För något år sedan byggde jag en förstärkare där jag skyddsjordade chassit. Men nu har jag flyttat och skulle vilja nyttja förstärkaren jag byggt. MEN, i mitt nya boende har jag inte jordade uttag förutom i kök och badrum (Vilket är i linje med rådande lagstiftning).
Så till min fråga:
Är det ok att ansluta förstärkare till ett icke jordat uttag?
Eftersom de flesta grejjor man köper i dag är försedda med jordade stickproppar, typ och minst 50% av de svenska bostäderna saknar jordade vägguttag, så kan det knappast vara några problem.
I väldigt många hus med ojordade uttag finns vattenburen värme och jordade radiatorer. Jordfelsbrytare är ju bra att installera om det inte redan finns...
Jo, det är tillåtet att dra en jordad sladd till ett rum som saknar jord. Men man får naturligtvis INTE göra tvärt om, alltså dra en ojordad sladd dit där det kravs skydds-jordning. För då skulle den sladden kunna innebära livsfara!
Bor själv i ett äldre hus där det bara finns jordade uttag i bad o köket. Har dragit in en jordad sladd från köket till rummet där jag har datorn och elektroniklabbet med alla mätinstrument.
Nej opampen, det är inte tillåtet att göra som du gjort!
Här kommer ett exempel:
Någon kopplar in en gammal ojordad dammsugare i det ojordade vägguttaget i ditt labbrum.
Dammsugaren har ett fel som gör att höljet blir spänningssatt, det gör dock inget så länge man dammsuger på det isolerade golvet.
om personen som dammsuger däremot skulle hålla ena handen på den spänningssatta dammsugaren och komma åt din jordade dator med andra handen kommer han/hon att få en strömgenomgång rakt igenom hjärtat.
ALLA anslutningspunkter i ett rum ska vara av samma typ, oavsett om det är vägguttag, lamputtag eller skarvsladdar.