Finns det bättre lösning än skicka digitala signaler via FM?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Finns det bättre lösning än skicka digitala signaler via FM?

Inlägg av Al_Bundy »

Hej!

Jag håller på fundera införskaffa FM-sändare och FM-mottagare. Men jag tänker ha kommunikation med många enheter. Därför tänkte jag ha en stor enhet som sänder ut en kod t.ex "345" åt alla andra små enheter. När t.ex enhet 345 känner av "nu vill stora enheten mig något". Då skickar enhet 345 en svarskod tillbaka till stora enheten och den stora enheten skickar då den datamängd som ska behandlas av enheten 345.

Anledningen är att då man man ha flera enheter som har kommunikation med en stor enhet.
Då är min fråga: Brukar man göra så här eller är detta krångligt gjort? Finns det bättre alternativ?

Annars är jag själv ganska nöjd med min idé :) Fast en bättre skadar ju aldrig :)
sodjan
EF Sponsor

Re: Finns det bättre lösning än skicka digitala signaler via

Inlägg av sodjan »

Du kan ju lika gärna skicka adress och data tillsammans på en gång.
Och sedan vänta på ett "OK" från slaven. Det sparar ett par vändor.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Fast FM är väl inte optimalt för datamodulering?

Men annars är väl just en master som skickar adresserade paket och "pollar" slavarna en ganska vanlig topologi.

Ethernet är ju annars en rätt lämplig teknik, det är ju från början gjort för radio (hörs på namnet), med CSMA/CD (det finns ju också andra tekniker för att lösa kollisioner).
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Standard är att man skickar ett block som innehåller lite olika saker men minst adress på mottagaren och kommando (+ evt. data) samt checksum. Att reservera en adress som "gäller alla" kan vara en bra idé också, det kan kombineras med olika kommandon som kan styra om det finns en ny enhet i nätverket.

I ett system där meddelanden kan "hoppa" behövs det:
* Ursprungsadress.
* Mottagare adress.
* Senaste avsändare adress.
* Data osv.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

IceCap hann lite före men vi kompletterar varandra

Jag håller just nu på med ett liknande projekt och kör med radiomoduler från Swech och där får man ut ut UART signaler som går rakt in i en processor och där gör man vad man vill med data.
Master kan sända "enbart till 345, nästa byte är till dig" 345 kan då svara" jag hörde meddelandet"

Protte
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Eller också kör man TCP/IP över WiFi, eller ZigBee, MiWi...., eller .....,eller...., eller .....

Det finns en uppsjö av protokoll avsedda för trådlös överföring, bara att välja och vraka.
Gemensamt för alla är att man skickar adress och payload samt för det mesta kontrollsummor etc i ett och samma datagram, ibland uppdelat på flera datagram om det är mycket data, oftast skickar mottageren ett (med undantag av UDP) ACK för varje datagram.
Skriv svar