Kamera till µC?
Kamera till µC?
Nu testar jag gränserna för vad som är lämpligt att ha en 8-bits µC till, men idén att bygga en nätverkskamera poppade upp i mitt huvud igår. Inte bara detta, utan även en/ett gäng trådlösa extrakameror att ha till en mottagare uppkopplad mot nätverk. Att köra en webserver på µC samtidigt som den håller reda på en eller flera kameror är väl inte det lättaste, så den får istället ladda upp bilderna på FTP när det finns tid och lagra i minne när det inte finns tid.
Kortfattat lyder frågan vad det egentligen finns för möjligheter att koppla en kamera till en µC. Säkerligen kan man med AD-omvandlare ta en vanlig kompositsignal, men komplexiteten i detta med timings osv är inte lockande.
Antagligen kommer jag inte att ge mig in på detta i första taget, eller alls. Men det skulle vara kul att ha en aning om hur man skulle kunna gå till väga.
Edit: Det behöver ju inte tvunget vara en 8-bits µC. AVR32 verkar ju lovande.
Kortfattat lyder frågan vad det egentligen finns för möjligheter att koppla en kamera till en µC. Säkerligen kan man med AD-omvandlare ta en vanlig kompositsignal, men komplexiteten i detta med timings osv är inte lockande.
Antagligen kommer jag inte att ge mig in på detta i första taget, eller alls. Men det skulle vara kul att ha en aning om hur man skulle kunna gå till väga.
Edit: Det behöver ju inte tvunget vara en 8-bits µC. AVR32 verkar ju lovande.
Re: Kamera till µC?
Citera inte föregående inlägg! Citat raderat
Har haft samma funderingar. Dock med ett enklare RS485 multidrop nätverk. Jag tänkte dock inte sampla videoutgången från en normal kamera, utan använda ett kamerachip och läsa ur informationen digitalt direkt.
Problemet med det hela är att "dataraten" är väldigt hög. Data klockas typiskt med 24Mhz och är ett antal bitar. Lite för kvickt för en typisk 8uC (åtminstånde de jag använder)
Har dock sett en artikel/projekt i den suveräna Cicuit Cellar där man klockade en AVR med samma klocka som kameramodulen (och fick då kameran / uC att gå helt synkront tillsammans). Med lite tur och överklockande fick man det att fungera.
Kommer dock inte ihåg om det var under 2004 eller 2005. Är du intresserad kan jag kolla upp det?
Har haft samma funderingar. Dock med ett enklare RS485 multidrop nätverk. Jag tänkte dock inte sampla videoutgången från en normal kamera, utan använda ett kamerachip och läsa ur informationen digitalt direkt.
Problemet med det hela är att "dataraten" är väldigt hög. Data klockas typiskt med 24Mhz och är ett antal bitar. Lite för kvickt för en typisk 8uC (åtminstånde de jag använder)
Har dock sett en artikel/projekt i den suveräna Cicuit Cellar där man klockade en AVR med samma klocka som kameramodulen (och fick då kameran / uC att gå helt synkront tillsammans). Med lite tur och överklockande fick man det att fungera.
Kommer dock inte ihåg om det var under 2004 eller 2005. Är du intresserad kan jag kolla upp det?
Troligen inte vad ni vill ha, men en sak jag har funderat lite på:
Linksys WRT54G & co, har ju RS232 om man tittar under plasten. Så till den skulle man kunna ansluta en PIC.
Routern går på 12V så den kan drivas av en lite blyacc. Routern har ju WLAN, dvs den kan jobba trådlöst. Blyacc:en borde även kunna driva en webcam som kan prata TCP/IP.
En PIC som tar RS232 in kan då styra två stegmotorer monterade på routern för att köra omkring med den. Inte bör det finnas någon direkt övre gräns får antalet stegmotorer, "titta höger/vänster" osv...
Problemet ligger mer i att skriva ett program till WRT54:an som kan få webservern att prata med RS232...
Linksys WRT54G & co, har ju RS232 om man tittar under plasten. Så till den skulle man kunna ansluta en PIC.
Routern går på 12V så den kan drivas av en lite blyacc. Routern har ju WLAN, dvs den kan jobba trådlöst. Blyacc:en borde även kunna driva en webcam som kan prata TCP/IP.
En PIC som tar RS232 in kan då styra två stegmotorer monterade på routern för att köra omkring med den. Inte bör det finnas någon direkt övre gräns får antalet stegmotorer, "titta höger/vänster" osv...
Problemet ligger mer i att skriva ett program till WRT54:an som kan få webservern att prata med RS232...
Borde vara fullt möjligt att göra! Det finns dubbla serieportar på WRT54G/GS. 5V-nivåer på båda portarna. Bara att koppla till en MAX232 eller liknande. Finns också folk som byggt på LCD, 1-wire, SD-kort mm på dom. Jag ska själv ha en sån som styrcentral till huset där en av serieportarna kör något I/O-protokoll ut till noder som sköter in- och utgångar mm.
Hittade för ett tag sedan en tysk sida där någon snubbe hade kopplat en SonyEricsson CommuniCam till en atmega32 som i sin tur kopplades till ett ne2000-nätverkskort. Eftersom min tyska inte är vad den borde vara så orkade jag inte kika så mycket på sidan, men det verkade i alla fall vara en intressant idé:
http://avr.auctionant.de/avr-ip-webcam/
Att skicka bilderna från mikrokontrollern via ethernet kanske inte är nödvändigt? med en mikrokontroller så borde ju valet vara rätt så fritt.
http://avr.auctionant.de/avr-ip-webcam/
Att skicka bilderna från mikrokontrollern via ethernet kanske inte är nödvändigt? med en mikrokontroller så borde ju valet vara rätt så fritt.
Det visade sig att min fru hade en MCA-25 Communicam liggande i en låda.. så jag är väldigt sugen på att pröva jag med! Problemet är dock tyskan...
Som tack för att jag hittade sidan åt dig så får du översätta den åt mig!
haha, nädå... jag förstår nog om jag bara lägger ner lite mer tid på det hela och läser källkoden. Hoppas du får det att funka PaNiC!