3D "probe"

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
hubben
Inlägg: 1754
Blev medlem: 7 september 2010, 11:46:58
Ort: Örviken

Re: 3D "probe"

Inlägg av hubben »

Fast att köra med polära koordinater (vinkel/avstånd) och kartesiska koordinater (x,y,z) är ju bara två metoder av samma sak. Det är smidigare med en arm än med tre linjärskenor rent pratkiskt och mekaniskt.

Tråden med bygget av mätarmen såg helt klart intressant ut!

Behöver ingen större noggrannhet, tanken är att fräsa ut i skumplast och sedan lägga glasfiber för att göra en form att gjuta i. Någon millimeter hit eller dit spelar ingen roll. Att använda stegmotorer som pulsgivare såg helt klart intressant ut, men det smuttaste vore ju riktiga encodrar. Frågan är bara var man kan hitta sådana till lämpliga pengar.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26575
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: 3D "probe"

Inlägg av danei »

Är inte det David laserscanner lämpligt för den här applikationen? Jag har inte testat den själv.
Användarvisningsbild
hubben
Inlägg: 1754
Blev medlem: 7 september 2010, 11:46:58
Ort: Örviken

Re: 3D "probe"

Inlägg av hubben »

Jo, det vore ju nice, men den kostar 5000:- plus frakt, och alla filmer jag kan se där de använder den så har de _små_ objekt ställda mellan referensskivor och någon sorts jigg för att dra lasern så att webcamen kan läsa av under perfekta förhållanden.
Att ta ut den i garaget, handsvepa lasern och få vettiga resultat har jag inte sett någon som gjort, och jag är inte så sugen att lägga 5k på någonting jag inte VET fungerar.. är inte så sugen att lägga 5k alls faktiskt. ;)
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26575
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: 3D "probe"

Inlägg av danei »

Nej, det finns en gratis variant här Du behöver bara en kamera och en projektor eller laser. Så det behöver inte koster många kronor.
Användarvisningsbild
hubben
Inlägg: 1754
Blev medlem: 7 september 2010, 11:46:58
Ort: Örviken

Re: 3D "probe"

Inlägg av hubben »

Aha, coolt, kan vara värt att prova då!
Användarvisningsbild
hubben
Inlägg: 1754
Blev medlem: 7 september 2010, 11:46:58
Ort: Örviken

Re: 3D "probe"

Inlägg av hubben »

Fått tag i ett par encodrar som ska fungera, så det får bli att bygga en arm iallafall.. ;)
Användarvisningsbild
Andax
Inlägg: 4373
Blev medlem: 4 juli 2005, 23:27:38
Ort: Jönköping

Re: 3D "probe"

Inlägg av Andax »

Juergen Stürm som hållit en onlinekurs om styrning av autonoma farkoster (quadkopters) har även gjort 3D scanningsprogram:
http://www.fablitec.com
Användarvisningsbild
cobree
Inlägg: 294
Blev medlem: 19 april 2009, 11:25:49
Ort: Lidköping vid Vänern
Kontakt:

Re: 3D "probe"

Inlägg av cobree »

jag kommer att vara reseller för programmet, och om ni har frågor så kontakta mig.

Den scannar objekt större än 30cm och roterande viket är bra att veta, jag rekommenderar typ ASUS pro live kamera samt ett bra grafik kort i PC.

/ Conny
www.cobree.se
SeniorLemuren
Inlägg: 7859
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: 3D "probe"

Inlägg av SeniorLemuren »

< Här >finns komplett byggbeskrivning med programvara på en enkel 3D laser med Arduino som styr det hela.

Edit: Eller kanske bättre med denna beskrivning.
Användarvisningsbild
hubben
Inlägg: 1754
Blev medlem: 7 september 2010, 11:46:58
Ort: Örviken

Re: 3D "probe"

Inlägg av hubben »

Problemet med programvaran är ju att jag har lite svårt att ställa min hoj på en roterande plattform och scanna av den. ;)
Har kollat ett par billigare 3D scanners, men de flesta är för "skojbruk", typ scanna ditt barn och skriv ut nåt på en 3D skrivare som påminner grovt om ungen.. Precision på nån centimeter, men med full färgåtergivning.. det duger inte.

Har testat ett par olika varianter av program där man plåtar med kameran, och det blir ju fräckt att få en modell man kan vrida och vända på, men jag vill ha en precision på högst ett par millimeter, och det räcker med ett par stödpunkter, för att kunna designa en kåpa som passar och till detta har jag inte hittat någonting "enkelt och billigt" som fungerar.

Har haft lite fullt upp med andra projekt nu och om 2 veckor åker jag till Albanien och kör rally. Gissar att det blir en del reparationer och underhåll efter det innan vi åker till Marocko och kör hoj i öken ett par veckor efter det.. men sen är det vinter, och då ska jag börja bygga på 3D proben så får vi se hur det blir. ;)
Dennis_F
Inlägg: 383
Blev medlem: 8 januari 2007, 19:30:52
Ort: Piteå

Re: 3D "probe"

Inlägg av Dennis_F »

Har du hunnit börja med någon mätarm?
Jag är intresserad av att göra precis samma sak. Skulle vara helt perfekt om man vill fräsa nått som skall passa ihop med nått som man inte har någon ritning på.
Användarvisningsbild
hubben
Inlägg: 1754
Blev medlem: 7 september 2010, 11:46:58
Ort: Örviken

Re: 3D "probe"

Inlägg av hubben »

Har börjat skriva ut lite länkar och encoder-fästen, men tyvärr är det alldeles för mycket annat som tar tid..
Caddat upp hela kalaset och det ser lovande ut dock.
Skriv svar