Problem med drivningen på LP spelare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
berg_lund

Problem med drivningen på LP spelare

Inlägg av berg_lund »

Hej!
Helt ny i ert forum så ni får vara snälla hehe
Fyndade en en liten portabel Dux lp-spelare på en loppis för 20kr med hopp om att det inte var något större fel på den.

Pickupen/förstärkare/högtalare fungerar men elmotorn som ska driva skivan verkar inte reagera alls.
Det är inget som ser trasigt eller bränt ut och jag har kollat så att den är inställd på 240V. Har testat att koppla ett batteri direkt till motorn och då snurrar den så det verkar inte vara själva motorn i alla fall. Den ska gå att köra både från vägguttag och med batterier men har ännu inte testat vad som funkar med batterier.

Min kunskap om elektronik är inte mer än att jag äger en multimeter och kan läsa ett kopplingsschema så all hjälp med vad jag kan göra för att felsöka är uppskattad!
Bild
Bild
Användarvisningsbild
SM7CZR

Re: Problem med drivningen på LP spelare

Inlägg av SM7CZR »

Mät transistorerna TS451 och TS452. Har du diodmätning på din multimeter?
Kan du fixa lite bättre bild på schemat?
Ljud i förstärkaren?
Användarvisningsbild
agfamatic

Inlägg av agfamatic »

kan vara AC187 i motorstyrningen som har pajat.
AC187 är en germaniumtransistor de är ökända för att det börjar växa små bly eller tenn trådar inuti transistorns metallburk vilket tillslut kortsluter de aktiva elementen inuti transistorn.
det man kan göra åt det är antingen att byta transistorn mot en ny germaniumtransistor eller koppla en spänning mellan transistorns alla ben och burken för att förhoppningsvis bränna av de tunna metalltrådarna inuti transistorn.

jag har även hört att det kan gå att bli av med trådarna genom att hätta upp transistorns burk med lödkolven men det har jag inte själv prövat och om man använder värmemetoden bör man nog vara väldigt försiktig.
berg_lund

Inlägg av berg_lund »

Tack så mycket för era svar!
Jag har diodmätning på multimetern och hittade en guide till att testa transistorer (http://www.wikihow.com/Test-a-Transistor). Så jag ska testa båda dom när jag kommer hem!
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Läs denna tråd!
TS452 kaputt, AC187 (germanium).
Ersattes med BD136 (kisel)
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =2&t=73080
berg_lund

Inlägg av berg_lund »

Nu har jag gjort lite test. Hade inte tid att plocka bort transistorerna från kortet idag utan gjorde mätningarna direkt på kortet. Så jag kanske måste göra om det?

TS452 / AC 187:
Base - collector = 855 ohm
Base - emitter = 65 ohm och beep

TS451:
Base - collector = 330 ohm
Base - emitter = 290 ohm

Om jag förestått det hela rätt så betyder det, precis som ni sa, att TS452 är trasig och att TS451 är hel.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Ohm-mätning till detta säger väldigt lite. Spänningar under drift säger mycket mer och då på alla E, B & C kontra GND.
Skriv svar