Behöver hjälp att kppla in lysdioder

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Jag måste få fråga en sak sodjan...

Shoot ! Jag älskar att svar på frågor !

> Varför skulle man inte kunna vara företagare för att man är dassig på att koppla in saker ?

OK, ursäkta...

Jag har ju ingen aning om vad ditt företag har för huvudinriktning,
men intrycket du har givit *här* (vilket ju är det enda som räknas !)
är att det har med (i alla fall enklare) elektronik att göra. Men, det
skulle ju kunna vara någon slags reklamfirma också... Vem vet.

> Vad gör man när man ej kan något om bokföring .. Jo man har en revisor till det.

Jepp, upptäckte det för något år sedan, det blev billigare om bokföringsbyrån
bokade mina verifikationer själva, än att vi satt och rättade det *jag* hade bokat i efterhand... :-)

> Jag har inga ambitioner att lära mig el och försöker fråga mig fram till det.

Du motsäger dig själv där. :-)

Antingen lär du dig inte, och hyr in lämplig kompetens istället, *eller*
så frågar du dig fram för att just lära dig om det. Det är sällan
lyckat att försöka fuska med någon genväg, alltså pyssla med det
som man saknar kunskap om.

> Men denna diskution leder ej till något mer än pajkastning fram och
> tillbaka. Ber om ursäkt om någon känner sig trampad på. Jag orkar
> inte svara mera nu utan löser det på annat håll. Bye

OK. Lycka till !
Användarvisningsbild
Greensilver
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Utter72:
Efter att ha läst den här tråden så känns det som om en liten rekommendation är på sin plats; kika i telefonkatalogen efter konsulter. Med en så pass stor serie som några hundratal skyltar så måste du ju ha en riktig och pålitlig konstruktion förstår du väl? En utbildad konstruktör hade troligtvis kunnat rita schema och rekommendera komponenter på någon timme vilket skulle betyda någon tusenlapp eller två i arvode och det är det ju helt klart värt. Fast å andra sidan hade en gnutta ödmjukhet och en halvtimmes googlande kunnat spara dig dom pengarna.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Håller med Uttern lite, men så är det i många forum. När någon ställer en fråga så får han 200 tillbaka av "experterna" som ser alla möjliga, och många gånger några högst omöjliga eller väldigt osannolika bara-för-att-de-kom-på-dom-komplikationer. Ofta ingår också en liten en antydan till idiotförklaring då frågeställaren tydligen inte själv insett alla dessa berg av svårigheter.

Gå på sodjans svar, dvs 9volt, ett motstånd till varje lysdiod. De lyser kanske inte max men de bör hålla mycket länge.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Som man frågar får man svar. Utter72 verkar inte riktigt veta vad han vill. Smakprov från några av hans inlägg:

"Jag har en trafo ( se bild ) och jag vill koppla in 5 st lysdioder på den Tanken är att köra transformatorn på 12v."
-
"För att göra mig tydlig så ska dioderna sitta i reklamskyltar"

Alltså: 5st lysdioder i en reklamskylt? Med 5st lysdioder kan man på sin höjd skriva ett litet "i".

"Jag har platsbrist där lysdioderna ska sitta"

Det blir alltså väldigt små reklamskyltar?

"Därför behöver jag veta hur jag ska koppla så jag inte säljer flera 100 skyltar och sedan får surt i slutändan"
-

"Jag tackar ödmjukast för alla åsikter och all den hjälp jag fått att förstå att jag inte kan koppla in 5st lysdioder."
-

"Vad gör man när man ej kan något om bokföring .. Jo man har en revisor till det. Samma sak i detta fallet."

Först ska han koppla det själv, sedan inte? Om han ändå ska anlita någon som vet hur man gör, så vet nog även den personen hur man kopplar in 5st lysdioder.

Hade man fått tydlig fakta redan från början så hade detta varit avklarat för länge sedan.
utter72

Inlägg av utter72 »

Men för fan JIMMY !!!!

Läs mitt första meddelande i denna tråd där jag beskriver att jag är dålig på att förklara. Jag va ute efter att få reda på hur jag skulle gå till väga för att kopla in det hela men misslyckades att förklara det hela . Jag har INGEN kunskapom el men har inte tummen mitt i näven på något sätt och kan löda bra.

Du skriver att med 5 lysdioder kan man på sin höjd få ett litet i...
Ja om det nu är så att jag BARA vill ha ett litet i så må det väl vara hänt eller? Hur det färdiga resultatet ska se ut är antar jag upp till mig?

Ska en gång till försöka föklara mig

1... Brist på plats då Lysdioderna ska sitta i en skena med ett spår på 6mm och där finns ej heller plats för så många kablar. ( därav att jag skulle vilja seriekopla det hela och ha så få motstånd som möjligt ) Och det går fasen så mycket fortare att koppla dioderna i serie då det i mitt fall bara hade varit att vika benen åt sidan och löda ihop i en slinga. Men jag antar att det inte går att göra så.

2... 12v .. Ja för att kunna nyttja att dra ner den på tex 9v för att redusera ljusstyrkan på det hela beroende på vart skyltarna ska sitta. Alltså i ett mörkt utrymme vill man ha mindre ljus och tvärt om.

3... Val av transformator .. Tja allt är en kostnadsfråga och jag kan inte lösa det hela om den biten blir för dyr.
Användarvisningsbild
Greensilver
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Uffe är en klippa på sånt här, slå honom en signal och förklara ditt dilemma! :D
http://www.combitron.se/
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

utter72: Ta det lite lugnt va? :wink:

Du skrev som sagt i första inlägget att du var dålig på att förklara. Jag tycker du förklarade alldeles lysande i ditt senaste inlägg. Varför skrev du inte detta tidigare? Nåväl, nu vet vi lite mer.

Testa Greensilver's förslag om du inte vill koppla som t.ex sodjan föreslog.

Hoppas det löser sig hur du än gör. :)

Förresten, var det inte du som skulle starta en butik?
Hittade detta inlägg från dig, skrivet för några veckor sedan:

"Jag håller på att starta upp en butik som ska sälja lysdiods relaterade saker. Och jag undrar om det finns någon här inne som vet vart man kan hitta en leverantör i asien med låga priser på dessa saker."
Skriv svar