Död lithium jon pack

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
GöranC

Död lithium jon pack

Inlägg av GöranC »

Råkade glömma min skruvdragare, AEG 14,4V lithium ion, ute. Den stod i en plastlåda så det kom in lite regnvatten på en av battericellerna. inte så mycket att det nådde någon elektronik utan endast över den sista cellen.
Jag skruvade isär batteripacken och lät den torka innan jag provade någonting. Det finns en testknapp med fyra lysdioder som visar laddningen. när jag tryckte in den så lyste ingen diod alls vilket skulle indikera att batteriet var urladdat. Satte då batteriet på laddning men laddaren indikerar att batteriet är fulladdat.
Är det någon idé att söka ersättningsceller till batteriet?
Törs man flytta över elektroniken till mitt andra batteri för att testa att den är ok?
qx5

Re: Död lithium jon pack

Inlägg av qx5 »

Vilken del av elektroniken avser du? batteriernas interna elektronik eller något annat?
GöranC

Inlägg av GöranC »

Det är den interna elektroniken i batteriet.
Själva maskinen fungerar fortfarande helt perfekt med det andra batteriet.
Gustav180

Inlägg av Gustav180 »

Elektroniken inne i batteriet är ofta bara ett NTC för att hålla koll på temperaturen vid laddning. Om det blir fel där kan det lura laddaren att tro att batteriet är laddat.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Gustav180: du har helt fel när det rör sig om LiIon! Med de gamla NiCd, NiMH osv. är detta delvist sant men inte med LiIon.

I LiIon finns det avstängningselektronik så att de inte laddas ur för mycket.
Användarvisningsbild
el34

Inlägg av el34 »

Hur ser elektroniken ut i batteriet? Har den varit i kontakt med vatten? Om du mäter cellerna vad visar instrumentet då? Bild?
xxargs

Inlägg av xxargs »

problemet med vatten i elektronik som är satt under spänning, är att det korroderar väldigt fort och ledare och komponentben försvinner.

själva cellerna är säkert OK så länge spänningen inte gått under 2.5 Volt, men din skyddselektronik har förmodligen korroderat sönder och tappat kontakten som dels kanske inte släpper igenom strömmen vare sig du försöker ladda eller använda och heller inte signalera till bormmaskinens elektronik att batterierna är OK.

att fixa en ny sådan skyddskrets är förmodligen mycket värre bök än att skaffa nya celler till ditt batteri...

ladda cellerna till 3.7 Volt styck och lägg på lager och kolla spänningen typ 1 ggr per år och justera vid behov tills du kört slut på den andre batteripacken
Användarvisningsbild
Volvo245GLT
Kontakt:

Inlägg av Volvo245GLT »

I de fåtalet lipo/li-ion-batterier för elcykel och div. verktyg jag har pysslat med så har de endast innehållit ett kort för cellbalanceringen (BMS) som sker under laddning, och i vissa fall något som driver en liten lysdiodstapel för laddningsgraden.
Skyddet mot djupurladdning har endast suttit i förbrukaren, men antar att det kan variera.

Öppna det fuktskadade batteriet och mät hur långt strömmen kommer så att säga. Är det fel på BMS-delen så är det nog som sagt klokast att "konservera" cellerna och återanvända dem när det blir dags.
GöranC

Inlägg av GöranC »

Tog bort skalet igen och matte spänningen över cellerna, de visade 3,9V allihop.
Råkade sedan komma åt testknappen och såg då till min förvåning att tre av fyra lysdioder tändes!
Tidigare var det ingen lysdiod som tändes.
Satte då batteripacken i laddaren och den startade laddningen!
Kanske var det fukt kvar någonstans som torkat ut nu efter två veckors vila?

Fixade sig tack vare tipset att kolla spänningen I cellerna var för sig annars hade batteriet blivit liggandes som skrot.
Användarvisningsbild
el34

Inlägg av el34 »

Bravo! Du fick liv i ditt batteri. Grattis.
Skriv svar