Direktblandad mottagare för AM?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Electricguy

Direktblandad mottagare för AM?

Inlägg av Electricguy »

Jag har en fundering..
Som några säkert har sett så byggde jag här om dagen en direktblandad kortvågsmottagare för CW och SSB.
Och det skulle vara roligt att kunna lyssna på AM med den också. Så tanken är om det går att bygga till något för att ta emot AM.

Själva elektroniken i fråga är en HOWES DcRx80 byggsats från 1984.
Jag har letat runt rejält på Google för att se om jag hittade någon som har gjort något liknande, men det verkar svårt. Vad jag förstår så är inte en direktblandad mottagare så jättebra för att ta emot AM, men går det på något sätt så skulle det vara jättetrevligt!

Här följer blockschema och kopplingsschema.
Bild

Bild

Här är även en bild med rutor som beskriver vad de olika delarna är.
Bild
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Direktblandad mottagare för AM?

Inlägg av Icecap »

AM är en amplitudmodulering, att direktblanda den ger inte annat än en DC.

SSB är fas-modulering som kan "läsas" med en frekvensdiskriminator, nästan precis som med FM.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Ja just fasen!
Signalerna ur blandaren tar ut varandra.. Typiskt. Det känns spontant enklare att bygga en dedikerad AM mottagare istället då.
Men visst, med tillräckligt mycket trix och pill så kan man säkert få till Am detektering, men det blir troligen krångligare än att bara bygga en annan mottagare från grunden.
kodar-holger
EF Sponsor

Inlägg av kodar-holger »

Ööööh, jag tror Icecap förvillat sig lite.

SSB är AM men med ena sidbandet och bärvågen bortfiltrerade.

Men helt korrekt att nedblandning till DC tar sönder det du behöver för att detektera AM.

Blandning till mellanfrekvens<>0 och likriktning borde ge AM-detektering. MF måste förmodligen ligga högre än högsta modulationsfrekvensen, och ännu högre för praktiska bandpassfilter.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag misstar mig inte! Att SSB är AM med bärvågen och ena sidbandet bortfiltrerat ger fortfarande ett fasmodulerat signal som kan detekteras med en frekvens/fas demodulator.

Men man brukar oftast blanda in bärvågen igen i MF-delen då demoduleringen är enklare på det vis och det är mer universellt beroende på att det går att välja sidband (upper/lower) och att samma mottagare enkelt kan användas för AM och FM.

Ja, jag har varit radioamatör, jag är utbildad på bl.a. Sailor SSB-radio och en del annat.
Användarvisningsbild
YD1150

Inlägg av YD1150 »

Lyssna på AM med en direktblandad mottagare går jättebra om du ställer VFO:n på exakt
samma frekvens som bärvågen på den inkommande signalen. Ligger den fel så börjar det "tjuta".
Finns något som kallas synkrondetektor, den låser VFO eller BFO:n automatiskt till den inkommande signalen.

http://www.tvms.net/Tech_Articles/Synch ... ection.htm

SSB tillhör AM-familjen, enda skillnaden är att det endast finns ett sidband ( AM ger dubbla sidband )
samt att bärvågen är undertryckt. Är ingen vits med att slösa effekt på en bärvåg, i SSB mottagaren
genereras den lokalt i stället. Sen kan man sända ISB, enkelt uttryckt ett program på varje sidband.
Stereo skulle fungera.....

Bärvågen är som en "packåsna", man lastar det man vill överföra på åsnans rygg sen när åsnan är framme
vid mottagaren så behövs den inte mer.

Frekvens/fasmodulering använder sig av en diskriminator.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Jo det är ju riktigt. Men AM har alltid en tendens att låta väldigt illa och konstigt i en SSB mottagare, även om man ställer in frekvensen helt rätt. Speciellt när det är en enklare mottagare.
Så det går ju säkert att få fason på denna apparaten med, men för tillfället känns det lite enklare att bygga en till radiomottagare som hanterar AM med bravur.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

SSB (single sideband) detekteras med produktdetektor och tillsats av bärvåg i mottagaren som ersätter den bortfasade bärvågen på sändarsidan.
Hög frekvenstabilitet krävs både av mottagaren och noggrannhet av operatören för att ljudet (rösten) inte skall förvrängas.
Fördelen med SSB är att all sändareffekt kan läggas på det använda sidbandet och man slösar ingen effekt på bärvåg och det andra sidbandet.
En annan fördel är att man sparar frekvensutrymme.
SSB har alltså ingenting med frekvens- eller fasmodulering att göra! SSB är AM utan bärvåg och med endast ett sidband.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

SM7CZR: du motsäger dig själv!
Sidobanden är den frekvensdeviation som sker pga. moduleringen.
Alltså har ett SSB-signal en viss frekvensspridning men då den i grunden är låst till en fast bärvåg blir signalen de-facto fasmodulerat.

Hade det inte funnits några frekvens/fas avvikelser hade det inte heller funnits några sidband.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

putto

Inlägg av putto »

Blandaren behöver inte vara balanserad, en obalanserad blandare demodulerar direkt. AM-tal går att ta emot hörbart med en direktblandad mottagare, musik däremot låter fasa. Jag skulle bygga en "obalanserad" blandare åtföljd av en enkel MF-förstärkare + enkel diod-demodulator + LF.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

SM7CZR: jag förstår att du inte riktigt kan teorin med AM och sidbanden.

Utan frekvensavvikelser finns det ingen sidoband.

Alltså är SSB möjlig att detektera med en frekvenskänslig demodulator. Jag påstår inte att det låter bra, inte heller att det är en vanlig FM-demodulator - men man kan!

Men då man gärna oftast (i amatörradio) vill kunde välja vilket sidband (USB eller LSB) kan det bli knepigt.
Samtidig vill man gärna kunde ta AM också och då är den teknisk enklaste lösning att "bara" slå på en lokal "bärvåg", då är signalen plötsligt "vanligt" AM som då kan behandlas vidare på vanligt sätt.

Det är samtidig en mycket teknisk enkel lösning och oftast ganska billig - så det vanliga sätt är att lägga in en LO som kan slås på eller stängas av som kan klara detta.

Men sidobanden finns ju enbart när att det sker en modulation och de består av frekvensavvikelser.
Skriv svar