Komponent: Kondensator som ser ut som en resistor?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
prototypen

Re: Komponent: Kondensator som ser ut som en resistor?

Inlägg av prototypen »

IOM att den blir helspattig om spänningen sjunker lite så är det ju något fel i konstruktionen.
OP:n måste ligga och balansera D1 spänningsfall, därför kanske det måste vara ett 9,76 kOhm motstånd.
Det där är en dålig konstruktion. Verkar som någon har kopplat och kopplat och just med hans motståndsvärden så blev det något som "fungerade". Sådana konstruktioner gjorde jag när jag var 15.

Sätt dit en ideal likriktare med en kondensator på ingången (för att komma undan likspänning på ingången) och ett vanligt förstärkarsteg före. Sätt dit en pot också för att ställa utslaget till max vid max ljud.

Som jag skrev i en annan tråd, lita inte på det som skrivs på internet. (T.ex. det jag skriver)

Protte
Användarvisningsbild
e5frog
Kontakt:

Inlägg av e5frog »

TomasL, Du menar databladet för LM3914?

"Protte", jo det kan hända att det går att göra bättre, jag har bara kopierat den befintliga konstruktionen, har inga långt gångna planer på att bygga. Om jag gör det så är det väl lika bra att bygga likadant. Det verkar ju vara en billigare konstruktion hur som helst än att lägga dit en op-amp och förstäkare - signalen är nog rätt klar när man tar den från op:n i kretsen från bandaren. Kanske det är anledningen till resistorvärdena - att man ersatt en pot med fasta värden.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Ja naturligtvis.
Där hittar du applikationsexempel på till exempelvis VU-metrar, vilket är vad du vill ha.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

e5frog skrev:TomasL,
"Protte", jo det kan hända att det går att göra bättre, jag har bara kopierat den befintliga konstruktionen, har inga långt gångna planer på att bygga. Om jag gör det så är det väl lika bra att bygga likadant. Det verkar ju vara en billigare konstruktion hur som helst än att lägga dit en op-amp och förstäkare - signalen är nog rätt klar när man tar den från op:n i kretsen från bandaren. Kanske det är anledningen till resistorvärdena - att man ersatt en pot med fasta värden.
Sätt dit en 3240 så blir det inte mer "grejor"
Jag har en känsla att det blir ungefär lika många komponenter i båda lösningarna.

Protte
xxargs

Inlägg av xxargs »

skall du ha det för musik och Vu-meter applikation så är inte LM3914 särskilt lämplig då den är linjär

då är det bättre med LM3915 med 3 dB-stegning istället och täcker in 30 dB dynamik (3 dB per steg)

likriktarkopplingen i den tidigare schemat är synnerligen suboptimal och som redan skrivet troligen är framprovat men glömt bort att framspänningsfallet på en diod är synnerligen temperaturberoende...

titta istället efter 'ideala' likriktare med hjälp av OP-ampkoppling - finns ett par olika varianter med en eller två dioder - det man skall se till är att välja OP-amp med offsetjusteringspinnar tillgängliga och trimpot för dessa om du tänker mäta låga signalnivåer, annars kan likriktningen av negativa och positiva halvperioden bli asymmetrisk och dB-skalan stämmer inte vid låga nivåer - den missen har _jag_ nämligen gjort...

förr i tiden hade databladen ofta flera sidor med applikationsexempel som man kunde stjäla idéer ifrån och även den vägen få en viss förståelse, men idag verkar det ganska strippat i databladen tyvärr...
Användarvisningsbild
e5frog
Kontakt:

Inlägg av e5frog »

Det är som sagt till en datorbandspelare, som indikator när man ställer in tonhuvudet.

Bild:
http://sleepingelephant.com/denial/wiki ... g_3641.jpg
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Min rätt begränsade erfarenhet är att det funkar rätt bra att lyssna på ljudet.

Antingen kan du leda signalen till valfri vanlig linjeingång på valfri förstärkare-högtalare, eller så kan du fiffla lite om du vill köra "vanliga vägen" på en C64/128 eller VIC-20.

På VIC-20 så får du bygga en adapter med hane-hona för 5-poliga DIN-utgången för ljud/bild/5V, och en omkopplare för att välja om ljudet ska komma från en sladd till bandspelaren eller från datorn.

På C64/128 kan du istället göra en adapter där du matar in ljudet från bandspelaren på pinnen för externt ljud in till SID-kretsen. Någon POKE slår av/på det ljudet.

Jag har inte koll på hur man ev. kan göra med PLUS/4 och liknande. PET har väl inget ljud att tala om alls, så där lär det vara en extern förstärkare.

Tänk på att ha rätt signalnivåer, framförallt om du matar in till den rätt känsliga SID-kretsen. (Dra med signaljord och inte bara signal i kabeln, så undviker du obehagliga jordfel-överraskningar).

.... fast bäst är ju att inte ha några band som är inspelade i fel vinkel, m.v.h. captain obvious
Användarvisningsbild
ajje

Inlägg av ajje »

På den tiden det begav sig mekade jag in ett hörlurselement parallellt med ingången i bandspelaporten på VIC-20.
En vippströmbrytare användes för att slå av eller på den.

Man hör direkt på ljudet om azimuten är fel. Skulle tro att det till och med är enklare att höra det på mängden diskant i signalen än att titta på signalstyrkan på en mätare.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Precis, man lyssnar efter diskanten eller i det här fallet övertonerna på moduleringen och skruvar för maximal diskant

Att göra en elgrunka som analyserar lika bra som vår hjärna är inte helt lätt.

I det här fallet skulle jag ta in en provinspelning av signalen via ljudkort både en sekvens när det är med öronen maximalt trimmat och när det är lite off och med FFT över tillräckligt lång sekvens titta på den spektrala fördelningen då jag antar att moduleringen inte var välfiltrerad på utgången efter dess bandbredd utan har en del övertoner från moduleringen kvar.

När man gjord detta får man titta på kurvorna och se vad som händer när azimut är väl trimmad och när det är lite avvikande i frekvensområdet och där titta var det ger störst ändring

Därefter får man högpassfiltrera eller bandpassfiltrerar i frekvesområdet där det varierar mycket vid azimut-justeringen så att den efterföljande detektorn (din Vu-meterkoppling) bara ser de de höga eller bandpassfiltrerade frekvenskomponeneterna som rör sig mycket i amplitud vid en justering och inte hela signalen på en gång.

Det kanske handlar om att sätta en högpassfilter med kraftig brytning vid tex 3-4 kHz eller var nu modulationens frekvensområde när nivån snabbt sjunker när frekvensen ökar och påverkas väldigt mycket vid en azimut-trimmning

Att köra helt ofiltrerat tror jag inte fungerar då diskantkomponenterna som vi med öron och hjärna lyssnar på för bästa inställning - ligger kanske 20 - 30 dB under inspelningens huvudmodulering och skillnaden om de höga diskanttonerna finns eller inte i ljudet kommer inte att synas på en VU-meter som mäter hela frekvensområdet samtidigt och speciellt inte om det bara är en likriktare och med kondensator bara toppvärdesvisar...
Användarvisningsbild
e5frog
Kontakt:

Inlägg av e5frog »

Det kanske redan sitter komponenter som fungerar som ett tillräckligt bra högpassfilter (RC) vid signal-ingången, kika på schemat i initiala postningen.
Skriv svar