Portabelt kylaggregat KCC-207EB kompressor startar ej

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Oskar

Re: Portabelt kylaggregat KCC-207EB kompressor startar ej

Inlägg av Oskar »

Just det ja .. ingen bra idé.

Jag funderar om det inte var klokare att bygla på 230V sidan i stället.

Jag ser inte riktigt vad som sitter på axeln på "mystiska motorn". Det som sitter på axeln på motorn är begravt i plastvaggan som radiatorn i botten är monterad i, den som blir varm antar jag, för det är den som varmluftsfläkten drar luft igenom. Det kan vara en liten fläkt som sitter på axeln. Jag kan i alla fall se att det är något runt som snurrar. Kanske en mindre fläkt som används i luftavfuktarläget? Den lilla motorn har snurrat när kylaggregatet startat som det skall. Även "varmluftsfläkten" går då. Den andra fläkten som blåser "ut i rummet", går alltid, men varvtalet går att ställa i tre lägen från frontpanelen.

EDIT:
Ser nu att mystiska motorn, varmluftsfläkten och kompressorn går på samma relä och är ihopkopplade. Jag behöver egentligen bara bygla över fasledaren förbi reläets kontakter för att allt detta skall gå igång. Frågan är om det är skadligt på något sätt?
Användarvisningsbild
Oskar

Inlägg av Oskar »

Nu blir det här lite av en monolog, ursäkta ..

Tog mod till mig och kopplade förbi det stora reläet. Genast startade kompressor, varmluftsfläkten och "mystiska motorn". Tryckte igång styrelektroniken och då startar ju kalluftfläkten = kyla!

Nu har aggregatet gått cirka en timme och genast blev klimatet i vårt lilla rum bättre. Tempen sjönk snabbt från strax under 30 till behagliga 23 grader. Vi har ställt kylaggregatet i dörröppningen till min och kollegans lilla 20kvm rum. Nu värmer vi ju kollegornas luft i resten av lokalen, får se hur länge de accepterar det ;)
GFEF

Inlägg av GFEF »

"mystiska motorn" = kondens vattenpump ??

Pumpar troligen ut kondens vattnet till utgående varmluft.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Mystiska motorn är kondensvattenpump som duschar någon del av kondensorn (går inte se var och hur av bilderna) och ångar upp vattnet som sedan avgår med varmluften.

På sådana här maskiner finns det ingen pressostat eller annan övervakning på kylkretsen, är helt hermetiskt slutet och det är synnerligen sällsynt att en sådan maskin av den här typen skulle läcka gas då dom är lika täta som kyl och frysar.

Det enda egentliga 'skydd' mot ogynnsam drift med tex. dåligt kyld kondensor är temperatur och överströms automatsäkring - även kallad klixon och på den här kompressorn förmodligen monterad i startapparatens kapsling invid kompressorn - dvs. samma skyddsmekanism som vitvaror.

---

Det är inte dom här maskinerna som ökar på statistiken av utsläppta växthusgaser (om de skrotas korrekt), det är split enheter - värmepumparna med rör och konanslutning som står för dessa - skulle man hårdlöda allt även där så skulle värmepumpar med för lite gas i sig vara en ytterst sällsynt företeelse...
Användarvisningsbild
Oskar

Inlägg av Oskar »

Tack så mycket allihop, nu har jag lärt mig något idag också.

Får se om jag ids kolla något mer på aggregatet i sommar. Jag misstänker själva relät, alla lödningar ser fina ut både på reläkort och styrkort.

Jag kan alltså fortsätta köra på detta vis ett tag utan att sabba något?
Skriv svar