Söker "täta" kontakter.

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
Repaterion
Inlägg: 597
Blev medlem: 4 februari 2011, 00:57:32
Ort: Gustavsfors (Lite till vänster om världens utkant)

Söker "täta" kontakter.

Inlägg av Repaterion »

Tjipp!

Försöker hitta någon form av täta kontakter mellan bilen och husvagnen.

Smidigaste formen vore ju speakon men de är väll inte tillräckligt täta?
För jag vill dra en riktig laddkabel till husvagnen i storleksordningen >/=6mm2 från bilen med ett eller flera relän/kontaktor som styrs från bilen via en baklykta eller liknande så inte det drar ström från bilens egna batteri, när man står på en parkering t.ex

Något i den här stilen kanske?
http://www.electriccarpartscompany.com/ ... p_200.html

Vid bara laddning fungerar det bra, men när kylskåpet är på och det står i 12V läget så förvandlas kablaget under vagnen till kolasnören de är 1,5mm2 (se skulle behöva bytas ut de med), så kan man då mata från bilens generator så vore det en välgärning, eller är spänningen för skitig tror ni?

//Hannes
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3548
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Söker "täta" kontakter.

Inlägg av lond »

Behöver kontakterna vara "täta"? Jag skulle nog använt mig av ett högströms-kontaktdon typ Batterikontaktdon 2 P och sedan tätat genomföringen av kabeln i husvagnen. Även intelligent styrning av 2st kontaktorer så att kontakterna är strömlösa vid kontakterandet.

/// Marcus
Användarvisningsbild
Repaterion
Inlägg: 597
Blev medlem: 4 februari 2011, 00:57:32
Ort: Gustavsfors (Lite till vänster om världens utkant)

Re: Söker "täta" kontakter.

Inlägg av Repaterion »

Täta och täta de behöver ju inte vara IP68. ;) Men halvtäta är väll nästan sämre om det stannar vatten inuti dom.

Genomföringen i husvagnen kan man ju ta en AGIR koppling eller IP54 klassad sak eller något liknande.

Kontaktdonen du länkade till skulle ju kunna fungera, och de lär ju dela sig om vagnen skulle släppa från kulan.

Min lösa idé i huvet är så här.
Bilbatteri-> Säkring -> Kontaktor*-> ->koppling<- Kraftdiod (100A 30VDC typ) -> Batteriet i vagnen.
*=Styrspänning från bakljuset inkl brytare och säkring, har nämligen redan slutsteg i bagagen så det finns en 50mm2 dragen redan, ett kopplingsblock.
Med dioden slipper jag "backspänning" från vagnen och 0,6V lär väll inte påverka laddningen nämnvärt eller?

Dioder
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... ageSize=10

Hur tänker du med intelligent lösning med två kantaktorer? Den kommer ju inte vara dragen för ens jag har startat bilen, och dioden hindra backspänning, så kontakterna kommer vara spänningslösa... tror jag.

Om någon moderator läsare så kanske denna tråd skall flyttas till projekt eller idé?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Söker "täta" kontakter.

Inlägg av Meduza »

Tja du har ju tex dessa: https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=20173

Inte så kompakta, men paralellkoppla stiften 2 och 2 så kan du iaf köra 60A+ genom dom med gott samvete, och dom är IP68
qx5
Inlägg: 1678
Blev medlem: 14 augusti 2014, 04:23:04

Re: Söker "täta" kontakter.

Inlägg av qx5 »

Cirkulära kontaktdon sägs vara mycket tillförlitliga för fältbruk. Man kan koppla relä så att reläet drivs direkt. Men kopplar bara till efter en fördröjning på cirka 10 sekunder.

Rent praktiskt så kan du koppla en kapacitans till basen på en transistor som i sin tur drar ett relä.
nifelheim
Den första
Inlägg: 2487
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Söker "täta" kontakter.

Inlägg av nifelheim »

0,6 Volt är för mycket :)

sätt dit en
http://biltema.se/sv/Fritid/Husvagn-och ... ela-25230/
eller motsvarande, istället för dioden
Skriv svar