Raspberry Pi mediacenter?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Raspberry Pi mediacenter?

Inlägg av AndersG »

OK. Jag måste väl inse att min Pioneer PDM-610 CD-växlare börjar sjunga på sista versen. Jag har redan bytt motor i den för ca 10 år sedan. Så tanken som har grott länge är att köra XBMC på en Raspberry Pi. Först för musik, men senare även TV då vi har en gammal Topfield PVR som inte klarar MPEG-4.

Noterar att det är flera här som verkar köra XBMC på en Pi. Såg även en som skrivit ett Python-script för att automatiskt rippa CDn. Synpunkter gällande audio?

Gällande TV så vill jag klara både DVB-T och DVB-C, med möjlighet att banda flera kanaler. Vår nuvarande PVR har dubbla tuners och det använder vi mycket. Dock har kabelbolaget vilda problem med vissa kanaler just nu, så exvis SVT tar vi via DVB-T och en liten inomhusantenn (har fri sikt till masten).
zealotry

Re: Raspberry Pi mediacenter?

Inlägg av zealotry »

Min erfarenhet är att pajen inte riktigt pallar med att köra XBMC, visst det fungerar och bilden blir bra men det är lite väl segt för att man ska vilja använda det dagligen. Nu var det iofs 1-2 år sedan jag testa, det kanske har optimerats sen dess.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Jag har fått den uppfattningen att man inte skall köra tunern och resten på samma Pi, utan ha en separat, men jag kan ha fel. Prio ett i detta fall är audio dock.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Inspelningsbiten består i princip bara av att spara ner en dataström från tuner till disk, jag körde en MythTV backend på en rätt klen maskin i många år (tror det var en 450 MHz PII). Den klarade i alla fall att spela in 4 program samtidigt (dock hade jag bara två TV-kort i den så i praktiken hände det inte så ofta eftersom det var max två olika MUX). Sen tog reklamdetekteringen 2 timmar per inspelad timme att köra...:)

Uppspelning av video vill man ju helst att grafikkortet hanterar, för att avkoda HD MPEG4 med CPU drar rätt mycket kraft.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Jag får väl testa. Kan ju sätta inspelningsbiten i källaren, där kabeln kommer in så kan det vara en hur stor burk som helst :) Det jag gillar meden Pi är att den är liten och tyst.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det är ju så jag kör med MythTV (men MythTV är fokuserad på TV så den är nog inte optimal om du ska börja med ljud).

Towerlåda med fyra fläktar, två dubbeltunerkort och massa disk (förut hade jag 300 GB systemdisk och 3x250 GB för lagring, men numera är det 1x2 TB för lagring). Den står i källaren "rakt under" TV-antennen. Sen går ju resten via nätverket (och TV-datorerna sitter ihopkopplade via en gigabit-switch idag).

Mina frontends är små disklösa Shuttle X27 som bootar med PXE (men idag kan man ju faktiskt köra operativet på USB-sticka eller SD-kort om man vill slippa nätverksboota). De har dock fläkt, men den är rätt tyst.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Vad kör du för TV-kort?
Nerre

Inlägg av Nerre »

Jag kör ju bara DVB-T så det är Nova-500 jag kör med (hade två Nova-T enkeltuner förut men är man fyra i familjen räcker inte alltid två MUXar). Jag hade tänkt köra fyra Nova-T först men det var inte lätt att hitta moderkort med fyra PCI-platser när jag skulle bygga ny backend...

MEN, ska du köra DVB-C så finns ju risken att de kör Cryptoguard och då tror jag det är kört att ha en HTPC-lösning. Eller du lär behöva ett programkort per TV-kort i alla fall, vet inte om de tillåter att man kör dubbeltuner på ett kort. Cryptoguard är ju gjort för att förhindra kortdelning, och med min lösning kör ju jag kortdelning inom min egen dator så att säga.
Användarvisningsbild
Krille Krokodil

Inlägg av Krille Krokodil »

Jag har kört Tvheadend som server i två månader nu och det har inte varit något strul alls,
väldigt bra web-gränssnitt för administrationen och snabba kanalväxlingar i XBMC.
Mottagaren är en PCTV Triplestick köpt på Kjell, den kan ta in T, T2 och C.

Ligger videos på tuben där de har Pi som klient, ser ut att flyta helt OK.
Användarvisningsbild
matsadona

Inlägg av matsadona »

Hur fungerar det med betalkanaler, för såvitt jag kan se har inga av de nya tunerkorten någon CI kortplats, eller?
Antar att det har med rättigheter att göra, dvs att man inte skall kunna spara ner filmer/tv-serier i ett lätttillgängligt filformat osv...

Har ett gammalt Twinhan-kort, som har CI som jag använde ett kortare tag för länge sedan, men som lades på hyllan då mjukvaran var fruktansvärt buggig. Kanske skulle damma av det igen och testa MythTV.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Kolla upp att det finns Video4linux-stöd för kortet först.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Inte intressant för mig, de fria kanalerna räcker gott, men det finns tydligen tuners med kortplats
Nerre

Inlägg av Nerre »

Jo, men det medger antagligen bara access till ett program åt gången. Vill man spela in från TV3 samtidigt som man tittar på Kanal5 är det troligen kört. (Kört som i "Man måste betala flera hundra spänn om året för tvillingkort.)

Som jag kör idag så kan jag, i alla fall i teorin (har inte provat skarpt), spela in upp till 12 program samtidigt (tre vardera från max fyra olika MUXar). Det är konfigurerbart hur många program MythTV ska kunna ta från en och samma MUX samtidigt, jag har kört två på den gamla backend men då den nya är snabbare så har jag ökat till tre. Med ETT programkort från Boxer. Tack vare att jag liksom kör kortdelning inom den egna datorn (localhost).
qx5

Inlägg av qx5 »

Programmen går väl att dekryptera i efterhand?
Nerre

Inlägg av Nerre »

Jag är inte säker på det, krypteringsnycklarna byts ju vad jag förstått ut relativt ofta så för att kunna dekryptera i efterhand måste du då spara ner nycklarna parallellt med programmet. Och det där Cryptoguard är ju gjort för att försvåra alla såna grejer.

Nu är det iofs nåt år sen jag letade info sist, det är möjligt att det hänt lite sen dess, men jag håller mig till DVB-T ett tag till (vi fick i samband med fiberinstallationen en fiber indragen där vi kan få TV från Sappa, men det är då DVB-C som är krypterat med Cryptoguard).
Skriv svar