Jag fick lära mig den hårda vägen att flatkabel är illa tillsammans med dessa. Använde lite IDE-kabel som jag kapade av och lödde ihop. Det ville sig inte bättre att det blev kortis mellan ledare på PCB "under" kontakten och där flatkabeln var avkapad. Väldigt irriterande. Alla möjliga intermittenta fel uppstod. Så hittar man en riktig BC08-S kabel så är ju det att föredra alla gånger.anders_bzn skrev:Det är hanar med plastram runt. Men de är gjorda för 44-poliga kontakter, men det finns bara 40 stift. Det gör att man utan problem kan trycka i en 40-polig IDE hårddisk kabel.
Bild: Jag vill gärna ha tag i rätt prylar, för det kommer bli mindre problem än att löda sladdar på vanlig hylslist. Använder man IDC don och pressar så kan det fungera. Men om jag ska fixa till en kabel med många anslutningar och lösa trådar så är det jättesvårt att få till.
PDP-8a renovering
-
- Kontakt:
Re: PDP-8a renovering
Jisses vad mycket som hänt sedan jag kikade senast... Massor att kommentera...
Men först av allt. Grattis. Kul att det fungerar.
Så till kommentarer:
Option #2, om jag inte minns fel, är KM8-A. Isåfall är "interrupt inhibit f/f" till för att hindra interrupt efter en CIF, men innan det gjorts en JMP-JMS, som jag pratat om tidigare. Systemet kan inte tillåta interrupt i det läget.
KMTS har jag för mig att jag sett någonstans, men jag kan inte komma ihåg vart just nu. Men jag tror det skulle kunna vara en specific del av KM8-A. Time Sharing option sitter också på KM8-A, har jag för mig. Kanske relaterat till den. Fast nu är mitt minne luddigt...
Sedan det är med boot via KM8-A. Jag vet inte om du insett det än, men bootning av en åtta från ROM är lite speciell. Vad det handlar om är att det är en primitiv tillståndsmaskin som emulerar dina flippade switchar eller knapptryck på frontpanelen. Så boot-ROMet körs igenom, switchregister laddas och "DEP"/"LA"/"LXA"/"RUN" triggas, precis som om du skulle gjort samma saker på frontpanelen.
På det sättet skrivs ett boot-program ned i minnet, och sedan startas.
Man kan bygla (eller om det är en switch) att denna funktion ska akriveras vid ström på eller inte. Sedan kan det aktiveras om "SW"-pinnen på Omnibussen får en flank. Den signalen fanns med på Omnibus från starten, men hade aldrig någon definierad funktion, så boot-optioner började använda den som en signal för att boota.
Apropå RL-diskar, så behövs egentligen ingen alignment göras, men prestanda blir lite bättre om båda huvudena ligger på samma spår samtidigt, då en sökning annars behövs när man växlar huvud. Men drivrutiner hanterar även detta, så det är inget stort problem med oalignade drivar.
RL8A-kontrollern finns bara i en smak, och den kan hantera både RL01 och RL02. Möjligen finns det en switch eller en bygel för att kunna köra RL02, men om man slår på den så kan man fortfarande också kontrollera RL01. Man behöver bara veta om att antalet cylindrar bara är hälften så många, så man inte försöker addressera utanför vad som finns på en RL01.
Flera terminaler: OS/8 är ett enanvändarsystem, som bara pratar på en terminallina. Du kan förvisso stoppa i fler seriekort, men OS/8 kommer aldrig att prata på dom. Men med det sagt, så skulle du kunna sätta upp MULTOS8, och köra flera virtuella PDP-8or med OS/8, på flera terminallinor. Hela systemet finns att tanke via ftp från Update.
Ett annat alternativ vore RTS-8, men då har du fortfarande bara en OS/8 instans att leka på.
MOP-server i nätet... Klart man har det. Vem har inte det?
Men först av allt. Grattis. Kul att det fungerar.
Så till kommentarer:
Option #2, om jag inte minns fel, är KM8-A. Isåfall är "interrupt inhibit f/f" till för att hindra interrupt efter en CIF, men innan det gjorts en JMP-JMS, som jag pratat om tidigare. Systemet kan inte tillåta interrupt i det läget.
KMTS har jag för mig att jag sett någonstans, men jag kan inte komma ihåg vart just nu. Men jag tror det skulle kunna vara en specific del av KM8-A. Time Sharing option sitter också på KM8-A, har jag för mig. Kanske relaterat till den. Fast nu är mitt minne luddigt...
Sedan det är med boot via KM8-A. Jag vet inte om du insett det än, men bootning av en åtta från ROM är lite speciell. Vad det handlar om är att det är en primitiv tillståndsmaskin som emulerar dina flippade switchar eller knapptryck på frontpanelen. Så boot-ROMet körs igenom, switchregister laddas och "DEP"/"LA"/"LXA"/"RUN" triggas, precis som om du skulle gjort samma saker på frontpanelen.
På det sättet skrivs ett boot-program ned i minnet, och sedan startas.
Man kan bygla (eller om det är en switch) att denna funktion ska akriveras vid ström på eller inte. Sedan kan det aktiveras om "SW"-pinnen på Omnibussen får en flank. Den signalen fanns med på Omnibus från starten, men hade aldrig någon definierad funktion, så boot-optioner började använda den som en signal för att boota.
Apropå RL-diskar, så behövs egentligen ingen alignment göras, men prestanda blir lite bättre om båda huvudena ligger på samma spår samtidigt, då en sökning annars behövs när man växlar huvud. Men drivrutiner hanterar även detta, så det är inget stort problem med oalignade drivar.
RL8A-kontrollern finns bara i en smak, och den kan hantera både RL01 och RL02. Möjligen finns det en switch eller en bygel för att kunna köra RL02, men om man slår på den så kan man fortfarande också kontrollera RL01. Man behöver bara veta om att antalet cylindrar bara är hälften så många, så man inte försöker addressera utanför vad som finns på en RL01.
Flera terminaler: OS/8 är ett enanvändarsystem, som bara pratar på en terminallina. Du kan förvisso stoppa i fler seriekort, men OS/8 kommer aldrig att prata på dom. Men med det sagt, så skulle du kunna sätta upp MULTOS8, och köra flera virtuella PDP-8or med OS/8, på flera terminallinor. Hela systemet finns att tanke via ftp från Update.
Ett annat alternativ vore RTS-8, men då har du fortfarande bara en OS/8 instans att leka på.
MOP-server i nätet... Klart man har det. Vem har inte det?

Apropå terminaluppkoppling av RS-232 till internet så är det nog lurt att sätta någon form av lösenord på det och använda TLS över internet.
Lösenordet kan ju delas på forum som befolkas av intresserade.
Lösenordet kan ju delas på forum som befolkas av intresserade.
- anders_bzn
- Kontakt:
Alltså, säkerheten är inget problem eftersom maskinen inte kommer vara igång speciellt ofta.
Jo, en MOP-server är ju enkel att sätta upp. Vi kör DECservers 24/7 hos datorföreningen. Xyplex:en jag har behöver också MOP-bootas, jag ska ha filer för det. Hursomhelst, hojta om du föredrar sodjans terminalväxel eller vill ha en av mina, ingen brådska.
Mnja, jag insåg sedan att det inte var en flatkabel som behövdes. Dom runda BC08-S är det nog sämre med, men jag ska kolla i alla fall. Vad gäller flatkablar så har jag sett kort som har en liten genomskinlig plastbit, typ ett overhead-"papper", bakom Berg-connectorn, förmodligen för att undvika kortis.
Sen finns ju TSS-8 "on a 24K word machine, it could give good support for 17 users."
Mnja, jag insåg sedan att det inte var en flatkabel som behövdes. Dom runda BC08-S är det nog sämre med, men jag ska kolla i alla fall. Vad gäller flatkablar så har jag sett kort som har en liten genomskinlig plastbit, typ ett overhead-"papper", bakom Berg-connectorn, förmodligen för att undvika kortis.
Sen finns ju TSS-8 "on a 24K word machine, it could give good support for 17 users."
- G_Axelsson
- Kontakt:
Tyvärr, sålde alla på tradera... (sålde första på tradera och han som köpte den ville ta det andra också.)anders_bzn skrev:Tack, men jag står nog över. Har du kvar någon av de där oscilloskop skärmarna fortfarande?G_Axelsson skrev:Grattis till ett bootande system!![]()
Hade inte följt tråden på ett tag så det var kul att se vad som hänt.
Jag fick in lite skrot för ett par dagar sen och tre tunga burkar hade digital-logga på sig. Inget direkt spännande men nåt som kanske saknas i diverse system. H7220-H, a 2 kW transformator som kan strappas om för for 110 - 220 V omvandling och med tre amerikanska uttag på sekundärsidan. Nåt som du eller nån annan behöver?
Göran
Göran
Update hade ju en PDP-8 på internet för många år sedan, genom en terminalväxel. Vem som helst kunde köra telnet mot den.
Säkerhet existerar som sagt var inte. Men det är ju inte så att man kan göra så värst mycket. Det värst som kan hända är ju att folk raderar filer på systemet, vilket iofs kan bli väldigt tråkigt.
TSS-8 är kanske också ett alternativ, men då får man också en mer begränsad miljö än vad OS/8 ger. TSS-8 ger också folk en virtuell åtta, om jag minns rätt, men bara med 4K minne per användare. Finns någon BASIC till det, och lite systemverktyg, men inte så mycket kompilatorer och annat skoj.
Säkerhet existerar som sagt var inte. Men det är ju inte så att man kan göra så värst mycket. Det värst som kan hända är ju att folk raderar filer på systemet, vilket iofs kan bli väldigt tråkigt.
TSS-8 är kanske också ett alternativ, men då får man också en mer begränsad miljö än vad OS/8 ger. TSS-8 ger också folk en virtuell åtta, om jag minns rätt, men bara med 4K minne per användare. Finns någon BASIC till det, och lite systemverktyg, men inte så mycket kompilatorer och annat skoj.
- G_Axelsson
- Kontakt:
Det var tre såna aggregat. Kommer troligen från en datortomograf som skrotades för 25 år sen på Umeå lasarett. Tyvärr är inte CPU:erna kvar.pbgp skrev:Enligt en googlesökning ska det vara nätagg till en RM05! Det kan inte vara många som har en sådan. Någon sorts stoor disk alltså.G_Axelsson skrev:Jag fick in lite skrot för ett par dagar sen och tre tunga burkar hade digital-logga på sig. Inget direkt spännande men nåt som kanske saknas i diverse system. H7220-H, a 2 kW transformator som kan strappas om för for 110 - 220 V omvandling och med tre amerikanska uttag på sekundärsidan. Nåt som du eller nån annan behöver?
Vad var det andra? Orkar du ta en bild.
Tre burkar... att jag inte nämnde dom andra berodde på att det var tre likadana transformatorer.

Här är i alla fall två bilder, jag lyfte på täckplåten för att se vad som fanns inuti, fronten är bara en tjock järnplåt med fyra stora muttrar som håller fast trafon. Jag gjorde en google-sökning men hittade inte nåt relevant, antingen för många träffar eller inget alls. Kan för lite om digitals prylar för att veta exakt vad jag ska söka efter.
Nätagg... snarare en trafo för att justera inspänningen vid behov samt isolera utrustningen galvaniskt. Med dom här tre skulle man kunna bygga en trefas isolationstrafo. Skulle passa perfekt med mina feta lasrar (trefasmatning).

Göran
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- anders_bzn
- Kontakt:
Jag hittade tången för att crimpa dessa. http://www.digikey.se/product-detail/en ... ND/1002723sodjan skrev:Ja, de där Berg kontakterna har ju i princip aldrig flatkabel utan
vanligtsivs en rund med allt från 4-5 till kanske 20 parter. Det
går nog inte utan mekanisk crimpning eller stift för lödning.
Jag snurrade runt lite på Digikey och hittade dessa:
http://www.digikey.com/product-detail/e ... ND/1002672
Hylsor finns det flera olika (listas på sidan ovan) men t.ex:
http://www.digikey.com/product-detail/e ... ND/2665625
Helt plötsligt känns det inte så aktuellt länge. Mitt hobbykonto tillåter inte inköp av en tång för 9.300kr + moms för att bygga enstaka kablage. Men om jag hittar en jag kan låna eller få så hamnar saker och ting i nytt ljus.
hurp!
Det där ser ut som dom små pinnarna jag krimpat för RC-servon på min tricopter. Jag har fuskat och klämt ihop det med en lite tång. Fult, men det fungerar.
De här kanske gör jobbet?
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... _Tool.html
Det där ser ut som dom små pinnarna jag krimpat för RC-servon på min tricopter. Jag har fuskat och klämt ihop det med en lite tång. Fult, men det fungerar.
Justja, glömde att svara på denna.pbgp skrev: edit: jag kunde svurit på att EAE fanns för 8A. Vad för anledning skulle det vara att det inte finns.
PDP-8/A är en generisk term för lite olika modeller av PDP-8 som DEC sålde. Gemensamt för dom var att låda/bakplan hade plats för hex-kort. Systemen levererade med ett av två olika CPU-alternativ.
KK8-A, som var en nydesignad mikrokodad CPU, som är ett hex-kort.
KK8-E, som är den CPU som användes i PDP-8/E, -8/M and -8/F.
KK8-A har en cykeltid på 1.5uS, kan hantera minne med olika hastighet, och har i princip samma funktionalitet som KK8-E. Men det går inte att utöka med några optioner. Det innebär att MQ-registret finns, och dom operationer i OPR grupp 3 som direkt bara manipulerar MQ fungerar, men inga andra OPR grupp 3 instruktioner finns.
KK8-E har en cykeltid på 1.2uS, och kan inte hantera långsamt minne, utan allt minne måste vara snabbt nog att svara på den cykeltiden. CPUn har, precis som KK8-A MQ-registret, och allt kring OPR grupp 3 som behövs. CPUn består av 3 quad-kort, och all logik är byggd rakt av utan mikrokod. Denna CPU kan också utökas med KE8-E, som är en EAE. Denna EAE implementerar resterande OPR grupp 3 instruktioner.
Notera att KE8-E kan köra i två olika moder (mode A och mode B), där mode A är kompatibel med den EAE som fanns för PDP-8/I, medans mode B är lite bättre, men inkompatibel.
8/A hade sedan beteckningar som 8A400, 8A420, 8A600, 8A620, 8A800 och 8A820, om jag minns rätt.
Dom som slutade på 20 hade ett bakplan för 20 kort, medans dom andra hade plats för 12. 600-modellen kom med KK8-E, medans dom andra hade KK8-A, och sedan har jag för mig att 800-modellen körde med kärnminne, medans 400 med MOS.
Och allt med reservationer för att mitt minne kan ha bitfel. Jag sitter just och undrar om cykeltiden för KK8-E var 1.2uS eller 1.3uS...
Nu är jag säkert captain obvious, men både mop och lat går lätt att köra på en linuxburk om man tycker det är okej att släppa in annat än digital-grejer. Om jag minns rätt så är både mopd och latd userspaceprogram i linux så man behöver inte kompilera in något speciellt stöd i kärnan eller liknande (vilket man däremot behöver för decnet).sodjan skrev:De som är användbara är DECserver90M med intern flash.
Annars måste man ha en MOP boot server i nätet.
Däremot så är t.ex. DECserver 200 rätt tråkig för den pratar inte TCP/IP

Det låter som ett förträffligt ställe att använda en bit eltejp på. Bra varning!MattisLind skrev:Jag fick lära mig den hårda vägen att flatkabel är illa tillsammans med dessa. Använde lite IDE-kabel som jag kapade av och lödde ihop. Det ville sig inte bättre att det blev kortis mellan ledare på PCB "under" kontakten och där flatkabeln var avkapad. Väldigt irriterande. Alla möjliga intermittenta fel uppstod. Så hittar man en riktig BC08-S kabel så är ju det att föredra alla gånger.

Praktiska studier visar att det går alldeles utmärkt att löda istället för att crimpa dessa kontakter. Det går också bra att återanvända begagnade kontakter...anders_bzn skrev:Jag hittade tången för att crimpa dessa. http://www.digikey.se/product-detail/en ... ND/1002723
Helt plötsligt känns det inte så aktuellt länge. Mitt hobbykonto tillåter inte inköp av en tång för 9.300kr + moms för att bygga enstaka kablage. Men om jag hittar en jag kan låna eller få så hamnar saker och ting i nytt ljus.
- anders_bzn
- Kontakt:
Kan kanske fungera. Jag var och kollade presstängerna i elektroniklabbet på jobbet, men jag hittade inget användbart där.pbgp skrev:hurp!
Miam: Vad det gäller att löda crimpkontakter så är jag lite skeptisk, det blir lite känsliga rent mekaniskt. Löder man dem vickar de lätt av.
Vad det gäller olika 8A modeller så är det så här:
8A100: KK8A CPU och MOS-RAM. 10-slottars bakplan
8A200: KK8A CPU och MOS-RAM. 12-slottars bakplan
8A400: KK8A CPU och CORE. 12-slottars bakplan.
8A420: KK8A CPU och CORE. 20-slottars bakplan. <---- Denna har jag!
8A600: KK8E CPU 12-slottars bakplan.
8A620: KK8E CPU 20-slottars bakplan.
8A800: KK8A CPU och FPP8A (flyttals processor). 12-slottars bakplan, Kallas Super 8 (i DEC's dokumentation).
8A820: KK8A CPU och FPP8A (flyttals processor). 20-slottars bakplan, Kallas Super 8 (i DEC's dokumentation).
KK8E har 1,2us cykeltid och KK8A har 1,5us cykeltid. Alla maskinerna fanns dessutom i flera varianter, för 110V eller 220V. Olika mängd minne, med eller utan programmers console. Jag hittade ingen om vilken sorts minne som sitter i 6x0/8x00.
Min är enligt betäckningen en 8A420 utan programmers console, men kommer vara mer lik en 8A820 om jag får snurr på FPP8A. Frågan är bara om det finns mjukvara som utnyttjar denna optionen. Jag har laddat hem testremsorna så att jag kan testa dem.
Aha. Tackar. Nu när jag ser den listan så ser den bekant ut. Bättre än mitt försök från minnet.anders_bzn skrev: Vad det gäller olika 8A modeller så är det så här:
8A100: KK8A CPU och MOS-RAM. 10-slottars bakplan
8A200: KK8A CPU och MOS-RAM. 12-slottars bakplan
8A400: KK8A CPU och CORE. 12-slottars bakplan.
8A420: KK8A CPU och CORE. 20-slottars bakplan. <---- Denna har jag!
8A600: KK8E CPU 12-slottars bakplan.
8A620: KK8E CPU 20-slottars bakplan.
8A800: KK8A CPU och FPP8A (flyttals processor). 12-slottars bakplan, Kallas Super 8 (i DEC's dokumentation).
8A820: KK8A CPU och FPP8A (flyttals processor). 20-slottars bakplan, Kallas Super 8 (i DEC's dokumentation).
KK8E har 1,2us cykeltid och KK8A har 1,5us cykeltid. Alla maskinerna fanns dessutom i flera varianter, för 110V eller 220V. Olika mängd minne, med eller utan programmers console. Jag hittade ingen om vilken sorts minne som sitter i 6x0/8x00.
Min är enligt betäckningen en 8A420 utan programmers console, men kommer vara mer lik en 8A820 om jag får snurr på FPP8A. Frågan är bara om det finns mjukvara som utnyttjar denna optionen. Jag har laddat hem testremsorna så att jag kan testa dem.
Såvitt jag kommer ihåg var det kärnminne på 8A6x0.
Mängden minne, liksom frontpanel var optioner som inte påverkade beteckningen, vad jag kan komma ihåg.
Det enda som använder FPP8A som jag vet om är FRTS. Dvs, runtimesystemet för FORTRAN IV. Vilket iofs är en ganska signifikant bit.
(Och har man ingen FPP8A så emulerar FRTS det hela.)
- anders_bzn
- Kontakt:
Nja, inte siffrorna. Min dator heter:bqt skrev: Mängden minne, liksom frontpanel var optioner som inte påverkade beteckningen, vad jag kan komma ihåg.
PDP-8A420-CN Där CN berättar om att det är en dator för 220V/50Hz, ingen frontpanel och vilka optioner som satt i (om man antar att CN är samma som för 8A100). I detta dokument finns exempel på vilka varianter som finns för 8A100 http://bitsavers.trailing-edge.com/pdf/ ... _Apr81.pdf Tyvärr har jag inte hittat motsvarande för 8A420.
Intressant.bqt skrev: Det enda som använder FPP8A som jag vet om är FRTS. Dvs, runtimesystemet för FORTRAN IV. Vilket iofs är en ganska signifikant bit.
(Och har man ingen FPP8A så emulerar FRTS det hela.)