Bygga 3D-skrivare från Scratch(Mjukvara/elektronik?)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Bonehead
Kontakt:

Bygga 3D-skrivare från Scratch(Mjukvara/elektronik?)

Inlägg av Bonehead »

Jag har blivit mer och mer sugen på att designa och bygga en 3D skrivare från scratch istället för att beställa ett kit, både för att lära mig och se om jag klarar av det ..
Har nu lagt ett antal timmar på efterforskning och börjar känna mig ganska säker på det mesta förutom elektroniken.
Det jag hittat och uppfattar som drivkort/kontrollkort till stegmotorer/heatbed/fläktar och så vidare är Ramps 1.4 och Melzi.

Ramps 1.4 verkar ha mest lätt-tillgängligt lull-lull så som LCD skärm och finns hyggligt billigt i kit på Ebay.
T.ex: http://www.ebay.com/itm/SainSmart-Ramps ... nknow&rd=1
Det controllerkortet/kitet skall då kunna styra hela printern som jag förstått det?

Eftersom jag tänkte bygga från grunden så måste det väl finnas någon parametrar där man kan ställa in vilken yta skrivaren har att jobba med, hur utväxlingen blir på stegmotorerna och så vidare, i så fall vart ställs detta in? I firmware?

Förloppet som jag förstått det är "cada en modell -> kör modellen genom slicer program på datorn ->för över filen till skrivaren"
Har jag missat någon del i kedjan?

Möjligtvis lite luddiga frågor men huvudet snurrar just nu, tacksam om någon har lust att sparka mig i rätt riktning på dessa frågor! :)
Användarvisningsbild
konig7070

Re: Bygga 3D-skrivare från Scratch(Mjukvara/elektronik?)

Inlägg av konig7070 »

Ramps är en välanvänd lösning som kan hittas billigt på Ebay, tänk bara på att den behöver en arduino mega också. Annars börjar det bli mera populärt att gå över till 32-bitars styrkort t.ex. http://www.panucatt.com/azteeg_X5_mini_ ... x5mini.htm
Detta kan vara speciellt bra om du tänkt bygga en deltaskrivare(Kossel) då det behövs lite extra beräkningskraft för beräkningen av positioneringen.

I firmwaren kan du ställa in det mesta för din skrivare, ink. allt du nämner.
Eli
EF Sponsor

Inlägg av Eli »

azteeg_X5_mini

Nackdelen med just detta kort är att det blir dyrt att byta allt om t.ex. en stegmotorkrets brinner - inte så lätt att löda.
littos

Inlägg av littos »

Det funkar fint med RAMPS och Arduino för en Kossel Mini skrivare också. (Firmware: Marlin, Rich Cattell's version med autokalibrering. Finns på Github.)

Du har fattat arbetsgången helt rätt! Fast du kommer att tillbringa en hel del tid i början med att kalibrera också...

Jag byggde en Kossel Mini (fast lite större) själv i julas, med stöd från diverse trådar här på forumet och lita andra ställen. Det var kul! Den funkar bra och det trillar ut plastsaker av egen design mest varje vecka.

/Anders
Användarvisningsbild
Bonehead
Kontakt:

Inlägg av Bonehead »

Låter ju kanon det här :)
Har börjat skissa lite löst samt beställa delar.
Återkommer med en projekttråd om jag drar igång ordentligt.
printer.jpg
Tack för hjälpen!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar