Spänningsdubblare.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
hassefikonkasse
EF Sponsor

Spänningsdubblare.

Inlägg av hassefikonkasse »

Det fanns en tråd nyligen om spänningsdubblare där strömmen inte blev tillräcklig dessvärre hittar jag den inte nu annars hade jag postat detta där. Den här kopplingen har jag tagit ut 200mA vid 20V från en 12V trafo. Utan belastning gav den 32V det tycker jag är helt godkänt kanske går det att klämma ut lite ytterligare med ännu större kondingar. Jag använde 2200uF.

Edit: Om man bara skall ta ut en spänning så kan man ju skippa D7, D8 och C4.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Re: Spänningsdubblare.

Inlägg av hanzibal »

Det är C2 och C3 du satt till 2200uF va?
Användarvisningsbild
hassefikonkasse
EF Sponsor

Ja och C1 men där ökade jag på till 50V då jag var osäker på utspänningen som visade sig vara 32V. Dom andra två var 35V.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Skall Du endast ha ut en enda spänning så använd två motvända halvvågslikriktare. Två dioder och två kondingar, enklare kan det inte bli och dessutom bäst funktion.

http://en.wikipedia.org/wiki/Voltage_doubler

Titta på figur 4 på den länkade sidan.
Användarvisningsbild
hassefikonkasse
EF Sponsor

Jo, men i mitt fall var jag ute efter två olika spänningar 9V och 18V stabiliserat från en trafo med bara en sekundärlindning. Det är också intressant och lärorikt att koppla upp på labplattan och verkligen testa kopplingen och mäta med olika belastning. Kan vara bra att kunna någon gång i framtiden. Den här kopplingen höll 24V ostabbat före en 7818 vid
150mA kontinuerlig belastning vilket är tillräckligt i detta fall. Regulatorn blev 55°C utan kylning.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Du har dubbla och halva spänningen tillgänglig även med den länkade kopplingen. Du kan även få +/- spänning för att driva t.ex. OP's. Finns det ingen anledning skall spänningsdubblare med många kondingar undvikas. De har hög impedans och tappar mycket spänning vid belastning.
Användarvisningsbild
hassefikonkasse
EF Sponsor

Jag skall försöka testa figure 4 ikväll och jämföra, tack för exemplet. En annan modell av dubblare jag testade funkade mindre bra då den dippade rejält vid 200mA belastning och gav under 20V ut till 7818 vilket inte funkar, det behövs minst 2V. Jag återkommer.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Tycker fig4 ser ut att vara samma som din minus första likriktaren?
Användarvisningsbild
hassefikonkasse
EF Sponsor

Nu har jag testat fig. 4 och det funkar bra. Med en 7818 och 125mA belastning
(150 ohm) vilket är ett realistiskt värde lämnar reg. 17.75V, spänningen över dubblarens kondingar är då 25V jämfört med obelastat 34V. Reg. måste alltså bränna 7V. Utan reg. belastade jag kretsen med 217mA
(100 ohm) vid 22V och det är ju OK. Då detta skall vara till en audioförstärkare undrar jag om man ytterligare skall lägga en reservoar/glättningskonding mellan plus och minus för att inte få störningar i ljudet? Finns det nackdelar med en dubblare i audiosammanhang generellt? Annars kunde denna koppling vara en väg att gå.

Edit: Man skulle ju kunna använda antika A114D dioder som jag har liggandes så får man nog ner skillnaden till 6V isf 7V, dessa tänkte jag även använda till 9V sidan. Dom käkar 1.1V.

Edit igen: Jag tog en 9V trafo och testade, den
gick upp till 22.4V lovande. Efter reg. och med 125mA belastning lämnade den 17.75V och med 185mA 17.30V. Det kan man nog leva med, volymen skall vara så hög att högtalaren börjar låta illa om man kommer över 125mA.
Regulatorn höll sig sval hela tiden den behövde ju inte bränna bort något. Vid normal
volym ligger förbrukningen på c:a 80mA vid 18V. Skall man välja 12 eller 9 volt trafo? Nu lutar jag åt 9V.
Användarvisningsbild
hassefikonkasse
EF Sponsor

@ hanzibal, jag glömde svara. Jag tycker inte de är helt lika, snarare då någon av de andra 3 men så har jag hög feber och mår jävligt dåligt :sick:
Skriv svar