Inget jordat uttag !
Re: Inget jordat uttag !
Och om man har ett oscilloskop med och jordat uttag kopplat till mätjorden? Ibland vill man mäta så man har skåp-jorden fri från annan jord. Det kan bli så konstiga värden annars. Diffmätning? Flytande mätning med isolationstrafo?
Det finns nog både en och annan som har fuskat genom att koppla bort skyddsjorden på oscilloskopet...
Dejavarning:
För klart längre än en preskriptionstidsenhet sen, d.v.s. på slutet av det glada 80-talet, så skulle jag mäta på en 220V-triac-koppling med oscilloskop. Mätningen funkade bra, men sen lossade jordklämman och jag förvånades över att mätningarna ändå blev nästan rätt så när som på ett par volts överlagrad brumspänning. Då insåg jag att jag genom oscilloskopets mätkabel kopplat ihop skyddsjord med nollan, och jag haft tur nog att träffa den femtioprocentiga chansen att det var nolla och inte fas där jag mätte... Sen kan det hypotetiskt hända att skyddsjorden kopplades bort i stickproppen på det oscilloskopet...
Dejavarning:
För klart längre än en preskriptionstidsenhet sen, d.v.s. på slutet av det glada 80-talet, så skulle jag mäta på en 220V-triac-koppling med oscilloskop. Mätningen funkade bra, men sen lossade jordklämman och jag förvånades över att mätningarna ändå blev nästan rätt så när som på ett par volts överlagrad brumspänning. Då insåg jag att jag genom oscilloskopets mätkabel kopplat ihop skyddsjord med nollan, och jag haft tur nog att träffa den femtioprocentiga chansen att det var nolla och inte fas där jag mätte... Sen kan det hypotetiskt hända att skyddsjorden kopplades bort i stickproppen på det oscilloskopet...
Vid en av övningarna på skolan -96 på elektronikprogrammet så skulle man koppla upp en triac historia för fasvinkelstyrning och se hur vågorna ändrades och såg ut hos när man ändrade fasvinkeln och dylikt.
Alla bänkar var kopplade till en gigantiskt isolertrafo modell mindre kylskåp men om någon kopplade fel vid denna övning så gick en JFB som stängde strömmen till ALLA bänkar vilket hände lite då och då med en del utspridda svordomar.
Alla bänkar var kopplade till en gigantiskt isolertrafo modell mindre kylskåp men om någon kopplade fel vid denna övning så gick en JFB som stängde strömmen till ALLA bänkar vilket hände lite då och då med en del utspridda svordomar.
Diffmätning (dvs diffprob) är det första och bästa valet.Oltronix skrev:Och om man har ett oscilloskop med och jordat uttag kopplat till mätjorden? Ibland vill man mäta så man har skåp-jorden fri från annan jord. Det kan bli så konstiga värden annars. Diffmätning? Flytande mätning med isolationstrafo?
Flytande mätning, NEJ om inte skopet är konstruerat för det. En del gamla skop var gjorda för detta, avsedda för TV-service.
Diffprobe: Vad blir skillnaden om man diffkopplar skåpet? Mera störningar, farligare, eller...
Flytande mätning med isolertrafo: Vad är faran med det?
TV-service-skop: Har jag aldrig sett, vad jag vet. Hur har man löst detta?
Flytande mätning med isolertrafo: Vad är faran med det?
TV-service-skop: Har jag aldrig sett, vad jag vet. Hur har man löst detta?
Med isolertrafo får man tänka på att skyddsjordens skyddande funktion är "försvunnen". Det gör inget med tanke på matningsspänningen (eftersom den är flytande tack vare trafon), men det kan vara så att skyddsjorden även är avsedd att hindra den mätta spänningen att hamna på höljet.
Har man prober (x100) så dämpar de antagligen rätt bra så att man inte riskerar farlig spänning på höljet från den mätta kretsen.
Har man prober (x100) så dämpar de antagligen rätt bra så att man inte riskerar farlig spänning på höljet från den mätta kretsen.
-
Även om skåpet är konstruerat för flytande mätning kanske inte probarna är det.
Jag tänker då på isolationsspänning tex.
Beroende på vad man mäter kan ju mätjord vila på hög potential vs jord. Ett exempel är felsökning i en switchad omvandlare av typen halvbrygga.
Fattigmanslösning är då tjockt med eltejp...
Av detta skälet kan det vara en fördel ifall man har en isolationstrafo till objektet man testar i vissa fall.
Oltronix, många skåp har en inbyggd difffunktion mellan A/B , men kanalerna delar på mätjord. Det krävs ett skåp med verkligt flytande ingångar. Eller en extern diffprob. Den senare kan du räkna med uppemot 5-10000 SEK eller mer, beroebde på bandbredd.
Jag tänker då på isolationsspänning tex.
Beroende på vad man mäter kan ju mätjord vila på hög potential vs jord. Ett exempel är felsökning i en switchad omvandlare av typen halvbrygga.
Fattigmanslösning är då tjockt med eltejp...

Av detta skälet kan det vara en fördel ifall man har en isolationstrafo till objektet man testar i vissa fall.
Oltronix, många skåp har en inbyggd difffunktion mellan A/B , men kanalerna delar på mätjord. Det krävs ett skåp med verkligt flytande ingångar. Eller en extern diffprob. Den senare kan du räkna med uppemot 5-10000 SEK eller mer, beroebde på bandbredd.
TV-Skopen är dubbelisolerade, till skillnad från vanliga skop och jorden är galvaniskt skild från nätanslutningen.
Orsaken är att gamla TV-chassin är "heta", dvs spänningsförande.
Diffkopplar du skopet, så innebär det bara att du lägger ihop 2 kanaler, där den ena kanalen inverteras, du måste fortfarande ansluta probens jord, vilken normalt är ansluten till nät-jord, och följaktligen kan du orsaka kortslutningar eller personfara om du låter skopet flyta.
En diffprob skiljer prob-jorden galvansikt från nät-jord, vilket är det korrekta sättet att göra det hela på
Orsaken är att gamla TV-chassin är "heta", dvs spänningsförande.
Diffkopplar du skopet, så innebär det bara att du lägger ihop 2 kanaler, där den ena kanalen inverteras, du måste fortfarande ansluta probens jord, vilken normalt är ansluten till nät-jord, och följaktligen kan du orsaka kortslutningar eller personfara om du låter skopet flyta.
En diffprob skiljer prob-jorden galvansikt från nät-jord, vilket är det korrekta sättet att göra det hela på
-
Jag vet, har ett sådant skåp. Men prober som uppfyller kraven på dubbelisiolering...
Mitt skåp har alltså vanlig Europakontakt. Flytande mätjord.
Diffprober är inte galvaniskt isolerade såtillvida de inte är AC kopplade, men har mycket hög impedans så ev läckströmmar blir låga.
Mitt skåp har alltså vanlig Europakontakt. Flytande mätjord.
Diffprober är inte galvaniskt isolerade såtillvida de inte är AC kopplade, men har mycket hög impedans så ev läckströmmar blir låga.
Dubbelisolerat för TV-service:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Men probrens jord, som man måste ansluta för att mäta, går direkt till skopets hölje, vilket då riskerar att bli spänningssatt om man gör fel.Nerre skrev:
Men var det nån som använde tv-oscilloskop då det begav sig?
Det jag nämnde i tråden användes på just en tv-verkstad och det kopplades friskt till heta chassier. Det fanns inte ett enda jordat uttag i hela den verkstaden, både golv, arbetsbänkar, stolar o.s.v. var av trä (=isolerande) så det funkade iaf...
Det farliga var ju däremot att antennsystemet var skyddsjordat. På den tiden fanns det inte att köpa någon färdig isolatoradapter för några tior, eller ens överhuvud taget oavsett pris om man tittade hos de vanliga inköpskanalerna.
Det var nog krav från arbetsmiljöverket och/eller facket att alla antennkontakter skulle ha ordentlig isolering, d.v.s. inga nakna metalldelar förutom att själva kontaktdelen måste ju vara öppen.
Det jag nämnde i tråden användes på just en tv-verkstad och det kopplades friskt till heta chassier. Det fanns inte ett enda jordat uttag i hela den verkstaden, både golv, arbetsbänkar, stolar o.s.v. var av trä (=isolerande) så det funkade iaf...
Det farliga var ju däremot att antennsystemet var skyddsjordat. På den tiden fanns det inte att köpa någon färdig isolatoradapter för några tior, eller ens överhuvud taget oavsett pris om man tittade hos de vanliga inköpskanalerna.
Det var nog krav från arbetsmiljöverket och/eller facket att alla antennkontakter skulle ha ordentlig isolering, d.v.s. inga nakna metalldelar förutom att själva kontaktdelen måste ju vara öppen.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Jag har ett gammalt TV-serviceoscilloskop hemma av märket telequpment, och det är inte dubbelisolerat nånstans. Tungt enkelt metallchassi och massa rör inuti. 

Det finns ju även "TV-service-oscilliscope" som bara kan trigga på videosignaler osv, utan att vara dubbelisolerade.
Jag har också ett philips TV-oscilloscope som är dubbelisolerat, vad jag nu ska med det till
Jag har också ett philips TV-oscilloscope som är dubbelisolerat, vad jag nu ska med det till