Ostabiliserad spänning - Innebär exakt?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Ostabiliserad spänning - Innebär exakt?

Inlägg av JimmyAndersson »

Känns lite som en nybörjarfråga, men jag tar den iallafall. :)

Behöver en nätadapter till ett projekt.
Hittade en på Elfa där det stod: "Då utspänningen ej är stabiliserad kommer den att variera med belastningen."

Jag har annars tolkat "ostabiliserad spänning" som en "fast" spänning med rippel, (som fixas med kondensatorer.) Men av det som stod på Elfa's sajt låter det som nätadaptern i princip bara bestod av en transformator och likriktare? (Möjligen med en enkel reglering via en zenerdiod och/eller transistor.)

(Den jag kikade på var 69-811-38.)
gvs
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gvs »

Ostabiliserad betyder väl att det inte sitter en regulator eller liknande i, utan att den är just icke stabiliserat till en viss spänning. Eftersom tomgångspänningen på en traffo är högre än arbetsspänningen så kommer den alltså att sjunka om du lägger en last över den.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Det betyder att spänningen är avsevärt högre obelastad, det blir oftast värre ju mindre effekt den är på. Vissa tillverkare har kurvor med spänning/ström diagram.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Tack. Då vet jag det. :)

Har inte tänkt så mycket på detta eftersom jag oftast bygger egna adapters från "grunden". (Man tänker inte lika mycket på benämningar då. Snarare att man bygger utifrån det man behöver..)

Såg att Elfa är ganska duktiga på att visa data för spänningen/strömmen vid olika belastningar. Hittade däremot en på Trimlog som gav "9VDC, 500mA. Ostabiliserad". Ingen mer info.

Får hoppas att alla anger spänningen (9V) vid full belastning (dvs 500mA i detta fall.)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det inebär väl i praktiken att det är en trafo med likriktar brygga. Det är iafa min erfarenhet.
Skriv svar