RFID, EM eller MIFARE?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

RFID, EM eller MIFARE?

Inlägg av AndersG »

Finns det några för och nackdelar? EM är 125KHz, MIFARE 13,5MHz. Har det någon praktisk betydelse, säg för ett system där en person drar ett kort över en väggmonterad läsare? I MIFARE kan man både läsa och skriva kortet och det är krypterat, men jag kan inte se ngt behov av det.
B1n4ry
EF Sponsor
Kontakt:

Re: RFID, EM eller MIFARE?

Inlägg av B1n4ry »

Många i säkerhetsbranchen dissar EM helt och hyllar MF... Det tycker jag dock är lite orättvist...

MEN: Med både MF Classic och EM är det relativt enkelt att klona kortnummer till nya kort... (och i MF fallet även innehållet)

Säkerhetsmässigt är dock de senare inkarnationerna av Mifare bättre just i dagsläget. (de som klarar av kryptering).

Em är dock oftast enklare att jobba med rent tekniskt. Enklare antenner, enklare PCB design, enklare I/O mot RF-frontend o.s.v.

Så vilket val du gör beror ju helt på tillämpningen.
Ser man någon risk med att kort kan kopieras/klonas?
Skyddar lösningen något av värde?

//B1N4RY
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Nej
Tänk stämpelklocka :)
jah

Inlägg av jah »

Enda fördelen med MF är väl ifall man kommer på något mer man vill använda korten till, typ debitering eller liknande, för då kan man antagligen använda befintliga kort och slipper byta eller ha flera. Men den nyttan beror ju mycket på hur många kort man hanterar i anläggningen.
Tio anställda=skit samma, tusen anställda=bör övervägas...

Som stämpelur har det ju knappast någon betydelse, mer än att MF generellt har kortare läsavstånd "by design", typ 5cm (max 10cm), medan läsare för EM kan klara uppåt metern med lite kraftigare läsdon...

/J
B1n4ry
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

Finns ju en del färdiga stämpelklockor med RFID, men jag antar att dom kostar mer än dom smakar...

Vill man bygga själv så är det väl kanske enklast att köra med EM då...
Enkla EM läsare skickar kortnummer+[EOL] på RS232 (eller som tangenttryckningar)...

En läsare med RS232 eller USB för någon 100-lapp och sedan en gammal PC (eller en pie kanske) och lite kod...

Sedan förutsätter man att alla är utstämplade vid midnatt t.ex. så är det enda man behöver göra att hälla in kortnummer + tidstämpel i en fil för varje dag... Är ju ett ganska kul projekt... Perfekt EX-jobb för nån student eller så!

//B1N4RY
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

I detta fall skulle jag ha gått på den enkla och billiga linjen.
Du får ju en läsare för några tior ett antal taggar kan du få av mig så gäller det att ta hand om Id och TimeStampen.
Skall du ha avläsning på flera ställen så är det plats också.
Det trickiga kommer när du skall förvalta dessa Id.
Men det är ren databasprogrammering!
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Lutar åt de enklare korten i så fall. Blev tipsad om en enkel läsare för 2400 SEK i en annan tråd. Denna gör ett enkelt HTTP-anrop då man drar kortet.

Databasprogrammering är inget problem, så egentligen har jag två alternativ:
1. Rådata
2. Ett system som aggregerar rådata, enligt regler och matar ut färdiga transaktioner per löneart.

Grejen är att det finns massvis med färdiga, fina system, med schemaläggning, skiftesplanering etc, men denna kund behöver inget av allt det. Vi har en annan kund som har ett gammalt system litet åt det hållet, men den leverantören finns inte längre, eller rättare sagt, sysslar numera med spårning av Chark..

Det är ganska ont om just dylika system för mindre företag/enkla behov, men tips mottages tacksamt.
sebastiannielsen
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

Fördelen med EM är också att man kan använda samma kort till flera system utan att systemen behöver vara "kompatibla" med varandra (förutsatt att de använder EM-standarden då).
Folk som redan har en EM-bricka till något (till exempel hemma eller till ngn dörr) då kan man "återanvända" den brickan till ditt system så slipper personen ifråga bära en hel knippe med brickor.

Har du t.ex. mifare, och du vill sköta debiteringen av en kaffeautomat, så gäller det ju att ditt tidssystem och debiteringssystem inte använder samma sektorer t.ex.
"Fördelen" med mifare är att det går att köra offlineläsare, men frågan är om det kan ses som en "fördel" då man går miste om realtidsloggningen.

Bästa är att köra allt mot servern.
opatagio

Inlägg av opatagio »

Om man vill ha det "billigt" så kanske iButton-tekniken kan vara av intresse. Kika på denna http://www.timepilot.com/Vetro/Vetro.htm
Sedan kostar en iButton ca 10:- och uppåt men i gengäld så de håller väldigt länge.

Går hyfsat enkelt att ta fram egen läsare också för den delen. Raspberry med proben kopplad och snyggt paketerad, släng in avläst ID i en databas och koppla mot <vad-som-är-önskvärt>. Utan vidare efterforskning tror jag "Raspberry 1-Wire lib" bör fungera för automatisk detektering och avläsning av ID, vill minnas jag läste det för längesedan.
B1n4ry
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

sebastiannielsen skrev:Har du t.ex. mifare, och du vill sköta debiteringen av en kaffeautomat, så gäller det ju att ditt tidssystem och debiteringssystem inte använder samma sektorer t.ex.
Ja, eller så kör man MiFare men läser bara idnummret och skiter i sektorläsningen. Då får man exakt samma fördelar/nackdelar som EM.

Men jag håller med om att EM är rätt val. Främst p.g.a. att det är enklare att hantera på många sätt.

Här finns för övrigt ett färdigt tidredovisningssystem, om än säkert rätt kostsamt:
http://www.mark-info.se/products/Terminal.asp

//B1N4RY
Skriv svar