Raketmotorbygge

Berätta om dina pågående projekt.
malte93

Re: Raketmotorbygge

Inlägg av malte93 »

Även om detta var en misslyckad uppskjutning så var den betydligt bättre än raketen som exploderade efter några centimeter i januari.

Felet denna gång var att det relä som styr magnetventilen mellan väteperoxidtanken och motorn öppnades strax efter start vilket resulterar i att raketen förlorar all drivkraft. När reläet sedan stängs igen så kommer det svartrök från motorn vilket är katalysatorn(mangandioxid) som spolas ut på grund av att bottenplattan till katalysatorhållaren i motorn hamnat snett. I det här skedet stänger raketen automatiskt av motorn (två ventilerna) på grund av att riktningen den färdas i är allt annat än rakt upp.

Nerre

Inlägg av Nerre »

När man läser den här tråden så inser man att problemen man har med sina vattenraketer är rätt små:)
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Inte förrän jag såg videon fattade jag hur stor raketen var!
Användarvisningsbild
MarcusUmeå
Kontakt:

Inlägg av MarcusUmeå »

Var raketens rotation (kring sin egen längdaxel) planerad eller var det bara en bieffekt av motorns problem?
malte93

Inlägg av malte93 »

Jag har kört med samma elektronik i raketen och mjukvara på marken sedan sommaren 2013 och aldrig blivit besviken men nu är det på tiden att förbättra samt lägga till nya funktioner. Exempelvis att man kan slå av motorn samt skjuta ut fallskärmen efter att raketen lämnat rampen. Samt att gyroskopen skickar ner sina värden så att vi får en visuell bild på hur raketen är vinklad.

MarcusUmeå:
Rotationen var planerad för att få bättre stabilitet.
Användarvisningsbild
MarcusUmeå
Kontakt:

Inlägg av MarcusUmeå »

Som jag misstänkte då :)

Det skulle vara väldigt spännande att vara med på nästa uppskjutning. Jag bor ju inte så långt bort och numera är jag ju även bilburen :)
malte93

Inlägg av malte93 »

Vid nästa uppskjutningsförsök som är planerat till november kommer inga åskådare tillåtas, men uppskjutningen som är planerad till 2015-01-10/11 är alla välkomna att närvara på.
Användarvisningsbild
MarcusUmeå
Kontakt:

Inlägg av MarcusUmeå »

Jag antecknar datumet :)
malte93

Inlägg av malte93 »

Såg att Telia ska driftsätta en ny 4G basstation på ett berg drygt 4km från uppskjutningsplatsen någon gång under okt-dec 2014. Om denna har kommit igång tills nästa testuppskjutning i mitten av November hade jag nog tänkt mig att live streama uppskjutningen.
Användarvisningsbild
MarcusUmeå
Kontakt:

Inlägg av MarcusUmeå »

Oh, det vore ju skitkul att se :)
Hoppas de hinner få igång den innan dess då.
farskost

Inlägg av farskost »

Du nämnde ovan att elektroniken i raketen håller på att få sig en uppdatering, hur går det med det? Finns det något intressant att visa än?

I övrigt, grymt imponerande tråd och arbete, speciellt då det inte bara är tekniska aspekter att ta hänsyn till utan det hela med att söka och få tillstånd för att testa projektet. :tumupp:
malte93

Inlägg av malte93 »

Elektroniken i raketen och mjukvaran på datorn är så gott som färdig så det kommer dyka upp bilder och info om detta relativt snart. Sedan planerar jag ett test av en ny vätskemotor som förbränner etanol med väteperoxid, denna motor är tänkt att användas till uppskjutningen i januari.
Användarvisningsbild
pbgp

Inlägg av pbgp »

Sjukt häftigt. Kommer du kunna skjuta upp en satellit med den här sedan?
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

:tumupp: :tumupp: :tumupp: Massor av tummar upp för ett fantastiskt arbete, kul att se att det inte bara är amerikaner som gör sådant här!
Användarvisningsbild
MarcusUmeå
Kontakt:

Inlägg av MarcusUmeå »

pbgp skrev:Sjukt häftigt. Kommer du kunna skjuta upp en satellit med den här sedan?
En väldigt liten satellit i en väldigt låg och kort omloppsbana. Dvs en "sounding missile", den typ som skickar upp från Esrange är inte helt orimligt att bygga ihop själv.
Skriv svar