Tänkte bara höra om lite beräkningshjälp.. Jag råkade på ett litet problem med motorcykeln, där jag inhandlat en ny hastighetsmätare som till skillnad från originalet (som går på wire) kräver 12v - När mätaren är inkopplad går den bara igång när nyckeln är vriden till 'P', detta på grund av att spänningen vid 'P' är ~11.58v, till skillnad från när nyckeln är vriden till 'ON' då jag endast får ut omkring ~10.5v.
Allt i övrigt fungerar precis som det ska, men hela hojen är väldigt dynamisk även i form av spänningen alltså att lampan eller startmotorn kräver inte precis 12v för att gå igång helt enkelt.
Nu är kanske inte mitt batteri pyrfärskt förvisso, men hojjen klarar sig alldeles utmärkt i övrigt med batteriet så jag tycker det vore dumt att byta. Det som grämt mig mest är detta; I ingången till tändningslåset är det precis strax under 12v, men i utgången därifrån är det med reducerad spänning ~10.5v när tändningen är på (ON) Detta beror väl säkert på allt som aktiveras i form av belysning osv.
Min tanke att lösa detta var eventuellt genom att koppla en transistor som relä mot jord och som aktiveras av de där ~10.5v och på såvis skicka ström direkt från batteriet ungefär såhär (bild från google search)

Skillnaden är då att min hastighetsmätare tar platsen för bildens mekaniska relä.
Men för att få detta att fungera så behöver jag några siffror som jag hoppades att ni skulle kunna hjälpa mig med. För det första, kommer transistorn (random PNP) behöva vara kraftig, eller brinner den upp om det är en liten modell typ bc547? Samt behövlig resistans för motståndet R1 med ~10.5v på ingången för att aktivera T1?
En undran om D1 också, behövs den och varför?
Jag vet inte hur mycket ström min lilla hastighetsmätare kan tänkas behöva, men borde väl inte vara mer än ett 3-400mA??
Mätaren är en sådan,
http://www.twostroke.se/product.asp?product=20182
Tankar eller idiotförklaringar?