Ny programvara oftast slöseri med resurser [delad, blåskärm]

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Nerre

Re: Ny programvara oftast slöseri med resurser [delad, blåsk

Inlägg av Nerre »

TomasL skrev: MS lägger ned ett antal hundra miljoner dollar per år, enbart för att få sina programvaror mer lättarbetade
Och trots det lyckas de med såna katastrofer som Office 2010? :)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

På vad sätt är det en katastrof, betydligt mer lättarbetat än tidigare versioner, när man väl vant sig med ribbon.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det är jättesvårt att hitta en del funktioner som man vet att de finns men inte vet var de har tagit vägen (vi fick Office 2010 i vintras och jag får fortfarande frågor från kollegor som inte hittar grejer, själv brukar jag googla så jag har hittat det mesta numera), det går inte att anpassa verktygsfälten, men får i såna fall göra egna och ersätta de befintliga. Kombinerat med att verktygsfältet tar dubbelt så stor plats som i gamla Office blir det oerhört ineffektivt.

I gamla office hade jag redigerat verktygsfälten och tagit bort knappar jag aldrig använde och ersatt dem med knappar som inte fanns till funktioner som jag använde oftare.

Dessutom så med gamla Office så fanns allt i menyerna om man inte hittade det i verktygsfältet.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Här har det hänt ganska ofta att Office inte kan placera en bild rätt och skriva ut den. Visst, på förhandsvisningen ligger bilden rätt och har rätt storlek - men på skrivaren är det fel storlek.

Tar jag samma fil in i LibreOffice passar placeringen och storleken och utskriften blir perfekt.

Och nej, det är ingen skillnad på drivrutin, båda datorer kör Win7Pro.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Inlägg av Spisblinkaren »

TomasL skrev: Det är väl bara att pröva och se vad som händer, ett problem är väl att modern hårdvara inte har Floppy längre.
Nja, prova och se vad som händer är inte aktuellt.

Min fråga är mer hypotetisk.

Det vore nämligen kul om man kunde det för då kan jag köpa mig en ny dator när som helst :)

Apropå Floppy (FD) så försökte jag installera det i den nya W7-maskinen som jag började denna tråd med.

Vi tryckte in en FD, jag köpte IDE-adapter (PCIe) och sen trodde vi det bara var att köra.

Först skrattade vi gott åt hela grejen för vilken modern dator har Floppy :D

Men sedan upptäckte vi att antalet stift hos FD var färre än IDE :(

Detta är ännu idag inte löst så nu hänger bara en FD mekaniskt monterad på fronten.

Men jag är faktiskt väldigt sugen på att få igång den.

Detta mest för att vårt fina och mycket moderna digitala oscilloskop (CRT perfekt nog :D) har FD som lagringsmedia för kurvor.

Nån som har nåt tips?

MVH/Roger
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

usb floppy drive, från hundringen på ebay
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Sorry, jag missade att säga det men jag har faktiskt tittat på den lösningen.

Men jag vill inte gärna ha nån sladdrig Floppy ovanpå min maskin.

Dessutom tog Kjell & co 400 spänn för den.

Och nu sitter det en trevligt inbyggd och "gratis" Floppy där.

Men jag ska titta på den lösningen igen.

Tack för tipset!

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Alla som tycker vi borde bygga fler kärnkraftverk bara för kunna ordbehandla och surfa med multikärnade 64-bits processorer räcker upp en hand :D

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Nerre skrev:Det är jättesvårt att hitta en del funktioner som man vet att de finns men inte vet var de har tagit vägen (vi fick Office 2010 i vintras och jag får fortfarande frågor från kollegor som inte hittar grejer, själv brukar jag googla så jag har hittat det mesta numera), det går inte att anpassa verktygsfälten, men får i såna fall göra egna och ersätta de befintliga. Kombinerat med att verktygsfältet tar dubbelt så stor plats som i gamla Office blir det oerhört ineffektivt.

I gamla office hade jag redigerat verktygsfälten och tagit bort knappar jag aldrig använde och ersatt dem med knappar som inte fanns till funktioner som jag använde oftare.

Dessutom så med gamla Office så fanns allt i menyerna om man inte hittade det i verktygsfältet.
Tack gode Gud för Office 97 :D

MVH/Roger
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

billigaste usb diskettstationen kostade 70 kr på ebay, med lite våld och en småltlimspistol s blir den intern :badgrin:

japp, för ordbehandling så kan man gott köra på simplaste 8080 eller 8008 processor
hadde skitkul med detta då jag hadde datordelen i datorteket runt 1995
eftersom det fanns begränsat med datorer så fick deltagarna bara halva tiden framför ordinarie burk
resten skulle dom göra annat arbete, som sedan skulle göras fördigt i datorn, kommer inte ihåg med det var väl works då

för att underlätta så ordnade jag fram två eller tre gamla dosmaskiner, 8086 med monokroma skärmar
dom hadde inte ens hårddiskar utan dubbla 0.72 floppys
så jag gjorde en enkel beskrivning om hur man körde edit i en sådan, för att dom skulle kunna skriva ner texten i godan ro utanför vanlig tid
och ssaaaatan vad svårt dom hadde för detta
för i normalfall så fipplades det runt med fonter, storlekar och allt annat än det viktigaste , texten
och när dom kom till att inte kunna göra något annat än skriva ner just text så verkade 70-80% av dom låsa sig mentalt och klarade inte av det
dom kunde inte separera dom två sakerna, att först skriva text, och därefter ordna det grafiska
det skrämmer mig än idag

om, jag säger om , man skulle ordna ett andra internet som faktiskt skulle gå på innehåll och ha prioritet på energi, både på datorer och överföring
så skulle jag vilja ha något som körde news, mail och enkla hemsidor, där det endast fanns text, inget annat
hyggligt stora lcd skärmar, icke grafiska, utan den gamle halvsega låågenergiskärmar som fanns på dom första bärbara
(några av dom var sköna att läsa redan då) eller elektroniska pappersskärmar, och en skitliten processor som kan mostsvara en 80486 eller så, med dagens teknik lär den kunna gå på ett batteri i en halv evighet
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

grym skrev: japp, för ordbehandling så kan man gott köra på simplaste 8080 eller 8008 processor
hadde skitkul med detta då jag hadde datordelen i datorteket runt 1995
eftersom det fanns begränsat med datorer så fick deltagarna bara halva tiden framför ordinarie burk
resten skulle dom göra annat arbete, som sedan skulle göras fördigt i datorn, kommer inte ihåg med det var väl works då

för att underlätta så ordnade jag fram två eller tre gamla dosmaskiner, 8086 med monokroma skärmar
dom hadde inte ens hårddiskar utan dubbla 0.72 floppys
så jag gjorde en enkel beskrivning om hur man körde edit i en sådan, för att dom skulle kunna skriva ner texten i godan ro utanför vanlig tid
och ssaaaatan vad svårt dom hadde för detta
för i normalfall så fipplades det runt med fonter, storlekar och allt annat än det viktigaste , texten
och när dom kom till att inte kunna göra något annat än skriva ner just text så verkade 70-80% av dom låsa sig mentalt och klarade inte av det
dom kunde inte separera dom två sakerna, att först skriva text, och därefter ordna det grafiska
det skrämmer mig än idag

om, jag säger om , man skulle ordna ett andra internet som faktiskt skulle gå på innehåll och ha prioritet på energi, både på datorer och överföring
så skulle jag vilja ha något som körde news, mail och enkla hemsidor, där det endast fanns text, inget annat
hyggligt stora lcd skärmar, icke grafiska, utan den gamle halvsega låågenergiskärmar som fanns på dom första bärbara
(några av dom var sköna att läsa redan då) eller elektroniska pappersskärmar, och en skitliten processor som kan mostsvara en 80486 eller så, med dagens teknik lär den kunna gå på ett batteri i en halv evighet
Du är grym, grym :D

Finns inte så mycket mer att tillägga.

Förutom möjligtvis att möjligheten att kunna ladda ner bilder "on demand" vore käckt. Fast då snackar vi inte ren texthantering längre.

MVH/Roger
PS
Monokroma skärmar regerar :D
qx5

Inlägg av qx5 »

Man skulle kunna skicka NNTP peer-2-peer över långvåg..
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Är inte du riktigt nykter du heller :D
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Installerade Office 97 2002 och användes ända fram tills för ca 1 år sedan. :) Då var jag tvungen att installera W7, men det var lika bra då jag kört XP till dess och då funkade det inte att installera det längre, ett textprograms epok i graven för min del.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Jag tycker att Office 2003 och 2007 funkade bra, 2010 har bra funktioner också, det jobbiga är användarinterfacet som inte är gjort för att enkelt kunna anpassas efter ens behov.

För mig som har Ctrl-C, Ctrl-X och Ctrl-V i ryggmärgen är det totalt onödigt att ha stora feta knappar för de funktionerna i verktygsfältet.

För att inte tala om det här formatmallsfältet som är fullbelamrat med en massa formatmallar som jag inte använder (men de som jag verkligen använder går knappt att få dit). Tre fjärdedelar av skärmens bredd är ockuperad av knappar jag inte har användning av. Men knapparna som jag VILL ha (t.ex. Stycke-Håll ihop med nästa och Stycke-Håll ihop rader) har jag fått lägga på en egen flik, med enorma knappar (jag ville ha dem i samma storlek som knapparna för Fet, Kursiv etc precis som jag hade i Office 2003 och 2007).

Det ska tydligen gå att anpassa verktygsfält om man laddar hem nån särskild XML-editor, men jag har inte orkat titta på det för det verkade rätt avancerat.
Skriv svar