R t-lös strömförsörj...
R t-lös strömförsörj...
Hej!
Sitter, som nämnts tidigare i några inlägg, med ett gäng instuderingsuppgifter och försöker komma rätt med dem.. Men den stora osäkerheten biter sig fast och behöver nån/några att bolla med. Därför är forumet här som en guldgruva med duktigt folk! Så tackar ödmjukast för all hjälp och vägledning man kan få.
Uppgiften finns i länken nedan. Den handlar om resestiv transformatorlös strömförsörjning.
Har främst två funderingar om uppgiften:
1. Varför är frågan värd 4p? Oftast brukar poängen motsvara ungefär antalet moment som bör utföras för att kunna svara rätt på frågan. Upplever inte så många moment för att lösa uppgiften. Därav en viss osäkerhet.
2. Har jag resonerat rätt?
Min lösning:
Använde mig av databladet:
http://ww1.microchip.com/downloads/en/A ... 00954A.pdf
* R i kretsen ska dimensioneras så att det förhindrar att för höga strömmar kommer in i kretsen och eventuellt förstör andra komponenter.
* Kretsen ger ut stabila spänningsvärden (Vout) om Iin är större eller lika med Iout. Därför antar ja om Iin ger ett lågt värde så är Iout lika eller lägre och därför inte kommer påverka övriga komponenter negativt.
* Det som ges i uppgiften är att 5V-reg finns. Den kräver inspänningar på ett spann mellan 5 till ca 18V (normalvärden för de flesta regulatorer). och låga inströmmar = mA.
* För att räkna ut R:s storlek valde ja samma värde som fanns i databladet, eftersom det ger låga strömmar i de exempelberäkningar som görs och därefter räknade enl. ekv. 12 i databladet:
VRMS = 230V
Vz = 6.8V
R = 2kohm x 1.1 = 2.2 kohm(antaget +/- 10% resistor)
Iin = (roten ur(2) x 230 - 6.8 )/2x2.2 = 72.4 mA
* För räkna dess effekttålighet anv. ekv 13 i databladet.
PRI = I^2R = V^2/R => (230^2/2k x 0.9) = 29 W
* Svaren från uträkningarna ger högre ström och effektvärden än i databladet. Men då används en högre inspänning in till denna krets än för den krets som finns i databladet. Därför kan förväntas högre effektvärden från denna krets, antar jag.
Bör man välja ett ännu högre värde för R i kretsen?
Har jag missat någon/några viktiga detaljer i mitt resonemang?
Som sagt om nån kan bekräfta eller dementera mina resonemang vore jag väldigt glad och tacksam för detta!
Sitter, som nämnts tidigare i några inlägg, med ett gäng instuderingsuppgifter och försöker komma rätt med dem.. Men den stora osäkerheten biter sig fast och behöver nån/några att bolla med. Därför är forumet här som en guldgruva med duktigt folk! Så tackar ödmjukast för all hjälp och vägledning man kan få.
Uppgiften finns i länken nedan. Den handlar om resestiv transformatorlös strömförsörjning.
Har främst två funderingar om uppgiften:
1. Varför är frågan värd 4p? Oftast brukar poängen motsvara ungefär antalet moment som bör utföras för att kunna svara rätt på frågan. Upplever inte så många moment för att lösa uppgiften. Därav en viss osäkerhet.
2. Har jag resonerat rätt?
Min lösning:
Använde mig av databladet:
http://ww1.microchip.com/downloads/en/A ... 00954A.pdf
* R i kretsen ska dimensioneras så att det förhindrar att för höga strömmar kommer in i kretsen och eventuellt förstör andra komponenter.
* Kretsen ger ut stabila spänningsvärden (Vout) om Iin är större eller lika med Iout. Därför antar ja om Iin ger ett lågt värde så är Iout lika eller lägre och därför inte kommer påverka övriga komponenter negativt.
* Det som ges i uppgiften är att 5V-reg finns. Den kräver inspänningar på ett spann mellan 5 till ca 18V (normalvärden för de flesta regulatorer). och låga inströmmar = mA.
* För att räkna ut R:s storlek valde ja samma värde som fanns i databladet, eftersom det ger låga strömmar i de exempelberäkningar som görs och därefter räknade enl. ekv. 12 i databladet:
VRMS = 230V
Vz = 6.8V
R = 2kohm x 1.1 = 2.2 kohm(antaget +/- 10% resistor)
Iin = (roten ur(2) x 230 - 6.8 )/2x2.2 = 72.4 mA
* För räkna dess effekttålighet anv. ekv 13 i databladet.
PRI = I^2R = V^2/R => (230^2/2k x 0.9) = 29 W
* Svaren från uträkningarna ger högre ström och effektvärden än i databladet. Men då används en högre inspänning in till denna krets än för den krets som finns i databladet. Därför kan förväntas högre effektvärden från denna krets, antar jag.
Bör man välja ett ännu högre värde för R i kretsen?
Har jag missat någon/några viktiga detaljer i mitt resonemang?
Som sagt om nån kan bekräfta eller dementera mina resonemang vore jag väldigt glad och tacksam för detta!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- prototypen
Re: R t-lös strömförsörj...
Jag har inte tillåtelse att ladda ner uppgiften.
Det har hänt tidigare att det slår stopp på nedladdningar.
Protte
Det har hänt tidigare att det slår stopp på nedladdningar.
Protte
Jag hade tillåtelse, så här såg dokumentet ut... (tror det bara var en sida?)
Du verkar ha tänkt helt fel.
Motståndet ska dimensioneras så att spänningsfallet över det vid maxlast inte blir "för högt" (är motståndet för stort så blir spänningsfallet för högt och spänningen in till regulatorn för liten).
Är motståndet för litet så kommer zenerdioden att brinna upp (eventuellt brinner även motståndet upp).
Motståndet ska dimensioneras så att spänningsfallet över det vid maxlast inte blir "för högt" (är motståndet för stort så blir spänningsfallet för högt och spänningen in till regulatorn för liten).
Är motståndet för litet så kommer zenerdioden att brinna upp (eventuellt brinner även motståndet upp).
Ok. Men är det inte dioderna som reglerar utspänningen från den resestiva delen av kopplingen. Enligt ekv. 5 databladet. Där Vout = Vz - Vd.
Eller i detta fallet Vout = V-zener - D1? Begränsar inte R bara inströmmen?
Jo visst, men du skulle ju räkna ut viket värde R ska ha. Nu har du bara tagit ett värde från en appnote (inte datablad)
Räkna baklänges från lasten vad det bör vara i stället.
Räkna baklänges från lasten vad det bör vara i stället.
Ok så det har inte så mycket med resestiv strömförsörjning att göra snarare kirchoffs spänningslag typ!?
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
Det är ju i sig ett märkligt exempel eftersom nätdelen i sig är livsfarlig.
De borde veta bättre än att ha sådana exempel
Swech
De borde veta bättre än att ha sådana exempel
Swech
Dels begränsar R strömmen (jag skrev ju att om den är för låg brinner grejerna upp), men sen kommer ju lasten att ge ett bidrag till den strömmen och då sjunker ju spänningen. Du kan se det som att lasten sitter parallellt med zenerdioden. Om R då är för hög så blir det för högt spänningsfall (och för låg spänning ut).e-tron skrev:Ok. Men är det inte dioderna som reglerar utspänningen från den resestiva delen av kopplingen. Enligt ekv. 5 databladet. Där Vout = Vz - Vd.
Nja, om den bara ska sänka spänningen för att mata en krets så blir den ju inte livsfarlig. Sånt där sitter det väl i varenda dimmer ungefär?
Det finns många applikationer där isolering inte är nödvändig. Man ska ju vara medveten om att hela kretsen har nätspänning på sig och ska behandlas så.
Om jag förstår dig rätt Nerre så måste strömmen som går att räkna ut vid lasten dvs. P/U = I => 50x10^-3/5 = 10mA. Dras bort i ekv. vid uträkningen av R:s dimensioneringsvärde!?