Funderingar kring ett konstlastbygge

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Re: Funderingar kring ett konstlastbygge

Inlägg av grym »

japp, dom där 196v brinner upp över transistorn och effekten med

då behöver opampen klara av att ge 4+ ca 3-10v som är gate spänningen

prova i praktiken funkar med :wink:
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

rikkitikkitavi skrev:Jag säger bara en sak, LTSpice :)
Jo, det blir 196V över D-S på mosfetten. OP ger en utspänning på några volt som genom nosfettens överföringsfunktion omsättning ger en ström som ger 4V över resistorn. Som du simulerat :)

Mosfetten är alltså mellan fullt bottnad och fullt strypt, och man kan mäta ström/spänning över d-s för att beräkna rdson. Den har en transkonduktans (spänning in ger ström ut, eller ström genom).

Tänk så här: tänk om R är stort och den styrande inspänningen till OP är en liten växelspänning, hur ser växelspänningen ut över R (jag skall lägga upp en ltspice fil lite senare)
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Tack för svaren! Det var riktiga moralhöjare!

Ahaaa, så i detta läge ligger mosfet:en inom ett område som man "normalt" inte vill ligga pga av den höga Rdson:en som i sin tur genererar värme...
Det var som fasen, det blir ett sånt spänningsfall då. Då går ju faktiskt siffrorna ihop!
Om du har tid rikkitikkitavi så kikar jag gärna på filen. Behöver gå igenom sånt här grundligt så det sitter.

Hehe jo jag vet grym men jag har gjort några försök i praktiken men det har gått lite för fort och både minskat mitt komponentlager kanska drastiskt samt förminskat "labb-bar" yta på kopplingsplattan ganska mycket :wink:

Bra. Nu börjar snart krav-specen bli klar.
- ~60W dvs 4A vid 15V eller 300mA vid 200V
- Extern DAC och ADC (bestämmer mig definitivt när jag bestämt µC)
- Display för visning av spänning, ström, effekt, temp, fläkt-rpm i % och kansker något mer
- Rotary encoder eller potentiometer, avvaktar beslut efter litet labbning
- Aluminiumlåda från eBay

Fler idéer eller förslag?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

en liten fuling

om man vill ha så man kan hantera stora effekter så har jag annvänt effekttrissor från servodriver, dom klarade 600w och 600v och 100A, men hadde uselt hfe, så darlingtonkopplat med en mosfet för driving av effekt trissan gjorde att man fick det bästa av två världar för just den har saken

kan ju behövas lite ordentliga kylflänsar med :mrgreen:
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Hehe, men å andra sidan man man lasta det mesta känns det som :wink:

Jag beställde dessa på prov från eBay -> 2SK2967 (datablad)
Får se om jag tänkt fel men tyckte dom hade en bra kombination av låg Rdson och max spänning.
Användarvisningsbild
stenD

Inlägg av stenD »

Magnus_K skrev: jag har gjort några försök i praktiken men det har gått lite för fort och både minskat mitt komponentlager kanska drastiskt samt förminskat "labb-bar" yta på kopplingsplattan ganska mycket :wink:
Ett tips när man håller på med lite högre effekt än vad kopplingsplattor tål är att köra med spånplatta och mässingsspik. Att löda mot mässing är lätt och man kan rita schemat på spånplattan och placera spikarna på lämpligt ställe.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Ja, helrätt stenD. Jag ska nog faktiskt snickra ihop något på jobbet för när lasten är klar då går det vidare till SMPS-bygge. Det var där jag eldade på brädan senast.
qx5

Inlägg av qx5 »

Spånplattor brinner kanske dock bra :P
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Magnus_K skrev:Hehe, men å andra sidan man man lasta det mesta känns det som :wink:

Jag beställde dessa på prov från eBay -> 2SK2967 (datablad)
Får se om jag tänkt fel men tyckte dom hade en bra kombination av låg Rdson och max spänning.
Se upp for förfalskade komponenter när du köper från Ebay och liknande ställen. Det är tydligen ganska vanligt, särskilt när det gäller lite dyrare halvledare.

http://www.cdkands.com/counterfeits.html "Do your self's a favor and do not buy output transistors on ebay... risky business."

http://sound.westhost.com/counterfeit.htm

etc...

Särskilt när man labbar så är det ju tråkigt om man faktiskt har kopplat rätt men saker ändå brinner upp för att det helt enkelt är felaktiga transistorer.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Kan inte annat än att hålla med arvidb. Jag handlar mycket på eBay och har många gånger funderat på om den pryl jag håller i min hand är äkta eller inte.
Senast var det en IRF740 i TO-220 kapsel som jag höll i handen. En från ELFA och några från eBay. Samma tillverkare men det jag tyckte var lustigt var att benen på dom från eBay var väldigt blanka, typ polerade, jämfört mot dom från ELFA som var väldigt matta. Alltså ungefär det han visar i filmen du bifogade.

Elektronikhobbyn är ganska nyutvecklad hos mig och än så länge en så liten hobby så jag har tid att bokföra varje komponent jag köper. Tyvärr har jag inte utrustning och kunskap att testa alla komponenter fullt ut men jag försöker behålla dessa "suspekta" komponenter på plattan och sen när den slutgiltiga kretsen ska ihop så beställer jag hellre nytt från ett mindre riskabelt ställe, om man kan säga så.

Men tack för heads-uppen. Kan också tillägga att senaste gången det blev lite varmt berodde mer på felkoppling än annat.

EDIT: Stavfel
Senast redigerad av Magnus_K 24 augusti 2014, 00:57:06, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Ommärkta MOSFET är tydligen vanligt.. man får tex en som klarar rätt spänning och effekt men har ett mycket sämre Rds(on)..

Jag har själv köpt effekt-mosfet på ebay som jag misstänker har exakt det problemet, men jag har inte gjort mer seriösa mätningar (än)
qx5

Inlägg av qx5 »

Låter som man bör bygga en testjig för alla komponenter man köper på eBait ..

Kanske inte så jättesvårt för vanliga komponenter iaf? värre med IC.
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

for Magnus K...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Jag har en helt analog, 0..10A byggd från ett schema som jag hittade i ett gammalt nummer av EDN.. Ingen mätning alls, dvs inga mätare, annars samma princip som ditt schema i första inlägget.

Kolla annars Jim Williams 100A last i EDN: Issue 18/2011
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Tack för filen rikkitikkitavi. Ska labba med detta i helgen.

Det var mycket intressant artikel AndersG! Bra läsning. Hade inte en tanke på att man tex kan lägga en x10 diff-amp över shuntresistorn. Har lagt till länken nedan.

EDN_länken
Skriv svar