Vad kan det här ha varit för komponent?
- Magnus_K
- EF Sponsor
- Inlägg: 5854
- Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
- Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle
Vad kan det här ha varit för komponent?
Hittade en batteriladdare i en container och tänkte se om jag kan laga den. Om inte, så stjäl jag trafon.
Det första jag möttes av var svullna elektrolyter men vad ska komponenten på bilden föreställa? Inte kan det väl vara en elektrolyt som höljet flugit av? (!) Förvisso hade någon skruvat av laddarkåpan innan mig men sen var nog inget mer rört.
Komponenten är märkt C5 och med ett "+" vilket givetvis tyder mycket på en elektrolyt.
Om detta nu är fallet, skulle man våga chansa på att den hade samma värde som sin granne?
Det första jag möttes av var svullna elektrolyter men vad ska komponenten på bilden föreställa? Inte kan det väl vara en elektrolyt som höljet flugit av? (!) Förvisso hade någon skruvat av laddarkåpan innan mig men sen var nog inget mer rört.
Komponenten är märkt C5 och med ett "+" vilket givetvis tyder mycket på en elektrolyt.
Om detta nu är fallet, skulle man våga chansa på att den hade samma värde som sin granne?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Vad kan det här ha varit för komponent?
poffad elektrolyt, japp
värdet, kolla kretsen om du kan se spänning och funktion

värdet, kolla kretsen om du kan se spänning och funktion
- Magnus_K
- EF Sponsor
- Inlägg: 5854
- Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
- Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle
Re: Vad kan det här ha varit för komponent?
Dra mig... Där ser man.
Njo, ska ta och läsa på lite om hur det här fungerar. Trodde att jag skulle finna 4 st dioder för likriktningen men finns bara 3 t.ex.
Ska se om jag kan hitta något liknande schema på nätet så jag förstår hur det fungerar.
Njo, ska ta och läsa på lite om hur det här fungerar. Trodde att jag skulle finna 4 st dioder för likriktningen men finns bara 3 t.ex.
Ska se om jag kan hitta något liknande schema på nätet så jag förstår hur det fungerar.
Re: Vad kan det här ha varit för komponent?
man kan ha kul med elektrolytkondingar
rekordet är två 12mm spånplattor, rakt igenom
det bidde sport att få så bra knall man kunde i skolan med halvsmå kondingar (från skrot, och dom större har säkerhetsventil)
tja, låt os säga såhär, jag fick inte lov att fortsätta med min stil
för jag annvände elsvetsen, full ström , felpolariserad konding bakom två spånskivor
hm, har för mig att det rök en del med
och efter dom testerna så har jag en viss kännedom om innanmätet i dom
spänningen på den andra kondingen är hög, för vilken spänning är laddaren?
samma nolla på kondingarna?
rekordet är två 12mm spånplattor, rakt igenom


det bidde sport att få så bra knall man kunde i skolan med halvsmå kondingar (från skrot, och dom större har säkerhetsventil)
tja, låt os säga såhär, jag fick inte lov att fortsätta med min stil
för jag annvände elsvetsen, full ström , felpolariserad konding bakom två spånskivor
hm, har för mig att det rök en del med


och efter dom testerna så har jag en viss kännedom om innanmätet i dom
spänningen på den andra kondingen är hög, för vilken spänning är laddaren?
samma nolla på kondingarna?
- Magnus_K
- EF Sponsor
- Inlägg: 5854
- Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
- Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle
Re: Vad kan det här ha varit för komponent?
Så det blir sånt drag alltså? Trodde att snitten i toppen skulle göra sitt i såna lägen..
Ska ta och investera i ett par glasögon och ha hängades vid labb-bordet.
Ursäkta svengelskan men trafon med ha en sekundär med "center-tap". Båda matningarna från sekundären går till var sin elektrolyt. Med ord svarade jag nog mig själv där. Har bara en 100V 100µF hemma så det får bli att byta ut snuttefilten och testa.
Det är en 12V bilbatteriladdare och japp, precis som du säger, gemensam nolla.
EDIT: Med andra ord så borde det väl då alltså vara bara två dioder som rör likriktningen och den tredje till något annat.
Ska ta och investera i ett par glasögon och ha hängades vid labb-bordet.
Ursäkta svengelskan men trafon med ha en sekundär med "center-tap". Båda matningarna från sekundären går till var sin elektrolyt. Med ord svarade jag nog mig själv där. Har bara en 100V 100µF hemma så det får bli att byta ut snuttefilten och testa.
Det är en 12V bilbatteriladdare och japp, precis som du säger, gemensam nolla.
EDIT: Med andra ord så borde det väl då alltså vara bara två dioder som rör likriktningen och den tredje till något annat.
Re: Vad kan det här ha varit för komponent?
grym skrev:man kan ha kul med elektrolytkondingar
rekordet är två 12mm spånplattor, rakt igenom![]()
![]()
det bidde sport att få så bra knall man kunde i skolan med halvsmå kondingar (från skrot, och dom större har säkerhetsventil)
tja, låt os säga såhär, jag fick inte lov att fortsätta med min stil
för jag annvände elsvetsen, full ström , felpolariserad konding bakom två spånskivor
hm, har för mig att det rök en del med![]()
![]()
och efter dom testerna så har jag en viss kännedom om innanmätet i dom
spänningen på den andra kondingen är hög, för vilken spänning är laddaren?
samma nolla på kondingarna?
Det brukar ju inte lukta så gott heller...

Kanske skulle prova nån sån där högkapacitiv dubbellagers 3500F...

Re: Vad kan det här ha varit för komponent?
det var längesedan och dom gamla hadde ingen säkerthetsskåraMagnus_K skrev:Så det blir sånt drag alltså? Trodde att snitten i toppen skulle göra sitt i såna lägen..
och det kan ha att göra att jag drog en slangklämma runt botten på den med


- hassefikonkasse
- EF Sponsor
- Inlägg: 1039
- Blev medlem: 8 mars 2008, 23:04:40
- Ort: Stockholm
Re: Vad kan det här ha varit för komponent?
och det kan ha att göra att jag drog en slangklämma runt botten på den med




- Magnus_K
- EF Sponsor
- Inlägg: 5854
- Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
- Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle
Re: Vad kan det här ha varit för komponent?
Bytte dom två elyterna utan framgång.
Jag var ute och vimsade innan. Det sitter en IC på som heter MBR20100CT (datablad) som är likriktningen. 100V, 20A Schottky Rectifier.
Diodmäter mellan ben 2 (gemensam katod) och respektive anod men får bara ~2V spänningsfall per diod. Det låter lite lågt va?
EDIT: Oj nej, tydligen borde schottkydioder ligga mellan 0,15-0,45V istället. Med andra ord ligger jag väldigt högt. Kan undra om detta är orsaken...
Jag var ute och vimsade innan. Det sitter en IC på som heter MBR20100CT (datablad) som är likriktningen. 100V, 20A Schottky Rectifier.
Diodmäter mellan ben 2 (gemensam katod) och respektive anod men får bara ~2V spänningsfall per diod. Det låter lite lågt va?
EDIT: Oj nej, tydligen borde schottkydioder ligga mellan 0,15-0,45V istället. Med andra ord ligger jag väldigt högt. Kan undra om detta är orsaken...
Re: Vad kan det här ha varit för komponent?
Tänk på att vätskan som läcker ut ur en elektrolyt är väl ingen höjdare för elektroniken, så det kan vara en bra idé att tvätta rejält.
Allmänt vad gäller bilbatteriladdare så är mina $0.02 att ett riktigt friskt batteri bör man helst ladda med nån såndär ctek-kopia eller liknande helelektronisk sak. Är batteriet skadat på något sätt men inte helt dött så kan de gamla "korkade" laddarna vara en bra idé.
Allmänt vad gäller bilbatteriladdare så är mina $0.02 att ett riktigt friskt batteri bör man helst ladda med nån såndär ctek-kopia eller liknande helelektronisk sak. Är batteriet skadat på något sätt men inte helt dött så kan de gamla "korkade" laddarna vara en bra idé.
- Magnus_K
- EF Sponsor
- Inlägg: 5854
- Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
- Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle
Re: Vad kan det här ha varit för komponent?
Lyckades aldrig hitta något annat som var suspekt förutom kondingarna och schottky-likriktaren. Beställde en ny sån i förhoppning om annat.
Spritade noga innan jag installerade dom nya kondingarna. Som tur var så sitter ju ledarna på andra sidan korten och dom ser bra ut.
Precis MiaM. Har en "smart" laddare för laddning/underhållsladdning men ibland om någon ackumulator blivit helt dränerat så har den smarta laddaren klagat och inte lyckats. Har då tagit fram min gamla och lyckas ofta att få igång laddningen.
Denna skadade laddare ska enligt plåten kunna leverera 3 ggr så mycket ström som min gamla så det blir förhoppnigsvis lite uppgradering.
Spritade noga innan jag installerade dom nya kondingarna. Som tur var så sitter ju ledarna på andra sidan korten och dom ser bra ut.
Precis MiaM. Har en "smart" laddare för laddning/underhållsladdning men ibland om någon ackumulator blivit helt dränerat så har den smarta laddaren klagat och inte lyckats. Har då tagit fram min gamla och lyckas ofta att få igång laddningen.
Denna skadade laddare ska enligt plåten kunna leverera 3 ggr så mycket ström som min gamla så det blir förhoppnigsvis lite uppgradering.
Re: Vad kan det här ha varit för komponent?
Sidospår på detta:
Gamla "dumma" laddare drabbas ofta att överhettningsskydd eller säkringar löser ut efter en stund om man har ett helt urladdat batteri.
Praktiska studier visar *host* att man kan ta två hyggligt lika sådana laddare, ansluta dem parallellt till det helt urladdade batteriet, och sen driva båda med en ful-sladd som seriekopplar 230V-matningen. Varje laddare får då cirka 115V och trycker därmed inte ut så mycket ström att de blir överhettade eller att säkringar löser ut.
Om ett automatiskt återställande överhettningsskydd står och slår av-på-av-på hela tiden så blir det inte bara slitage på överhettningsskyddet utan risken är väl att laddningen faktiskt går långsammare än om man kör 115V-fulvarianten.
Gamla "dumma" laddare drabbas ofta att överhettningsskydd eller säkringar löser ut efter en stund om man har ett helt urladdat batteri.
Praktiska studier visar *host* att man kan ta två hyggligt lika sådana laddare, ansluta dem parallellt till det helt urladdade batteriet, och sen driva båda med en ful-sladd som seriekopplar 230V-matningen. Varje laddare får då cirka 115V och trycker därmed inte ut så mycket ström att de blir överhettade eller att säkringar löser ut.

Om ett automatiskt återställande överhettningsskydd står och slår av-på-av-på hela tiden så blir det inte bara slitage på överhettningsskyddet utan risken är väl att laddningen faktiskt går långsammare än om man kör 115V-fulvarianten.
Re: Vad kan det här ha varit för komponent?
När jag ska ladda upp ett halv eller heldött batteri brukar jag koppla ett friskt batteri parallellt med det sjuka och sedan koppla in ctekladdaren. Efter några minuter brukar man kunna plocka bort det friska batteriet och laddningen fortsätter.
- Magnus_K
- EF Sponsor
- Inlägg: 5854
- Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
- Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle
Re: Vad kan det här ha varit för komponent?
Får snart köpa suspensoar. Det blev en pungspark igen. Det fungerade inte med den nya likriktaren heller.
För att strukturera det här lite och göra något som någon annan kanske har nytta av framigenom så har jag gett mig på att rita av kretskortet.
Gjorde det på papper först men har nu fört över det till Diptrace Schematics, då jag inte vill uppröra er med min handstil mer. I mina ögon ser det ut som en enda sörja och jag tänkte kolla om ni vet om det finns någon "autoroute" funktion för scheman eller så? Eller hur jag kan göra för att få det mer överskådligt?
Bifogat filen om någon är intresserad.
Ps. Ska fortsätta jobba på detta då det nog finns ett par felvända dioder och som sagt, ser ut som skit. Ds
EDIT: Har lagt med den som pdf-fil också om någon vill ge lite tips och inte har Diptrace.
För att strukturera det här lite och göra något som någon annan kanske har nytta av framigenom så har jag gett mig på att rita av kretskortet.
Gjorde det på papper först men har nu fört över det till Diptrace Schematics, då jag inte vill uppröra er med min handstil mer. I mina ögon ser det ut som en enda sörja och jag tänkte kolla om ni vet om det finns någon "autoroute" funktion för scheman eller så? Eller hur jag kan göra för att få det mer överskådligt?
Bifogat filen om någon är intresserad.
Ps. Ska fortsätta jobba på detta då det nog finns ett par felvända dioder och som sagt, ser ut som skit. Ds
EDIT: Har lagt med den som pdf-fil också om någon vill ge lite tips och inte har Diptrace.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- MadModder
- Co Admin
- Inlägg: 31649
- Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
- Ort: MadLand (Enköping)
- Kontakt:
Re: Vad kan det här ha varit för komponent?
Nej någon autorouter för schemaritning har jag aldrig hört talas om.
Men det är väl bara att flytta runt komponenterna lite tills det ser bra ut.

Men det är väl bara att flytta runt komponenterna lite tills det ser bra ut.
