elektromagnetiskt laddade högtalare?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
ellisen

elektromagnetiskt laddade högtalare?

Inlägg av ellisen »

Hej! Mitt namn är ellinore och jag jobbar som designpraktikant på en designbyrå i stockholm. Jag håller nu på att komma på nya roliga koncept till högtalare som borde designas och produceras.

Jag skulle vilja bygga ett högtalarsystem som består utav flera mindre högtalare som man kan ladda trådlöst med elektromagnetisk induktion. Dvs att de kan kombineras och laddas tillsammans, varav bara en utav dem är kopplade till ett uttag i väggen. Jag tycker att det vore svinballt, vad tror ni+ är detta möjligt???

Alla tips och kommentarer uppskattas för det här är verkligen ett område jag inte har någon koll på alls. Men jag har förstått att det finns ett gäng smarta människor här :D så snälla rara, hjälp mig!

typ så här skulle de kunna se ut tänker jag, sjukt oklar skiss, men bara så att ni fattar typ.

Tack på förhand!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nerre

Re: elektromagnetiskt laddade högtalare?

Inlägg av Nerre »

Bara för att förtydliga: Det är alltså ok att högtalarna "ställs ihop" när de ska laddas? För induktiv laddning fungerar absolut inte på långa avstånd.
svanted

Inlägg av svanted »

ja det blir intressant med tanke på att ett kraftigt magnetfält som ska ladda riskerar att störa ljudet, eller har du tänkt att inte ladda då ngn spelar i dem?
sen måste de fysiskt befinna sig väldigt nära källan för att ngn nämvärd effekt ska kunna överföras mha induktion, mao måste du ställas ihop för laddning.
vaxfan

Inlägg av vaxfan »

Hade du tänkt att använda högtalarens befintliga spole för den induktiva laddningen?
I så fall kommer det att alstras ljud under tiden som laddningen pågår.

Vad som skulle kunna fungera är en separat spole för laddningen, och om man samtidigt ska kunna spela upp ljud i högtalaren
så måste högtalaren i sig vara av magnetiskt avskärmad typ.
ellisen

Inlägg av ellisen »

Ja alltså tanken är alltså att det till och med ska staplas på varandra, alltså hållas på plats med hjälp av magnetiska fält. Det bästa vore ju ifall de kunde spela musik samtidigt också och på så sätt kunna kombineras för att få ett ännu större ljud tillsammans. De kommer att vara identiska komponenter i ett multi room-system, (likt sonos tex) så kommer därför att spela samma musik.
Nerre

Inlägg av Nerre »

För laddning använder man dynamiska fält, ett fält som växlar polaritet. Ett sånt fält kan inte hålla ihop högtalarna.

Sen vet jag ju inte om det är så meningsfullt med att spela musik i högtalare som är staplade på varandra... det känns som funktionaliteten tappas lite då.
ellisen

Inlägg av ellisen »

jaha ajdå okej, jag trodde att man kunde ha magnetiska fält också och på så sätt hålla dem på på plats, så som jag har sett att man gjort med trådlösa ipad och mobilställ? Sen såg jag precis nu de här högtalarna också, tror du inte man har använt magnetiska fält här utan bara balanserat dem? Jag inser att även de här högtalarna är rent konceptuella men skulle det i teorin fungera?
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Jag tror att du glömde en länk där ("de här högtalarna")?

Du kan ha inbyggda permanentmagneter för att hålla ihop dem, och en separat spole för den induktiva laddningen. Jag gissar att det är så trådlösa, magnetiska ipads och mobilställ fungerar (utan att ha sett dem i verkligheten). Högtalare är ju dock "lite" tyngre, så du måste väl ha klart för dig först vilka högtalarelement som ska användas, vilken volym som lådorna behöver ha för de elementen, och så hitta ett lämpligt, lätt och samtidigt styvt material som passar att bygga högtalarlådor av. Sedan kolla vad allt väger och om det då är realistiskt att hålla ihop det med magneter.

Sen har även baffelns form ganska stor betydelse för ljudet. Rund baffel med centrerat element ger sämst ljud p.g.a. kanteffekter. Det kan ju även behövas få plats med flera högtalarelement för att få vettigt frekvenssvar.
ellisen

Inlägg av ellisen »

Men gud ja det gjorde jag ju! http://www.designboom.com/project/pile-sound/ Här har vi länken
ellisen

Inlägg av ellisen »

Okej men då skulle det inte vara fysiskt omöjligt att ha både magneter och laddning på samma yta, så vida högtalaren är stabil och magneterna är tillräckligt starka?
Användarvisningsbild
dubbear
Kontakt:

Inlägg av dubbear »

Länken beskriver ju precis de som du vill bygga?
Blir de verkligen " nya roliga koncept" då?
ellisen

Inlägg av ellisen »

Nej det är iofs verkligen sant! men jag hittade den här efter att jag börjat skissa på konceptet. Oavsett så kommer den fungera på helt andra sätt i allting annat än hur den laddas så jag är inte orolig att den kommer att uppfattas som "samma".
Användarvisningsbild
Krille Krokodil

Inlägg av Krille Krokodil »

ellisen skrev:Jag håller nu på att komma på nya roliga koncept till högtalare som borde designas och produceras.
De (professionellt) roligaste koncepten är sådana som kan designas och kan produceras,
tex Bang & Olufsen och Apple gör ju inget som ligger utanför existerande teknik utan
det de gör briljant är att de lyckas smälta ihop befintlig teknik till en ny helhet och
utnyttja hela det bibliotek av material & massproduktionsmetoder som finns.

Ytor tex, de flesta bara formsprutar plast och så känns det plastigt i kundens hand, Apple
tänker steget längre, lägger på en tunn silikonyta på plasten och så känner kunden "Kvalitet!" i
fingertopparna när han tar i produkten. Och för ögat, B & O köpte in en en snordyr maskin bara
för att borsta aluminiumet så att ränderna kom perfekt åt ett håll.

Finns rätt många kinesiska formsprutade högtalare för 99:- som man bara genom att byta
material & masstillverkningsmetoder skulle kunna sätta B & O-loggan på. Skeppshults-högtalaren,
små klot i gjutjärn med Airplay & Bluetooth! :) De hade jag köpt!
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Jag förstår nog inte poängen, jag menar; konventionella högtalare är ju i grunden redan induktiva, i betydelsen att elektromagnetiska fält i talspolen sätter membranen i rörelse vilket i sin tur sätter erforderliga luftmassor i rörelse.

EDIT: Insåg att jag missförstod totalt. Sorry.
Senast redigerad av hanzibal 22 augusti 2014, 12:04:26, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Att ladda högtalare induktivt går bra, dock kan det bli "intressant" med en som laddas induktivt ska ge energi vidare till nästa. Det är inte för att verkningsgraden är enorm heller.

Men laddning betyder ackumulator - och redan där är det ganska klart att det inte är högtalare med speciellt med effekt.

Sedan kommer det stapelbara med magnetfästning - det indikerar små/lätte högtalare också.

Så konceptet är alltså små lätta högtalare med begränsat drifttid och ljud.
Skriv svar