Frågan jag ställer handlar om en användbar koppling på modelljärnvägar. Första ställde jag frågan på ett modelltågsforum, men då ingen riktigt visste hur jag skulle gå till väga frågar jag samma sak här på detta forumet. Kanske fins det fler kunniga inom området här.

Jag hittade en intressant ritning på en "Tågdetektor", som känner av om ett spår är upptaget eller inte. (Bild 1)
Jag har testbyggt den och den fungerar precis som den ska: Alltså att en lysdiod (L1) tänds så fort man sätter ett lok på spåret, och att den slocknar när man tar av det igen.
En stor nackdel med kretsen är dock att lysdioden blinkar till vid minsta dammkorn på rälsen eller annat som stör tågets strömupptagning.
Dessutom kan den ju inte styra något mer än själva indikeringslampan.
Därför skulle jag vilja modifiera den lite:
Att byta lysdioden plus motståndet på 330ohm, mot ett 5-Volts relä borde fungera tänkte jag (Bild 2). Det gjorde det inte. Min teori är att transistorerna inte släpper igenom så mycket ström som reläet behöver.
Dessutom är ju kännsligheten för strömmatningen ett problem. Ett sätt att lösa det på vore nog att använda någon typ av taimer-krets som gör så att lysdioden (eller reläet) är aktiverat c:a 2 sekunder efter att den "bevakade" sträckan avbelastats. Då skulle antagligen strömmatningen till lysdioden/reläet bli jämn och fin.
Ett annat sätt kanske skulla va att parallelkoppla en kondensator med lysdioden eller reläet som laddar upp sig när streckan är blockad och som står för strömförsörjningen c:a 2-3 sekunder efter att streckan har blivit fri.
Bild 1
Bild 2
Då jag saknar kunskaper om hur jag ska göra detta, vilka kommponenter jag ska använda osv, undrar jag om någon här på forumet har nåt förslag.
MVH/Anton