Hallå i stugan!
Fortsätter mitt förra lyckade projekt med ett annat, ska nu installera ett kombinerat positionsljus och bromsljus i en röd LED-slinga. Mao. vid inbromsning lyser slingan med full styrka och vid körning med minskad styrka. Vad jag förstått finns det inget i laglig väg som hindrar från att installera extra bromsljus på bilen, men detta är väl inte rätt forum för den typen av frågor.
Har gjort lite research på nätet men inte hittat helt tillfredställande svar, en snabb sökning på tuben visade en video med en kille som använde sig av en diod(in4004/5)+540ohm resistor från positionsljuset och och en diod från bromsljuset, detta gick till en slinga om 6LEDs, min slinga består av 30LEDs på 60cm. Så då är frågan räcker det med samma uppsättning, och om inte, vad ska jag ha som är annorlunda?
Hittade en sladd som skulle utföra den dubblande funktionen, men kostade drygt hundralappen från staterna, så det känns bättre och roligare att knåpa ihop allt själv!
Videolänk till tuben:
Tackar på förhand!
/Micke
Positions- & bromsljus LED
Re: Positions- & bromsljus LED
Bör väl funka med dioder och en resistor, men du får anpassa resistorn till dina förhållanden.
Om du har tillgång till ett variabelt labbaggregat och en multimeter så kan du mäta vid vilken spänning från aggregatet du tycker LED:arna lyser lagom för positionsljuset.
Mät också vilken ström som flyter till LED:arna.
Räkna sedan ut resistorn enligt ohms lag dvs R=(13-uppmätt spänning i V)/uppmätt ström i A
Räkna ut resistorns effekttålighet i W = (13-uppmätt spänning i V) x (uppmätt ström i A)
Har estimerat bilens spänning till 13V med tanke på dioderna.
/J
Om du har tillgång till ett variabelt labbaggregat och en multimeter så kan du mäta vid vilken spänning från aggregatet du tycker LED:arna lyser lagom för positionsljuset.
Mät också vilken ström som flyter till LED:arna.
Räkna sedan ut resistorn enligt ohms lag dvs R=(13-uppmätt spänning i V)/uppmätt ström i A
Räkna ut resistorns effekttålighet i W = (13-uppmätt spänning i V) x (uppmätt ström i A)
Har estimerat bilens spänning till 13V med tanke på dioderna.
/J
en liten µC med PWM eller en 555 hade ju kunnat funka också... så du kör 255 vid broms och kanske 100 vid position...
Man kan använda två motstånd och ett relä.
Från positionljuset ett motstånd som gör att det lyser så svagt man vill ha det.
Från bromsljuset tar man signal som drar relät, ut till LED med så stort motstånd som behövs för att ge full ljusstyrka.
En "hjälpreda" för LED...
http://ledcalc.com/#calc
Från positionljuset ett motstånd som gör att det lyser så svagt man vill ha det.
Från bromsljuset tar man signal som drar relät, ut till LED med så stort motstånd som behövs för att ge full ljusstyrka.
En "hjälpreda" för LED...
http://ledcalc.com/#calc
Det räcker bra med två dioder och en eller två resistorer beroende på typ av tape. Den vanliga 12V varianten klarar sig med ett. Jag skulle sikta på max 1/4 ström för positionsljus.
Om det är en modern bil kan det bli knasigt att blanda ihop bromsljus med positionsljus via dioder, beror på om lampvakten sitter på plus eller jordsidan.