Ihåligt flytande rep?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Virror
Kontakt:

Ihåligt flytande rep?

Inlägg av Virror »

Är ute efter ett rep som är ihåligt och flyter, tanken är att till min ROV trä kabeln igenom ett rep för att bättra på kabelns flytegenskaper men jag har problem att hitta något. Vet att andra har använt sig av denna lösning med hyfsat resultat. Polypropylen är det många som använt men dom repen jag hittar är bara 3-slagna och då inte ihåliga. Går ju att bunta fast kabeln till linan men det blir ju inte riktigt lika smidigt.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Re: Ihåligt flytande rep?

Inlägg av grym »

finns ju flätade rep där man kan sticka in en kabel relativt enkelt, nu har jag annvänt dyneema för winschar på det sättet, lite jobb men det går
Nerre

Inlägg av Nerre »

Vattenskidlina brukar väl vara så?

Har du provat att googla på "flätad polypropylen"?

http://www.certex.se/se/marint--tagvirk ... atat__3470
Användarvisningsbild
hyperion

Inlägg av hyperion »

Kan du inte ta ett flätat rep likt parachord fast grövre dimension, sen dra ut de längsgående trådarna i mitten och sedan köra en slang genom. Därefter kabeln genom slangen och täta slangen i båda ändar runt kabeln. Blir ju inte jättestarkt direkt så du kanske ska lämna några av de längsgående trådarna?
Virror
Kontakt:

Inlägg av Virror »

grym: dyneema är rätt så dyrt, kostar en slant med 100m.

Nerre: Ska kolla på det

hyperion: Har tänkt på det men att dra ut kärnan på ett 100m långt rep kan vara lite väl knepigt.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

6mm ungefär 1500kr från ebay
tål en del med
Nerre

Inlägg av Nerre »

Tyvärr tror jag att flytkraften är lite i minsta laget för att göra nån större nytta. Möjligen om man drar i kabeln tillsammans med flytteln.

Den där jag googlade fram hade densiteten 0.91 om jag inte minns fel, det innebär att kabeln inte bör ha högre densitet än 1.09 för att det ska bli flytneutralt.

Jag har rätt länge klurat på nån fiffig lösning för att göra en flytneutral navelsträng på ett enkelt sätt, men har hittills inte hittat nån riktigt bra lösning. Hade flytlinorna högre flytkraft så hade det varit rätt perfekt.

Har räknat lite på det, baserat på 2-ledare (min tanke är ju att köra med "nätspänning", typ 120 V kanske, ner till ROVen och använda powerlan).

2x1,0 mm^2 som jag tittade på behöver 17 g flytkraft per meter för att bli flytneutral. Om jag inte tolkar mina siffror fel så ligger densiteten på 1.94. En nummer 3 flytteln ligger närmare till, problemet är då att fästa ihop kabel och flytteln på ett enkelt och bra sätt. Där skulle man kanske kunna trä på en flytande lina utanpå, men jag vet inte om det är så kul att försöka stoppa in en flytteln i 100 m lina?? :) Visserligen kan man ju ta en bit i taget, men det är mycket att dra igenom. (Möjligen kan man trä upp det på ett rör typ som när man stoppar korv?)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

dom där dyneema repen är lätta att få upp i storlek, har, 55m ? eller kanske 6mm och det var inga problem att trycka upp dom till 12mm i innerdiameter eller så, så ett 10mm hydralrör kommer man lång på om man trär upp den på det
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Den där jag googlade fram hade densiteten 0.91 om jag inte minns fel, det innebär att kabeln inte bör ha högre densitet än 1.09 för att det ska bli flytneutralt.

Enbart vid samma volym av vardera.
Virror
Kontakt:

Inlägg av Virror »

Mycket medveten att det inte är nog för att göra den flytneutral, men det blir iaf bättre plus att man kan använda repet till att få lite extra styrka om man behöver dra in ROVen, värt att testa iaf : )
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Kolla med Asperö handels nere i götet, de säljer en massa olika sorts tågvirke och fiskenät mm.
glemmy

Inlägg av glemmy »

Det skulle inte funka med någon form av slang? Visserligen inte så flexibelt och kanske svårt att hindra att vatten läcker in.

Annars någon form av flytelement?
http://gcaptain.com/wp-content/uploads/ ... .41-PM.png
Nerre

Inlägg av Nerre »

Hmm, flytning bara på delar av navelsträngen var ju iofs lite tänkvärt... MEN, det måste väl då vara specifikt anpassat för vissa djup? Blir inte så flexibelt.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

luftisolerad koaxial?
eller dom med cellplastisolering

går ju dra upp matningspänningen lite :twisted:
Nerre

Inlägg av Nerre »

Vad har de för densitet? Det brukar ju oftast anges vikt per meter (eller kg per 100 m kabel) och ytterdiameter så det är ju enkelt att räkna ut.

Jag har ett excel-ark där jag petar in vikt och längd (anges det till 5 kg per 100 m så skriver jag in 5000 och 100) och tvärsnittsarea (skriver formel i cellen, ex. =(5*5*PI()/4) för 5 mm kabel) och så räknar arket ut densitet och hur många gram extra lyftkraft per meter som behövs för att göra den flytneutral.
Skriv svar