Förslag sökes: Intelligenta kontaktdon för hög ström i bil

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Eriond

Förslag sökes: Intelligenta kontaktdon för hög ström i bil

Inlägg av Eriond »

Hej alla,

Jag vill ha ett kontaktdon för kraft, data och HF i min bil. Mitt val har fallit på en D-sub: DB9W4 Den har plats för kraft (två stora pinnar) ethernet (4 små pinnar) samt HF (två koaxer).
Kvar blir en liten pinne som jag tänkte kunde användas som en slags "sense", som skulle kunna detektera när en utrustning anslöt till kontaktdonet och först då slänga på full effekt på kraft-pinnarna (c:a 500W).
Ursprungligen tänkte jag att det skulle finnas en strömbegränsad 12V på kraftpinnen som man helt enkelt "loopar" tillbaka på sense-pinnen och som då drar ett fett relä som kopplar in den fulla effekten. Den lösningen har nackdelen av att en oavsiktlig kortslutning (tänk att man transporterar ett metallobjekt i bilen som kommer i kontakt mot kontaktdonet) skulle aktivera relät och som i värsta fall skulle få katastrofala följder i form av brand.
Nu funderar jag mer i termer av en liten microcontroller som ska få prata med en motpart på andra sidan kontakten över sense-pinnen, och om värdkontaktens kontroller är nöjd med vad den får höra så kopplar den till relät. Det är å andra sidan hästlängder mer komplicerat, så innan jag ger mig i kast med ev. konstruktion så vill jag höra din åsikt eller idé!

Vänligen,
E
sebastiannielsen
Kontakt:

Re: Förslag sökes: Intelligenta kontaktdon för hög ström i b

Inlägg av sebastiannielsen »

En kortsluten Ethernet kommer ju inte ge 100BASE-Link, utan bara 10BASE eller ingen "Link" alls. (dvs 100mbit-lampan tänds inte om det är kortslutning i donet)
I så fall kan du ju låta "100mbit-Link" på Ethernet PLUS att sense hålls hög och jordas via en av strömkontaktdonen, bestämma när ström får kopplas på.
Att ha 12v+ på strömkontaktdonet är inget jag skulle rekommendera, för det första så kommer ju effekt "bakmatas" via 12v+ om spänningen som matas på är högre och det inte finns ngn diod, sedan är det ju inte säkert att sense tål det.
Då är det bättre att ha kraftkretsen och sensekretsen helt avskiljda och bara ha gemensam GND.

Har du då Ethernet-link-detection PLUS sense, så är det så att:
Då måste du ha sådan otur att du får 3 helt avskilda separata kortslutningar för att det ska bli farligt. Bör vara tillräckligt säkert.

Men frågan är varför du inte har honan på det matande kontaktdonet? Då finns det ingen risk för att sense ska kortslutas med något alls?
Dvs du har honan, kontaktdonet med HÅL i, som effektmatning, dvs på reläsidan, och därmed finns det ingen risk att något ska hända för då måste metallföremål
på något sätt ta sig in i det lilla hålet och dessutom kortsluta det med det stora hålet.
Användarvisningsbild
Eriond

Inlägg av Eriond »

Bra synpunkt där, med att ha hon-don på bilsidan. Det reducerar riskerna markant.

Jag hade en tanke ett tag på att ha en mer intelligent enhet, t.ex. en R-Pi igång på bilsidan och då använda just link detect för att kontrollera relät, men:
a) En R-Pi drar så mycket ström att jag är rädd att det blir svårt att starta bilen efter en vecka eller två på långtidsparkeringen
b) Jag måste leverera tillräckligt med stand-by ström för att driva en motsvarande intelligent på utrustningssidan för att få till "link". Då tänker jag mig storleksordningen 7-10W, och det är lite för mycket för att jag ska känna mig bekväm.
I motsats till det skulle en liten 8-bitars PIC komma undan med mycket lägre effekt, vilket ledde till mitt resonemang i förra posten.

Tack för svaret!
sebastiannielsen
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

Fast om du ska låta bilen mata en extern enhet så är det väl bara att ha så switchen (dvs en standard nätverksswitch), rPIn eller liknande går igång med tändningslåset? Dvs att du måste ställa tändningen i ACC eller ON för att kontaktdonet ska fungera öht.
För kontaktdonet kommer väl ändå inte fungera öht om inte tändningen är påslagen, då finns det ju inget på "bilsidan" som kan sända/ta emot HF eller Ethernet heller?

Vad exakt är det du ska ha det till? Först trodde jag det var den enheten du kopplar in som skulle "driva bilen" (typ fast enhet i garaget som kopplas in som laddström medans den står parkerad eller liknande, samtidigt som då bilen och radioantenner blir uppkopplade och kan vara aktiva), men nu verkar det ju som att bilen ska driva något? Vad ska du då med Ethernet till, det är väl bara att låta enheten du kopplar in själv låta den stå för Ethernet genom t.ex. 3g?

Och då har du 5 pinnar du kan göra en koppling med så att dessa måste vara kortslutna på ett visst speciellt sätt för att högeffekt ska dras på.
Användarvisningsbild
Eriond

Inlägg av Eriond »

Jag har diskuterat saken med andra som också skulle ha denna funktion, och efter lite dryftande fram och tillbaka blev det en KISS-lösning: Separata don enligt gällande standard för respektive ändamål. För strömmen blev det en DC-handske i kombination med en petskyddad strömställare som drar relät för strömmatningen. Ethernet får gå i en ruggad Neutrik-kontakt och antennanslutningarna kommer på BNC. Alltesammans samlat på en liten panel bakom lämplig lucka i lastutrymmet. På så vis slipper man bygga om utrustningen "i andra änden" också.
Alltså, ingen intelligens (förutom hos användaren :D )

tack för att ni(du) delade med er av era tankar.
Skriv svar