Råd till nybörjare som vill experimentera

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
pensionstagare

Råd till nybörjare som vill experimentera

Inlägg av pensionstagare »

Hej alla!
Jag är ny i forumet, vill köpa lödstation, experimentplatta och bra multimeter, vad behöver jag och var köpa "bäst och billigast"?
Tacksam för svar.
Mvh Pensionstagare
Användarvisningsbild
jesse

Re: Råd till nybörjare som vill experimentera

Inlägg av jesse »

Denna lödstation har jag använt i flera år och är väldigt nöjd.
Bild
Lödstation 48W

Den levereras med lödspets 1.0 mm (tror jag). Köp även en Lödspets 0.5mm BITC50N1, så kan du löda lite mindre saker utan problem.

De flesta multimetrar bruka duga till hobbybruk, förutom de allra billigaste, som kan visa helt fel om man har otur. Finns säkert någon lämplig hos samma återförsäljare här. Köp alltså inte DVM-832, annars hänger valet mest på vad du vill ha för funktioner.

Experimentplattor och dylikt ska du nog inte se som en engångs-investering. Köp den platta och/eller experimentkort som du behöver för det du vill göra just nu. Behöver du något annat sedan så köp det senare.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

För mig har oscilloskop hög prioritet. Utan ett sådant kan det vara svårt att felsöka. Om du inte vill lägga några större pengar finns ofta begagnat från några hundralappar.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Det beror lite på inom vilken "gren" du vill experimentera, analog, digital, MCU'er eller annat.
Men det beror ju naturligtvis också på vilka förkunskaper du har.

Välkommen till forumet!
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Hej!
Ja utan att veta vad du vill göra med din tid och nyfikenhet är det svårt att råda.
Kolla in Swechtrading och / eller en del andra.
Att handla på Elfa faller nästan bort. Passa på att kolla under Säljsidorna . Så har jag köpt mycket.
Men som sagt vad vill du komma igång på ;-)
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Håller med alla övriga men i linje med vad psynoise skrev kan jag vittna om hur stor betydelse mitt oscilloskop haft för mitt hobbyutövande - borde skaffat det långt tidigare.

Jag köpte ett digitalt skop för ca 3700kr med minne som gör det lätt att frysa och studera signaler i lugn och ro vilket underlättat enormt. Går ju att använda till mycket och på många andra sätt, t.ex. som ett slags voltmeter (och amperemeter med lämpligt seriemotstånd) samt för enkel "logikanalys".
pensionstagare

Inlägg av pensionstagare »

pensionstagare skrev:Hej alla!
Jag är ny i forumet, vill köpa lödstation, experimentplatta och bra multimeter, vad behöver jag och var köpa "bäst och billigast"?
Tacksam för svar.
Mvh Pensionstagare
Tack för alla tips!
Jag har köpt en lödstation och en multimeter nu. Undrar om ni kan ge mig tips om
"Nybörjarlådor" alltså typ experimentlåda från Kjell o co.
Mvh Pensionstagare
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Tycker det är bättre att börja med ett litet projekt. Alltså bestäm dig för en grej du vill göra, något som du behöver eller har nytta av med lagom svårighetsgrad. Sen skaffar du de komponenter som behövs.

Förr eller senare behöver du nog en spänningskälla så varför inte tex ta ett beg PC-nätagg och enklelt modifiera till labb-aggregat med 3 fasta utspänningar 3,3V, 5V och 12V.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Vill man inte köpa et labbaggregar genast så fungerar ju vilken adapter som helst. Leta fram en med 9-12 volt DC ut. Helst ska den ju vara kortslutningssäker, annars är det ju lätt att man bränner den. Är den inte det kanske man borde köpa ett PTC-motstånd som fungerar som strömbegränsare. Det är väldigt effektivt. De ser ut så här:
Bild
PTC-säkring 72V 0.5A

Håller med Hanzibal. Vad ska man med en labbplatta till om man inte vet vad man ska göra?
Skriv svar