Jordfel?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
el34

Jordfel?

Inlägg av el34 »

Jag fick en fråga från en kollega angående ett fenomen i ett apparatställ som lyder så här.

I apparatstället som matas med 3 fas sitter det en transformator som i sin tur matas med två faser. Trafon omvandlar 400 V till 230 V. I apparatstället finns jordskena kopplad till plåtskåpet. Även nolla. Nu till fenomenet.
Om man mäter med en testpenna mellan jord och där det skall vara 230V så visar bara mätpennan 24 Volt. Mäter man mellan 0 och 230 V på trafon visar mätpennan 230 V. Mäter man mellan 0 på trafon och jord så visar mätpennan 230 Volt?! Kan någon förklara detta? Enligt kopplingsschemat skall det vara 230 V där mätpennan visa 24 V. Det finns en identisk anläggning och mäter han där så stämmer allt. Där finns inte heller någon spänning mellan 0:an på trafon och jord.

Hoppas ni kan läsa vad jag skrivit.
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Jordfel?

Inlägg av Icecap »

De 24V som mäts - är det med någon form av belastning eller är det enbart multimetern som är belastningen?

Ett mättips är att ha en glödlampa på t.ex. 230V 10W som man då kopplar över stället där det ska vara 230V men bara mäts 24V. Då ser man blixtsnabbt om det är avbrott + kapacitiv överförsel eller "verkliga" 24V.

Men fram till att det är motbevisat tror jag på att det är avbrott och de 24V som mäts är kapacitiv överförsel i kombination med multimetret.
Användarvisningsbild
el34

Inlägg av el34 »

24 Volt är vad mätpennan visar utan belastning. Det normala skall vara 230 V då detta är mätpunkter. 230 V visar bara mätpennan om man mäter på trafons 0 plint och på mätpunkten (230V). Normalt skall det visa 230 V mellan jordplint och mätpunkt. Trafon i sig är av järnkärne typ och sitter bultad i apparatskåpet. (I sig jordad mot chassit)
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Jag kanske läser dåligt, men är ena branschen på 230V-transformatorn kopplad till jord?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det låter som att du har en flytande sekundärsida på transformatorn. Dvs. inte definierade jord och fas anslutningar.
Användarvisningsbild
el34

Inlägg av el34 »

Anläggning i sig fungerar normalt trots detta. Kan det vara så att anläggningen och apparatstället har av någon anledning fått olika jordpunkter?
Användarvisningsbild
el34

Inlägg av el34 »

Trafon har en 0 plint och en plint för 230 V. På inkommande sitter två faser (400 V).
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det visar bara att den ena plinten har 230V i förhållande till den andra. Det blir inte den spänningen i förhållande till jord om du inte kopplar ihop 0V plinten med jordplinten.
Användarvisningsbild
el34

Inlägg av el34 »

Ok. Men hur kan det vara 230V mellan 0 plint och jord på transformatorn? Som sagt,på den identiska anläggningen är det noll Volt om man mäter på motsvarande punkter. :humm:
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Vänd på inkommande faser på transformatorn, så kanske den visar annorlunda.
Och vad är jordskenan kopplad till?
Användarvisningsbild
el34

Inlägg av el34 »

Bra tips. Frågan är bara hur detta uppkommit då det inte varit så tidigare. Kan det vara så att faserna bytt plats av någon anledning :humm: . Min första tanke var att byta plats på 0.an och 230V. men vet inte riktigt vad som händer då? I och för sig styr 230 Volt mestadels hjälpkontaktorer men vet inte säkert om det finns annat med i bilden. Får nog ta mig en titt live på plats så jag kan se hur det ser ut i verkligheten.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Det finns ingen "Nolla" på din 230V sida, så du kan i princip välja vilken sida du vill som "Nolla".
"Nollan" är egentligen bara en referens som vi själva konstruerat, då det är mycket enklare att begripa saker om man har en Noll-referens.
Väljer du den plinten som är stämplad 230V som nolla, kommer plinten märkt med nolla att ha en spänning som är 230V, och vise verca.
Eftersom du troligen har en flytande 230V matning, kan spänningen mellan din 230V och inkommande jord/Nolla bli vad som helst.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

el34 skrev:Ok. Men hur kan det vara 230V mellan 0 plint och jord på transformatorn? Som sagt,på den identiska anläggningen är det noll Volt om man mäter på motsvarande punkter. :humm:
Kan något ha ändrat sig mellan första och andra mätningen?

Lite kapacitiv koppling eller annat läck mellan det trafon matar och riktig jord kan nog ge 24V på ena och nära 230V på andra sidan lite beroende på omständigheter.

Att jord inte är kopplad till denna krets beror antagligen på två saker. Dels så behövs inte det för funktionen, och dels så är det en skyddsgrej.

Om du har en såndär spänningsprovare med lysdioder så prova med den istället för universalinstrumentet. Den visar troligtvis ingen eller mycket låg spänning.
Användarvisningsbild
el34

Inlägg av el34 »

Tack för informationen alla. Det jag inte fattar är varför det visar 24 V istället för 230 V. I min värld borde det ju ändå visa 230 V mätt mot jord när transformatorn lämnar den spänningen :humm: Jag får sova på saken :wink:
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Dock är det inte transformatorns jord (dvs nolla).
Ett enkelt sätt att förklara, mät mellan en av polerna på ett vanligt (9V) batteri (+ eller - polen kvittar) och din dators hölje (där det är ren metall), du får garanterat konstiga värden, eller 0.
Det är exakt samma sak som du har i din panel.
Skriv svar