Behöver hjälp att kppla in lysdioder

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
utter72

Behöver hjälp att kppla in lysdioder

Inlägg av utter72 »

Jag är för korkad för att förstå vissa saker så därför frågar jag er som är proffs på detta :)

Jag har en trafo ( se bild ) och jag vill koppla in 5 st lysdioder på den Tanken är att köra transformatorn på 12v.

jag vill koppla in 5 st röda lydioder 2.0V (klarar max 2.6V) 20 mA
på 12 volt. jag vill helst ha så få motstånd som möjligt. Hur kopplar jag och är denna transformator som jag har på bilden lämplig för ändamålet ?

Jag ska även använda samma koppling fast med lysdioder 3.3V (klarar max4.0V) 20 mA.

Jag har 2 olika motstånd hemma 470 ohm och 560 ohm vilket ska jag ha till vilken koppling ?

jag är sämst på att förklara :wall: men hoppas någon förstår min undran
Senast redigerad av utter72 8 februari 2006, 23:29:51, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
slowfly

Inlägg av slowfly »

Enklaste sättet att koppla i ditt fall blir nog att parallelkoppla lysdiodern då de är av samma slag samt du kommer då bara behöva ett motsånd.

Såhär räknar man ut hur stort motstånd du ska ha
Vid parallelkoppling så räknar man ihop sammanlagda volten lysdioderna drar alltså 5*2=10volt

(12-10)/0.02=100 ohm
Alltså du ska ha ett hundra ohmsmotstånd till lysdioderna om du kopplar dem såhär:

Såhär ska du koppla lysdioderna:
Bild

Annars så finns det ganska många guider varav en på detta forum och två på www.64bits.se

Rätta mig om jag har fel!

//Elias
Janne

Inlägg av Janne »

Om du seriekopplar alla fem lysdioderna behöver du ett motstånd på 100 Ohm. Strömmen blir ganska beroende av skillnad i spänningsfall över lysdioderna. Ett alternativ är att seriekoppla tre lysdioder och bestämma strömmen med två parallellkopplade motstånd på 560 Ohm. Strömmen blir c:a 21 mA. De två återstående lysdioderna seriekopplas med ett motstånd på 470 Ohm. De får då en ström på c:a 17 mA.
Slowfly verkar inte veta skillnaden på serie och parallellkoppling. Den koppling som föreslås ger strömmen 100 mA. Och det är inte alls säkert att strömmen fördelas lika mellan lysdioderna.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Jösses... :-)

Koppla ALDRIG lysdioder till en spänningskälla direkt !

Använd en spänning som är *ordentligt* över den genomsnittliga
framspänningsfallet för lysdioderna, och strömbegränsa med ett
lämpligt motstånd. Då spelar variationer i framspänningsfall
mellan olika exempler ingen roll. Inte heller att den ena typer
har ett framspänningsfall på 3.3 V och den andra på 2V.

I ditt fall har du ju färdiga motstånd, så välj en spänning som
ger lagom ström med just de motstånden. Keep it simple...

> Vid parallelkoppling så räknar man ihop sammanlagda volten lysdioderna drar alltså 5*2=10volt

1. Beräkning är helt fel !
2. Lysdioder "drar" ingen spänning !

Absolut enklast :

- Ställ din adapter på 9V.
- Koppla in varje lysdiod med ett eget 470 eller 560 ohm motstånd, vilket är inte så noga.

Fungerar för båda typerna. Med 5 lysdiodere ligger du långt under
gränsen (500 mA) för adaptern, så det finns ingen anledning att
fundera på andra sätt att koppla för att spara ström...

Som sagt, keep it simple...
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Tomgångsspännigen på en såndär trafo brukar bara klart högre än märkspäningen. Kopplar du som sodjan tipsade om så är det inte så petigt. Men om du kopplar som Janne tippsare om så kommer det nog inte att hålla länge. Men kolla gärna spänningen först. Max spänningen är inte vad dioden klarar. Det är vad den diod som behöver mest spänning behöver. Men antaligen kan du strunta i det. Räkna på typvärdet. Sodjans svar är bra. Jag tror även att det finns en tråd under FAQ.

slowfly: Du borde nog inte svara på frågor.

Vi borde nog försöka få upp nivån på forumet. Lite illa att det inte går att få ett rakt och rätt svar på en så lätt fråga.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Ett stort problem för att ge ett "rakt och rätt" svar på frågan så som den var ställd,
är att det inte framgår vad lysdioden skall anvävdas till.

D.v.s om den skall användas till "belysning", då man antagligen vill
ligga på 15-20 mA för att utnyttja lysdioden full ut,
eller om den skall användas för "indikering" (på en apparatfront eller liknande)
då ett par mA sannolikt räckar bra.

En luddig fråga ger nästan alltid ett luddigt svar... :-)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jo det är j också ett problem. Då är det ju bra att man skriver ut vad man gissar. Men vad jag menade med att det är illa. Är att första svaret är helt fel. Och även nästa antagligen inte alls funkar. Att frågeställaren knappt vet vad han frågar om är ju ett annat problem.
utter72

Inlägg av utter72 »

För att göra mig tydlig så ska dioderna sitta i reklamskyltar och tanken är att dom ska hålla så länge som möjligt och samtidigt lysa med full styrka som dom är konstruerade att kunna lysa. Jag ska sälja den fördiga produkten till kund och jag kommer att hålla en garanti på det hela. Därför behöver jag veta hur jag ska koppla så jag inte säljer flera 100 skyltar och sedan får surt i slutändan pga min okunskap i ämnet lysdioder :)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

sodjans svar är bra. Det kan du utgå från. I FAQtråden finns det också en bra info om lysdioder. ÄR livslängden viktig så ska du se till att strömen inte blir större än vad dioderna är specade till. Men håller du dig innom det så kommer de att hålla i år.
SanSao

Inlägg av SanSao »

Du skrev att du vill ha så få motstånd som möjligt, då tycker jag att du skall investera i hundra st 100ohms motstånd(om du nu ska ha så många skyltar), och sedan seriekoppla de röda dioderna fem och fem med ett motstånd per krets.
du kan också köpa lite fler 100ohms motstånd tex 1000 kanske blir billigare då, eftersom det går även att använda till 3.3 volts dioderna om du kopplar de i serie med ett motstånd var, och ställer in spännningen på 5V du skall alltså inte koppla som i slowflys exempel
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Koppla inte som SanSao säger heller. Det kommer antagligen att funka ett tag. men inte så länge. Batterieleminalorn är ostabiliserad. Om vi säger att den ger 20% för hög späning vid så låg belastnig som vi pratar om nu. Så skulle den kopplingen ge 44mA vilket är för mycket. medan sodjans koppling i under samma förutsättningar ger. 23mA (med 2V dioden och 470ohm) vilket är bra mycket bättre. Spänningen kan bli ännu högre. När spännigen inte är helt stabil måste man lägga mer spänning över resistorn för att inte för för stora variationer i strömen. Det var det jag försökte säga att var fel med Jannes svar.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Stackars utter72, det här blev en rörig tråd..... :roll:
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Ja tyvärr. Men jag tror nog att det skulle vara mer synd om honnom om jag inte blandat mig i.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> För att göra mig tydlig så ska dioderna sitta i reklamskyltar...

Jahaja... :-)

Ja, det är ju en jäkla skillnad mot att bara koppla upp några dioder
på en labbplatta. Det var precis det jag menade med att det är ev helt
AVGÖRANDE betydelse vad det hela handlar om !!

Här har vi alltså en professionell applikation för utomhusbruk och med
ganska lång total användningstid. Dessutom med (antar jag) rellativt
stora kostnader för att fixa ett "fel". Eller hur ?

Och ett designkrav är att : "Jag har 2 olika motstånd hemma 470 ohm och 560 ohm ". Intressant... :-)

Jag vet inte hur många dioder/skylt vi talar, men det är helt klart att detta
inte bara är en fråga om några motstånd hit eller dit.

Bara ett par mindre saker.
- Jag skulle inte köra med ett spänningsaggregat som är så lätt att ställa om, det är bara en tidsfrågan innan någon är där och skruvar.
- Det är mycket möjligt att man skulle kolla på någon bättre "drivning" av dioderna, för att garantera att de håller sin inom gränserna.
- Ska det finnas någon möjlighet att (on-site) justera ljusstyrkan ? Det kan ju variera med montering, bakgrund (ljus/mörk vägg) m.m.
SanSao

Inlägg av SanSao »

danei skrev:Koppla inte som SanSao säger heller. Det kommer antagligen att funka ett tag. men inte så länge. Batterieleminalorn är ostabiliserad. Om vi säger att den ger 20% för hög späning vid så låg belastnig som vi pratar om nu. Så skulle den kopplingen ge 44mA vilket är för mycket. medan sodjans koppling i under samma förutsättningar ger. 23mA (med 2V dioden och 470ohm) vilket är bra mycket bättre. Spänningen kan bli ännu högre. När spännigen inte är helt stabil måste man lägga mer spänning över resistorn för att inte för för stora variationer i
strömen. Det var det jag försökte säga att var fel med Jannes svar.

tycker du utrycker dig konstigt. påstår du att det är något fel i min krets? det man kan klaga på är ju i sådana fall värdet på motstånden. du nämner inte heller att sodjans krets ger 13mA vid nominella värdet plus att den är ineffektivare( även om det handlar om ytters små effekter) man får ju väga samman hur mycket ljus han vill ha och hur mycket nätdelens spänning kan variera.

Betyder inte "regulated" stabiliserad?
ostabiliserad är iaf enligt danie enbart trafo + likriktare
Skriv svar