Jonas ROV NG

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Re: Jonas ROV NG

Inlägg av toffie »

Ja det är ju fördelar :) Men hur överförs videon som det är nu? Kan ingenting om balun osv, är det en sorts antenn? Hur fungerar det under vatten mot mottagaren på land?

Edit...
Är sådär trött idag, så jag sökte inte ens på det.. men så gjorde jag det, för det kunde ju vara en smart sak att göra.. :doh:
Såå.. En annan fråga som jag glömde ställa.. hur lång kabel kan du ha för kameran utan att det blir dålig/ingen bild?
na2jojon

Inlägg av na2jojon »

Hur fungerar det med infästningen av kabeln i ROVen, alltså med hur mycket kraft kan du dra i kabeln? Jag tänker på om något händer under vattnet och den dör eller om den trasslar in sig i något som där nere. Då vore det ju bra att kunna dra upp den.
Användarvisningsbild
JonasJ
Kontakt:

Inlägg av JonasJ »

toffie: Vet ej hur lång kabel jag kan ha utan att bilden förvrängs. Jag får testa detta.

na2jojon: Jo, det blir någon typ av infästning så att jag i värsta fall kan dra upp ROV:n i navelsträngen men exakt hur och vad vet jag inte ännu.
MTq

Inlägg av MTq »

Jag skulle låta en vajer gå längsmed navelsträngen som man kan dra i om det skulle behövas.
Virror
Kontakt:

Inlägg av Virror »

JonasJ skrev:+ Jag kan ha längre kabel
+ Jag kan ha en enkel styrenhet på land
+ Jag slipper fördröjningar som blir med en IP kamera
+ Jag slipper ha en router på land (för att kunna ansluta IP kamera, ROV samt laptop på samma nät)

Men visst finns det nackdelar också. Använder man en laptop blir det enkelt att t.ex. spela in film eller ha overlays på bilden. Dessutom är det en mer färdig lösning som direkt kan användas. Men eftersom jag inte har en bra laptop fick det bli RS485 istället.
Då var det lite som jag gissade, längre kabel är helt klart en stor fördel även om man kommer en bra bit på 100m.
Punkt två vet jag inte om jag håller med om dock, för mig är inget lättare än att bara plugga in allt i laptopen och slippa bygga hårdvara för den änden : D
Hur mycket fördröjning kan det bli? Är nyfiken : ) Dock är det ju rätt stor tröghet i ROVen så frågan är om man märker så mycket.
Finns ju små smidiga USB anslutna switchar.

Gissar dock att jag får gå över till RS485 om man vill börja dyka djupt : D

Frågan om video kvalitet är ju också intressant, speciellt i riktigt långa kablar typ 100m+
Användarvisningsbild
JonasJ
Kontakt:

Inlägg av JonasJ »

Virror: Äsch, det är väl egentligen inte så mycket fördröjning. Det rör sig kanske om några 100-tals millisekunder och troligen inget man lägger märke till när väl ROV:en är i vattnet.

Enkelt kan ju ha lite olika betydelser :) Med enkelt menar jag att jag får en styrenhet som gör vad den ska och inget annat. Min styrenhet har två joysticks och en touchscreen. Inget Windows, inga hårddiskar, ingen känsligt elektronik. Dessutom är det förstås roligt att bygga en egen (jag funderar på att gå över till ARM och använda processorn för att generera OSD:n direkt istället för att gå via MAX7456).

MTq: Nä, vajer tror jag inte på. För tungt, stel och klumpigt att rulla ihop. Säkrar man navelsträngen ordentligt i skalet tror jag att den kan ta upp ganska stora krafter. Däremot hade jag ett rep knutit på ROV när jag provade de första gångerna.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Man behöver ju inte ha någon 10mm wire, utan även en tunn på 1.5-2mm tål rätt mycket.

http://www.vajerman.se/vajer-stallina/1 ... stfri.html Minsta brottlast 2.25kN och 100m väger bara just över 1kg.

http://www.hjertmans.se/article/wire-ro ... tradig-2mm En mjukare 2mm wire med fler trådar.

Går man upp i 3mm så har man en brottgräns på ca 500kg
iamsuperman
Kontakt:

Inlägg av iamsuperman »

Jag har tänkt på det här med vattensäkringen och funderat på om man skulle kunna montera elektroniken inuti ett isolerat rör som stoppas i R.O.V. kroppen ? och på så sätt få ett dubbelt skydd. Det skulle inte göra så mycket om det läckte in lite i första kroppen... Kanske blir det för tungt?
Användarvisningsbild
JonasJ
Kontakt:

Inlägg av JonasJ »

Larda: Men hur stor brottslast kan man räkna med bara en kabel? Jag tror tillräcklig men jag har förstås inte provat. En wire kommer att lägga till vikt på navelsträngen när målet är att försöka få den så flytneutral som möjligt. Jag köpte 50 m 3 mm plastad wire till min första ROV som jag tänkte använda till just detta med men som sagt personligen tyckte jag inte att det var tillräckligt bra för att väga upp nackdelarna och därför avstod jag.

iamsuper: Nja, det är inget för mig. Jag vill kunna felsöka, renovera och vidareutveckla kortet. Men det finns exempel på ROV:er där man har löst det så (fast där man struntat i det första skalet). Dessutom jag tycker det känns lite fegt :)
iamsuperman
Kontakt:

Inlägg av iamsuperman »

Man kan ju ta lite kraftigare fiskelina, men dock finns risken att den trasslar sig. Jag tror att det fungerar bra med vanliga navelsträngen (kabeln) så länge den inte fastnar.
Jag såg någon som satte flöten på sin kabel för att få den neutral... :)
Användarvisningsbild
JonasJ
Kontakt:

Inlägg av JonasJ »

En billig flytneutral kabel hade varit riktigt trevligt men tyvärr är dessa kablar extremt dyra.

Jag såg för övrigt detta på kickstarter:

Bild

Riktigt trevligt initiativ! Tänk om man skulle lägga upp en Kickstarter kampanj för flytneutral navelsträng också... :humm:
iamsuperman
Kontakt:

Inlägg av iamsuperman »

det är intressant teknisk lösning på motorerna i Kickstarterprojektet, väldigt kompakt. Vill ha! :tumupp:
iamsuperman
Kontakt:

Inlägg av iamsuperman »

aaah, någon har hackat thingiverse!
Det går inte att komma åt modellerna för stunden plus att projektsidorna länkas till glitchpudding och en space:ig 404
:evil:
Användarvisningsbild
JonasJ
Kontakt:

Inlägg av JonasJ »

Ha, nu fattar jag vem du är också :)

/Jonas
iamsuperman
Kontakt:

Inlägg av iamsuperman »