett spänningsfall på 10mV över shunten så får jag 18mV ut från förstärkaren. Detta utan Rg-motstånd, dvs GAIN = 1.
Dessvärre gör det ingen skillnad om jag sätter dit en 1K resistor (GAIN = 100) så någon måste vara felkopplat.
EDIT: Har även provat att skifta på ingångarna utan framgång.
När jag har ett spänningsfall på 10mV över shunten så får jag 18mV ut från förstärkaren. Detta utan Rg-motstånd, dvs GAIN = 1.
Dessvärre gör det ingen skillnad om jag sätter dit en 1K resistor (GAIN = 100) så någon måste vara felkopplat.
EDIT: Har även provat att skifta på ingångarna utan framgång.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Magnus_K
- EF Sponsor
Klurigt!
Har suttit en timma nu och grejat lite och det börjar bli lite uppgivet.
Jag mäter definitivt 20mV in på +ingången och jordat -ingången. Utan Rg-resistor så ska jag få 20mV ut men får istället 73mV, alltså en gain på ca 4.
Sen spelar det ingen roll om jag så försöker få upp gainen till 1000 så går det max upp till 65, sen tar det stopp. Matningen till den ligger stadigt på 11V så den har spänning att reglera med.
Hade jag haft mer kunskap så skulle jag påstå att dessa eBay-kretsar är dåliga men tror nog att jag gör något väsentligt fel..
Återkommer om jag löser det!
EDIT: JA! Vet inte riktigt varför än men jag flyttade referensjorden mycket närmre den samlade jordpunkten på plattan. Vet inte varför men nu är den spot-on. Har provat att flytta tillbaka och det blir samma sak så det blev en tidskrävande läxa i att koppla lite mer kompakt nästa gång.
Har suttit en timma nu och grejat lite och det börjar bli lite uppgivet.
Jag mäter definitivt 20mV in på +ingången och jordat -ingången. Utan Rg-resistor så ska jag få 20mV ut men får istället 73mV, alltså en gain på ca 4.
Sen spelar det ingen roll om jag så försöker få upp gainen till 1000 så går det max upp till 65, sen tar det stopp. Matningen till den ligger stadigt på 11V så den har spänning att reglera med.
Hade jag haft mer kunskap så skulle jag påstå att dessa eBay-kretsar är dåliga men tror nog att jag gör något väsentligt fel..
Återkommer om jag löser det!
EDIT: JA! Vet inte riktigt varför än men jag flyttade referensjorden mycket närmre den samlade jordpunkten på plattan. Vet inte varför men nu är den spot-on. Har provat att flytta tillbaka och det blir samma sak så det blev en tidskrävande läxa i att koppla lite mer kompakt nästa gång.
Brukar det inte vara praxis att koppla alla jordpunkter till en punkt (med separata ledare) just för att förhindra jordströmmar, eller är det mer inom audio? 

- Magnus_K
- EF Sponsor
Jag tror att det var just jordströmmar som ställde till det är.
Hade kopplat två skenor på brädan som ett stort "U" och hade denna IC:s referens inkopplad i ena änden och matningen i andra. Däremellan "passerade" den jordningen för FET:en och annat smått och gott. Det blev bra när jag flyttade förbi allt och gick nära matningen direkt.
Hade kopplat två skenor på brädan som ett stort "U" och hade denna IC:s referens inkopplad i ena änden och matningen i andra. Däremellan "passerade" den jordningen för FET:en och annat smått och gott. Det blev bra när jag flyttade förbi allt och gick nära matningen direkt.
Vet inte om du Magnus kan ha hjälp av den första designen till min batterimonitor. Du har ett exempel på strömmätning över shunt där.

edit:

edit:
Ja, det är extremt små spänningar så även små resistanser i kablar etc kan ställa till det. Googla på "AN105 - Current Sense Circuit Collection Making Sense"Jag tror att det var just jordströmmar som ställde till det är.
- Magnus_K
- EF Sponsor
Nej det var ingen bra sida Anders, den var ju kanonbra!
Har läst den ett par gånger men måste gå igenom den analoga delen en gång till för att hänga med.
Måste ta och räkna lite på upplösning med mera. Är rädd för att mitt mål på 1mA:s upplösning för 0-4A blir tuff designmässigt för mig. Det borde väl bli 12-bitar som jag ska hantera, vilket nog blir en tuff utmaning.
Ps. Har du mer projekt man kan få kika på också? Ds.
Har läst den ett par gånger men måste gå igenom den analoga delen en gång till för att hänga med.
Måste ta och räkna lite på upplösning med mera. Är rädd för att mitt mål på 1mA:s upplösning för 0-4A blir tuff designmässigt för mig. Det borde väl bli 12-bitar som jag ska hantera, vilket nog blir en tuff utmaning.
Ps. Har du mer projekt man kan få kika på också? Ds.
www.dalton.ax/battmeter (den slutliga)Ps. Har du mer projekt man kan få kika på också? Ds.
www.dalton.ax/stepper
www.dalton.ax/gpib
www.dalton.ax/hpdisk